Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 675 ggr
snusmumriken
0

Tandproblem, vad ska jag göra??

Jag skulle vara väldigt tacksam om jag fick råd ang mitt marsvins tandproblem och huruvida jag ska ställa mig inför fortsatt behandling eller avlivning. Hoppas någon orkar läsa inlägget och vill svara.

Mitt ena marsvin har sedan i somras haft problem med en undertand som helt plötsligt blev tjock, grov och gjorde ont. Petar man på tanden uttrycker han tydligt att det gör ont eller är ömt. Jag åkte då i höstas in till veterinären efter att han fått en stor varböld under hakan till följd av en infektion i tandroten. Han opererades och knölen tömdes på var och han fick antibiotika, samt att de slipade "baktänderna" och tog bort den fula undertanden. Han blev bra ett tag, tills tanden växte ut igen och problematiken fortsatte. Sen dess har han haft stora problem med att slipa ner tänderna och han kan inte äta stora bitar av grönsaker eftersom det gör ont för honom att bita i maten. Jag har därför rivit mat och gett honom en hel del persilja. Han är ett väldigt vaket, aktivt och levnadsglatt marsvin, vilket gör mitt beslut så himla svårt om jag ska avliva honom eller ej. Sammanlagt har det blivit 5-6 vet besök senaste halvåret med klippning av tänder (ej haft ngt val..) och han blir bra ett tag, men sen återkommer problemen. Väger idag 880 gram, för en månad sedan var han uppe i 1030 gram. Han pendlar mycket däremellan.

Jag har förstått att det är ett svåråtgärdat problem. Till råga på detta har nu knölen kommit tillbaka, vilket betyder en ny infektion… hur mycket ska jag hålla på? Hade han visat tydliga tecken på att inte vilja leva hade beslutet varit lättare! Men nu springer han runt som vanligt och är nyfiken, han äter allt jag ger honom med god aptit och e bara allmänt go! Marsvin är inga djur som visar om de har ont, det vet jag, men han verkar inte håglös på något sätt. Vad sjutton ska jag göra? Finns det någon här som haft liknande erfarenheter så vore jag så tacksam att få höra dessa. Kanske skulle det hjälpa mig i mitt beslut om hur jag ska fortsätta.