Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1950 ggr
_Charlie
0

Fel färg!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla mina ungar blev lemonagouti/cream mer eller mindre. Jag vet att nyanserna kan skilja sig väldigt. Men kom igen. Inte sjutton är de lemonagouti/cream…?

idipidi
0

Nä :)

PiggieVille
0

Jag tycker de påminner om min buffy. Goldenagouti/golden

EvaLuna
2

E de brevbäraren som varit framme  ;-)

_Charlie
0

#1 Tack. Då är jag inte dum. Jag har irriterat mig på att de inte ser ut som det enda de ska kunna vara. Men då är jag ist irriterad över att fadern inte är den enda färgen han skulle kunna vara med sina föräldrar. = han är inte född i kullen han skulle vara född.

Så vad är dom… Vad är pappan. Trodde pappan var väldigt mörk lemonagouti/cream då han har en cream tass. Buffagouti/cream? Är ungarna buffagouti/buff eller är de rent av goldenagouti/golden.

#3 Man skulle kunna tro det. ;)

Lyan
1

Visserligen har jag sett många mörka cream men nä, det där är inte cream!

Kan du lägga in bild på pappan? Har sett honom innan men orkar inte leta upp bild

_Charlie
1

Pappa

_Charlie
1

Pappa

_Charlie
1

Tassen och magen.

[00livia]
3

OT. Varje gång jag ser Edward dör jag i någon slags "sötchock" han är så där ooootroooliiigt söt 😍Haha, kände att jag var tvungen att skriva det.

Lyan
0

Goldenagouti ser han inte ut att vara (visst är det det han var reggad som?) men buffagouti skulle han mycket väl kunna vara och då stämmer det även med att du bara fått lemonagoutis (tillägg: Glömde att Humla var cream, räknade på att bägge mammorna var silver. Humla och Edward kan ge buffagouti). Tyvärr verkar det ju som att stammen på honom bara blir mer och mer en gåta :-( Kanske har han blivit förväxlad med en annan unge från en annan kull?

Lyan
0

Fast vänta? Ungen på bilden, är det Humla och Edwards? I så fall så kan den mycket väl vara buff och inte cream (även om den ser golden ut :-/)

_Charlie
0

Ungen på bilden är Humlas och Edwards.

Kan Edward vara buffagouti/cream? Tänker på tassen, den är ju väldigt ljus. Eller kan Edward fortfarande vara lemonagouti/cream fast han gett en buff med Humla?

Nä jag vet, jag blir helt snurrig, men vill ju samtidigt veta vad för färg de är.

Jag trodde att ungarna enbart kunde bli lemon eller silver. Ändras dessa om Edward är buff?

Lyan
0

Med Humla så kan ungarna bli silver- lemon- och buffagouti om både Humla och Edward är cdcr. cdcr är ju vad vi har fått Edward till utav den stammen som du har visat mig tidigare. Hur ser Humlas stam ut?

Lyan
0

Såg nu på din hemsida att Humla är efter Cloetta, hon är väl zobel om jag inte minns fel?

_Charlie
1

#14 Ja det stämmer Cloetta är zobel.

Jag tog lite fler bilder på båda kullarna, de skiljer i nyanserna rätt ordentligt. Kan några vara lemon och några buff?

Här är ungarna efter Humla och Edward.

_Charlie
0

En på framsidan med bara för att de är så otroligt nedrans söta. ;)

_Charlie
0

Ungarna efter Ella (dew magpie) och Edward

_Charlie
0

Ella och Edwards

Lyan
0

På Humlas kull tycker jag att det ser ut som två lemonagoutis och en buffagouti (trots att den ser golden ut :-P). Ellas kull är lemonagouti

#18 Där har du ju en jättefin med nästan lite rutor :-D

_Charlie
0

#19 Okej, då är det Flora som är buffagouti/buff/white (halva baktassen är vit) och alla övriga ungar är lemonagouti/cream(/white).

Ja visst är hon fin lilla Edit med sina nästanrutor. ;)

_Charlie
0

Jag är ändå inte riktigt nöjd med lemonagouti/cream på Ellas ungar, och tog en bild bredvid cream Baltimore…

Fortfarande lemon?

idipidi
0

Kan inte Edward vara goldenag om man kollar på stammen alltså? Jag tror att både han och ungen är det, om än rätt otypiska goldenag (åtminstone Edward).

_Charlie
0

#22 Jag vet inte riktigt. Jag har ju inte hans stam. Jag minns dock att vi fick tag i ett reg som skulle tillhöra hans bror, där han med den stammen inte kunde vara annat än lemonagouti, men jag misstänker att han inte är född i den kullen.

Om Edward är golden, är alla ungar golden då? 

Och kan Edward vara golden med den ljusa magen och tassen?

Jag tycker allas "cream" partier på alla ungarna är väldigt mörka för att vara cream.

idipidi
0

Ungen i#0 ser verkligen ut som goldenag/golden. Väldigt ovanligt om en petunge får så rödaktig buff-färg. Jag har sett buffar med mycket goldenton, men då har de kommit från föräldrar som varit färgavlade self golden, vilket är en helt annan sak. De andra två är buffag eller lemonag. 

Tycker inte att det är omöjligt att Edward är en väldigt ljus goldenag. Det känns ungefär lika troligt att ungen i #0 är en rödaktig buffag som att Edward är en blek goldenag. Och något av det måste det vara. ;)

Jag har inte hängt med i alla svängar här med vem som är förälder till vem o.s.v. men om du fått flera kullar efter Edward och ingen tidigare blivit i närheten av golden så har han väl bara lite udda ton i färgen, som han fört vidare till den här ungen.

Eulwen
0

Alternativt att Edward bär enkelt (men dominant) anlag av golden vilket innebär att (statistiskt) hälften av ungarna blir golden och andra halvan cream/buff/beroende på vad mamman är.

Men. Om Edward är ljus goldenagouti, kan han då verkligen ha en creamfärgad tass…?  Han lär väl vara buffagouti/buff i så fall?

Eulwen
1

#23 Om Edward är golden kan han vara enkelbärare av det dominanta anlaget för golden, vilket statistiskt sett innebär att hälften av ungarna blir golden och andra halvan cream/lemon/beroende på vad mamman bär och vad Edward bär (utöver golden).

Är Edward buff bär han cdcd. Vilket innebär att parar du med en lemonag (cdcr) blir hälften buffag/buff och hälften lemonag/cream. 

Parar du honom med vit magpie/silverag (crcr) blir alla ungarna cdcr (lemonag/cream).

_Charlie
0

ÄR Ellas ungar lemonagouti/cream då? Jag tycker inte det… Deras "cream" partier är ju så mycket mörkare än vanlig cream.

I Edwards första kull, ihop med CB som är lemonagouti, fick han 1 buffagouti, 1 buffagouti/white och 1 lemonagouti/white.

Det är alla ungar han fått innan.

_Charlie
1

Pojke från Edwards första kull.

_Charlie
0

Den andra pojken från Edwards första kull (närmst i bild.)

_Charlie
0

Till sist flickan från Edwards första kull.

Mamma var som sagt lemonagouti.

idipidi
0

Statistiskt sätt vore det lite märkligt om han bara lämnat en enda goldenagouti om han själv är goldenagouti, så jag håller med #19. Dock är det ovanligt mycket rödton i färgen på ungarna. Men alltså… Det är ju helt icke färgavlade djur vi pratar om, då blir det lätt knepigt. Det är liksom inget konstigt att man inte kan avgöra färgerna med 100% säkerhet. Nyans, färgmättnad, ljushet/mörkhet kan skilja sig åt jättemycket inom en och samma färg, beroende på modifierare.

idipidi
0

Det här måste vara en av de mest urblekta marsvin jag haft. Han var goldenagouti/golden.

_Charlie
0

#31 Jag har full förståelse för att det med de knappa uppgifter jag har om marsvinet går att med säkerhet säga att så här och så här är det, men det är ju ändå en stor skillnad för min del om Edward är golden, eller lemon. Är han golden ska han inte ens vara med i mitt avelsprojekt. Eftersom han är den enda rexhanen jag har är jag väldigt angelägen om att försöka lösa det så gott det går. :/

idipidi
0

Om jag bara skulle gissa utifrån honom själv och ungarna och inte visste ngt om stammen så skulle jag tippa buffag.

Vad är det för avelsprojekt du har?

_Charlie
0

#34 Okej.. Magpie/harlequin rexar är målet är det tänkt. Därav så mycket bland-parningar.

Eulwen
0

Men igen, om Edward vore goldenagouti hur förklarar man då hans ljusa tass? Vore han goldenagouti så skulle hans tass också vara golden, och det tycker jag inte att den ser ut att vara - alls.

Buffag/buff borde vi landa på ändå tycker jag. Och då funkar han ju i ditt projekt men du behöver nog få in mer blekningsgener eftersom han helt saknar dem.

Och är han golden "till hälften" kan du ändå använda honom så länge du inte sparar några misstänkta goldenungar. Hälften blir ju "något annat" (beroende på mamma). Hade han haft dubbla goldenanlag hade han inte lämnat något annat än golden och det gör han ju.

Lyan
0

Noll koncentrationsförmåga så blir bara ett kort infall.

Edward har ju lämnat en "onormalt" mörk unge innan, den som såg solidagouti ut, så helt omöjligt att den mörka trots allt är buffagouti är det ju inte.

Att Edward skulle vara goldenagouti ser jag som helt omöjligt med tanke på hans färg, han är väldigt mycket ljusare än min Aitlin som är en av de ljusaste goldens jag har sett.

Aitlin på bilden

_Charlie
0

#37 Nej, den vi misstänkte solidagouti på kom från Samsung och CB, Edward var inte med på den kullen. ;) Alla Edwards barn finns nu på bild i denna tråden, det är alla ungar han fått.

Okej, så ungarna bör vara…? Är någon lemonagouti/cream, eller är de alla buff tro? Det spelar ju ingen större roll, men vad hade ni satt dom som?

_Charlie
1

Kan Ellas ungar ens vara buff, om Edward är buff?

Lyan
0

#38 Aha, när då funkade inte den förklaringen :-/

Ella kan inte ge buff oavsett vilken färg hon paras med så hennes är lemonagouti

_Charlie
0

#40 Shet så mörk cream Ellas ungar har isf. Ja ja jag vet, icke färgavlade marsvin kan få helgalna nyanser, men ändå, kontrasten mellan ungens bläs och cream Baltimore är ju extrem! :D

Men okej. Alla Ellas ungar är då lemonagouti.

Humlas ungar i #15 - lemonagouti, lemonagouti, buffagouti/buff.

Edward, buffagouti/buff?

Har vi löst det så långt vi kan nu? ;)

Och nästa fråga. Buffagouti ungen. Bör jag inte spara va?

Minus alla ungar med vitt.

Det lämnar lite färre ungar att välja mellan. 7 var svårt. ;)

Lyan
0

#41 De brukar ljusna när de blir äldre men det finns många mörka cream. Min Rufsi är nästan lika mörk som Aitlin var, lite jobbigt att behöva förklara hela tiden att ingen av dem är/var buff XD

Jag vet inte vad jag ska säga om Edward, om han är buffagouti eller lemonagouti. Det hade varit intressant att testa honom för en kull till med en silverhona för att se vad som ploppar ut då men är han buffagouti så har du ju inte så mycket användning av honom för att få magpie.

Nej, buffagouti hade inte jag sparat, inte heller med vitt. Mittenungen i #15, kan inte den vara något att spara? Och så Edit. Nackdelen med Humlas ungar är att de kan vara cdch istället för cdcr

Eulwen
0

Buffagouti kan sparas så länge man parar med silverag/magpie, då får man ju "harlequiner". Men visst blir man lite mer begränsad i val av avelspartner till djuret framöver så jag skulle hellre sparat en lemonagouti.