Hur gör man med hanarna vid parning?
Tidigare, för flera år sedan, lånade jag en hane och parade med en av mina honor. Nu när jag skaffat marsvin efter ett litet uppehåll så har jag två hanar, det var min dotter som valde så det var ingen tanke bakom vilket kön.
Jag har redan förfrågningar av bekanta som också vill ha marsvin som undrat om jag inte ska para en av mina hanar med en hona som en av dem har.
Nu har jag dock blivit lite avig till det här för mina hanar gillar varandra så mycket och jag är rädd att en hona ska ställa till bråk mellan dem. Deka såklart inte vara i samma bur alla tre men hur känsligt är det att låta en hane träffa en hona och sedan sätta tillbaka honom till den andra hanen? Går det? Och hur nära kan honorna vara hanarna sen utan att det blir gruff? Har ni andra era honor och hanar i samma rum/lägenhet? Jag skulle kunna låna ut min hane med men helst vill jag ha ungarna hos mig för jag är ändå ledig i sommar och har tänkt hantera dem då.
Vad tror ni som har lite bättre koll?
jag skulle inte riskerat det om det är keldjur (det är ju annat om man är uppfödare, då har man inte mycket till val), det är stor risk att de kommer bråka. det behöver inte vara själva parningen som utlöser bråket utan att hanarna varit ifrån varandra en tid.
Men hur gör uppfödare? För hanarna ska väl inte gå ensamma de heller? Byter man ständigt ut den ena hanen mot yngre?
Jag läste nämligen precis om att både honor och hanar förändras i samband med parning och kan bli svåra att ha med andra marsvin efter aveln.
Nej, jag tror inte att jag riskerar något med mina hanar. Men om en annan hane paras med en av honorna - kan jag då ha honorna i samma rum som hanarna utan att de börjar bråka?
Ett alternativ kan ju vara handparning, dvs att man märker när honan har brunst och då låter honan och hanen umgås i t. ex en hage ett par timmar. Då brukar det inte bli problem med hanarna, det är mer om de separeras en lång stund. Men som sagt, jag vet inte om jag hade chansat, funkar det inte så sitter du med två marsvinshanar som båda behöver ny kompis =/
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
hanarna går ofta ensamma men de får ofta sällskap av unga hanar. det är just äldre hanar som brukar kunna bråka rejält. jag har en hanne med 3 småpojkar, en på ca 2 mån o en på 4½ v, och det går bra än så länge, sålänge de är sams är det bara bra.
#2 Jag har sju vuxna hanar, varav 5 gått med hona. Alla hanar utom en har gått utmärkt att sätta med annan vuxen hane igen efteråt. Fördelen med att vara uppfödare är ju att man ofta har fler hanar att välja på. Kommer hanen inte överens med en funkar ofta en annan. Den risken finns ju att de ryker ihop efteråt och vill man bara ha två hanar och de funkar ihop så skulle inte jag chansa. :-) Jag har honor och hanar i samma rum men inte så de,når varandra genom galler eller så. Jag rastar inte två hanar på ett utrymme där det precis gått honor. Annars har jag inga problem med att de bor nära varandra. Att hanar ofta sitter ensamma hos uppfödare hoppas jag är mer undantag än regel.