Olöst mysterium...
Nu var det ungefär ett årsen mina älskade grisar dog… Det var ett 6-årigt virvelmarsvin och en 3-åring som jag skulle gissa på var teddy. Fortfarande vet jag inte varför dom dog. Jag tog hand om dom, klippte deras klor 1 gång i veckan, städa buren varje dag, gav dom mat och vatten varje dag osv. Dom fick vara ute i gräset på sommaren och på vintern var dom i sin innebur, i rumstemperatur.
Det började med att jag hittade 6-åringen liggandes precis utanför hålet in till deras hus. Han liksom blockerade så att den andra inte kunde komma ut, men hur kunde han dö just där på den platsen? Jag har tänkt på hjärattack eller nåt…
3-åringen hittade jag dagen efter, hade då inte hunnit köpa den en ny vän. Vet inte riktigt hur gamla marsvin brukar bli men 3 år är för ungt. Nån som vet hur det kan ha gått till, eftersom han dog på ett sånt konstigt ställe…?
/ Linnea och grisarna <3
Skulle verkligen vilja veta om jag gjorde nåt fel….
/ Linnea och grisarna <3
Att dom dog en dag efter varandra tycker jag tyder på att de var sjuka, kanske förgiftade av något? Det är möjligt för ett marsvin som förlorat sin vän att sörja sig själv till döds. Marsvinet blir deprimerat och slutar äta, och svälter sig själv till döds. Men det sker inte på bara en dag.
Jag beklagar att du förlorade dina vänner så hastigt.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#2 Tack! Dock märkte jag inga symtom på sjukdom…
/ Linnea och grisarna <3
#3 Skulle det röra sig om förgiftning är det inte säkert att man märker av några symptom. Marsvin är väldigt känsliga, deras små kroppar dör snabbt av små orsaker. Det kan ha skett mycket snabbt.
Marsvin dör av mögligt hö, vilket är lätt att missa om man är snabb i höpåsen. Det är viktigt att känna att höet är torrt, men framför allt doftar friskt. Doftar det som svamp är det mögligt.
Det finns ju även vissa sorters frukt och grönt marsvin inte kan äta. Avokado och lök är tex mycket giftigt.
Många växter är giftiga, fick de grönt utifrån kan ju giftiga växter åkt med.
Eftersom det drabbade båda två så hastigt och tätt tror jag på förgiftning, jag har svårt att se någon annan orsak som skulle drabbat de båda så snabbt. :(
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#4 Ja så kan det säkert vara. Dock var jag väldigt noga med att läsa på innan jag gav dom nåt som jag inte visste bra om och höet fick jag av min moster som ger det till sina hästar. Det är grönt och doftar gräs. Och dom dog på vintern så det kan inte ha kommit utifrån. Men som du säger så blev dom troligtvis förgiftade av nåt. Hoppas att dom har det bra i marsvinshimlen nu. <3
/ Linnea och grisarna <3