Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2068 ggr
[SallysPigge]
0

Vad händer med ögat?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromdagen upptäckte vi att Tindra verkade ha utvecklat Fatty eye då hennes ena öga hängde och såg ut som just fatty eye.

Men idag ser vi att det hänger nästan inte längre men ögat är alldeles blått.

Vet någon vad som händer?

Hanna
0

Åk till veterinären direkt. Det kan vara en repa på ögat eller infektion.
I bästa fall går det att rädda ögat helt.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[SallysPigge]
0

Ok, finns det inget man kan göra själv?

Hanna
0

#2 Jag har ingen aning. Det bästa är väl att uppsöka veterinär, eller i alla fall ringa och rådfråga.
Det bästa vore att göra det idag om man inte vill att det ska kosta allt för mycket till helgen.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[SallysPigge]
0

Ok.

Har läst lite i andra trådar nu om koksaltlösning och ögondroppar. Det kanske man kunde testa?

Teddymarsvinet
0

#2 Jag tror att du måste droppa eller ge utskriven medicin för ögat. Men du kanske kan rengöra med saltlösning i ögat idag och se om det har blivit någon förbättring imorgon? Du bör nog boka en tid hos vet, för att vara säker. Men du kan ju avvakta nån dag eller så om du känner att det inte är akut.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Teddymarsvinet
0

Ojdå, nu såg jag att du skrivit saltlösning, min mobil hann inte riktigt med. ;)

/p>

Aneema
1

Små skador på hornhinnan brukar vad jag förstått oftast läka bra. Det blir så där grått under läkningen. Jag skulle nog bara rengöra med ögonskölj (eller lättsaltat vatten) och avvakta över helgen.

Fast det där att det såg ut som fatty eye igår. Känner jag inte helt igen. Däremot att det har varit kladdigt och rött (låg då en liten bit av ett mjukt höstrå under ögonlocket) tvättade då och det var helt bra inom två dagar.

bohan85
0

Jag har haft två honor som suttit med ihopknipna ögon. Den första hittade jag inget i ögat på, var till vet akut och hon hade en ganska djupt sår. Odling togs från ögat då det var infekterat. Två olika antibiotika krävdes innan det läkte. Hon har "ärr" kvar i ögat.

Den andra kunde jag plocka ur en spånflisa. Sköljde ögat och lade i smörjande droppar. På morgonen knep hon fortfarande med ögat. FIck komma till vet inom 30 minuter och även där sågs en skada, om än ytlig och vi fick antibiotika.

Det jag tycker ser läskigt ut på ditt marsvin är att ögat ser ut att ha en gråblå hinna.

[SallysPigge]
0

Vi har sköljt rent med koksaltlösning och gett henne lite ögonsalva som Tingeling hade för en vecka sedan. Vi får avvakta och se vad som sker.

FannyS
0

Jag var hos vet idag med mitt marsvin som fått en ögonskada, halva ögat är gråblått, han har ögat öppet men det ser svullet/mindre ut och även lite rött i ena kanten. Vi fick en salva Fucithalmic utskriven. Är tredje gången jag ger nu ikväll och kan ännu inte se någon jätteskillnad tyvärr men man får kanske ge det några dagar. Vet sa ca en vecka och sedan återkomma om det inte ser bättre ut.

Någon annan som har erfarenhet av salvan och om den brukar funka? Börjar bli lite orolig att man inte ser resultat direkt.

Teddymarsvinet
0

#10 Man ser sällan skillnad med en gång. Du får nog räkna med minst 1-3 dagar innan du kan se någon förbättring. :)

/p>

[SallysPigge]
0

#10 Det är exakt den salvan vi redan har :)

bohan85
0

Jag har fått Chloromycetin ögondroppar och i det fall den inte fungerade Ciloxan.

Men Fucithalmic kan människor få mot ögoninflammation iaf.

Teddymarsvinet
0

#13 Tror jag har den salvan hemma, dock till människor. Är det exakt samma, som går att andvända på marsvin?

/p>

Linnet
0

Finns receptfri ögonsalva på apoteket Noviform, brukar bli bra på ett par dagar om det ären hornhimmeskada, kolla så inget skräp, finns i ögat.

FannyS
0

Varken jag eller vet kan se något skräp, däremot är det som en liten liten ring i ögonvrån som är något vitare än det andra som nästan ser upphöjd ut, vet sa att det var skadan.

Hoppas att det ser bättre ut snart, är fortfarande lite rött. Jag vet inte om det är samma salva som till människor men det står 1% vet på min och den är ju garanterat för djur.