Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 690 ggr
juliino
0

Trasslande hanar - Råd sökes

Här hemma bor det ju flera marsvin. En flock med honor samt en kastrat, tre hanpar som fungerar jättebra ihop samt två hanar som jag har problem med att få fungera ihop. Jag vet inte alls hur jag ska göra med dessa hanar.

Pelle är hanen som är trasslig. Han är född 2011/06/18 och har tidigare bott med en annan hane som han med var elak mot, Det blev aldrig några riktigt djupa sår men Benjamin som hans förra burkompis hette vart så hunsad och dom hade inte alls samma relation som Benjamin har med sin nya kompis som han ligger och myser med i deras myspåse osv.

Nu bor Pelle med Bu en liten pojke född 2012/08/20. Bu säger nästan aldrig något och är en väldigt blyg pojke men som är väldigt trevlig i famnen. Bu har problem med hullet/vikten. Han känns bra i övre delen av kroppen men sen när man känner på rumpan känner man benen tydligt.

Pelle har gett Bu flera sår på ryggen. Bu har varit upprörd när man rört vid honom dock inte bara vid ryggen utan även vid hela kroppen. Jag tog isär pojkarna i cirka 1 vecka för att se om Bu gick upp i vikt, hur grabbarna reagerade samt hur det blev med Bus reaktion vid beröring.

Bu slutade vara upprörd dvs skrika/pipa vid beröring. Vikten ligger på 630g och han är 5mån. Har setat och kollat när dom fått mat och Bu får mat. 🤔

Dom har bott i en bur som är laglig för minst 5 marsvin har inte måtten i huvudet. Dom har haft två utav allt osv.

Just nu vet jag inte hur jag ska göra. Bu verkar ju inte må bra. Jag ska inte skaffa några fler marsvin och jag vill inte alls sälja mina älskade pojkar, både pga att jag inte alls vill skiljas från dom samt att dom inte är 100% bra Pelle ska opereras pga en cysta i munnen och Bu har problem med vikten.

Oj det blev ett långt rörigt inlägg. Hoppas någon orkar läsa.

PiggieVille
0

Nu tänker/spånar jag högt och kanske inte alls är till ngn hjälp men iaf… Du har ju själv varit inne på att kanske kastrera Pelle och ha han med en eller fler honor. Har du helt släppt den tanken? Förstår ju att det beror på hans op.går. Och på grund av den kanske inte den bästa lösningen just nu…hmm… Kan det funka att ha Benjamin och hans kompis tillsammans med bu isf? Du har ju stora ytor… Och iaf Benjamin och bu verkar vara två försiktiga och "ödmjuka" pojkar…

juliino
0

#1 Nej jag har inte släppt tanken på att kastrera Pelle. Han är ju den som trasslar och har gett båda sina kompisar sår. Båda kompisarna han haft/har är väldigt milda i beteendet och har inte varit kaxiga eller sagt ifrån.

Benjamin bor med en yngre skinny hane som är bara lite äldre än Bu. Benjamin och Fisen är ett väldigt lugnt och tryggt par och jag vill inte alls riskera att dom ska börja bråka då jag är väldigt glad att Benjamin äntligen har en liten skyddsling att ta hand om och han trivs väldigt bra och eftersom han är så tyst och mild vill jag inte ändra på det när han trivs så bra med Fisen.

Jag har ju min vuxna kastrat Hubbe som just nu går med 5 honor.
Skulle det gå att pröva att sätta ihop Hubbe och Bu och sedan kastrera Pelle?
Hubbe kastrerades pga att jag då inte hade någon hane att ha som kompis samt att jag ville ha en kastrat inte pga att han inte gick ihop med andra hanar. Men skulle det gå nu när Bu är hela 5mån och Hubbe gått ihop med honor i ca 1-2år?

Lyan
0

Jag hade definitivt provat att sätta Bu med Hubbe. Skulle det inte funka så är det inget som förstör eftersom Hubbe bara kan flytta tillbaka till sina damer och Bu kan ju ändå inte fortsätta att bo med Pelle

juliino
0

#3 Jag tänkte det med att det inte kan skada att pröva.
Hubbe är pappa till Pelle men Hubbe har ju inte bråkat med den hanen han bodde med innan han kastrerades.
Hoppas att Pelles fasoner inte är något han fått efter Hubbe. 😮
Får pröva att sätta ihop dom imorgon. Hm Börjar få ont om plats för burar.. eller mja inte börjar 🤪