rädda i buren
vad ska jag göra? mina marsvin och möss är alltid rädda när man kommer nära buren, men sedan när man väl tagit upp dem (oftast under protest) så blir dom jättelugna och hur tama och glada som helst.. hur kan det komma sig?
Kan ju bero på att du närmar dig snabbt utan förvarning. De är ju bytesdjur och måste vara beredda på att hålla sig undan rovdjur. Om burarna står på golvet är det inte det minsta konstigt att de springer och gömmer sig då marsvin vill kunna vara i höjd med oss (inte fötterna) samt se ut.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Mina honor är på golvet och blir inte räddare för det:P
Helena

#0 Har du hus i buren till dem?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Mitt förslag är att du börjar gosa med dom i buren också och ge mat direkt ur handen. Så dom inte tror dom som bli upplyftna varenda gång du öppnar buren. :)
ja jag har dem i en stor låda på golvet, sån från ikea som jag sett andra har.. brukar ge dom mat där varje dag och dom tar från min hand, fast oftast inifrån huset, ibland låter dom sig klappas. iofs har jag haft dom i 2 veckor bara, det kanske går över. har ett hus och en till grej dom kan gömma sig under. dom verkar bara bli mer stressade om man tar bort gömställena så det funkar nog inte att ta bort dem..
när jag har dem i sängen och ligger ned så är dom som mest orädda, och när jag sitter upp fortfarande orädda men inte lika mkt.. vet inte om det spelar nån roll för dem hur man står.. om jag lägger mig eller sätter mig vid buren är dom fortfarande rädda..

#5 Nä, jag menade inte att du skulle ta bort det. Vissa har inte hus/gömställe till sina för att de påstår att de blir tamare om de inte har det. Jag skulle rekomenderat dig att sätta in nån form av hus till dem eftersom de blir lugnare av att kunna gömma sig någonstans.
Vad är det för sorts hus du har då? Med fyra väggar?
Jag tycker att det är bäst att bara ha tre för då ser dem bättre när man kommer, blir inte lika "instängt" eller vad man ska säga.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
jag har ett hus med ingångar på alla sidor, och ett liksom heltäckande med små ingångar.. tar bort dem ibland, när jag kommer till dem och klappar dem och tar upp dem. men det är inte så uppskattat oftast. men sedan som sagt när man väl har tagit upp dem är allt perfekt.. kan inte förstå riktigt varför.. kanske beror på höjden ändå.. dom är mest rädda nere på golvet och i deras bur på golvet.. när jag har dem på skrivbordet jag sitter vid och i sängen är dom hur tama som helst…