Är mina marsvin oroliga eller nåt?
När jag tar upp mina marsvin som vanligt, och gosar med dom som alla andra brukar göra. Så efter 5 minuter oftast blir mina marsvin typ stressade eller nåt, känns som det iallfall. De springer fram och tillbaka och gör ljud hela tiden. De biter i min tröja och slickar jätte mycket i ansiktet och på händerna. De kanske är kissnödiga eller oroliga, jag vet inte riktigt? Nån som vet vad det beror på? Lite konstig fråga men de gör alltid så.🙂😕
Om de är vana vid dig och relativt tama i famnen så tror jag inte att det handlar om någon oro, snarare att de kanske tycker att det är tråkigt att gosa. Flera av mina grisar föredrar att svassa runt och upptäcka, och blir lätt rastlösa i famnen. Om du gärna vill gosa med en rastlös gris, så testa att låta den/dem få lite golvtid innan de kommer upp i knät - så de får springa av sig lite innan :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Hur gamla är dina marsvin? Har du haft dem länge? Har de gjort så här hela tiden eller är det ett nytt beteende?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#1 De borde vara vana vid mig tycker jag eftersom jag har haft dom i över 1 år, och jag tar upp dom och gosar varje dag! Mina marsvin är tråkgrisar som hellre upptäcker nytt än att gosa med mig!😉 Men tack för ditt tips att låta dom vara lite på golvet innan!🙂
#2 De är 1 år, 2 månader, 2 veckor och 4 dagar, oj det blev lite konstigt där men… Jag har haft dom sen 21 januari 2012. Om de alltid har gjort så kommer jag inte ihåg. :)
Mina blir rastlösa när de är kissnödiga. Har ofta en låda med spån bredvid som jag sätter dem i så de kan göra sina toa bestyr. Inte alla slappnar av och kissar på handduken.
Andra är känsliga för min egen stress, då drar jag ner mina rörelser till slow motion ett tag, och försöker tagga ner.
Ytterligare några är nyfikna, och vill inte vara begränsade till ett knä utan vill se omvärden oxå.
#5 Jag är inte helt 100% på att dom kan vara kissnödiga. För då kan dom kissa vart som helst. De har ju kissat i min säng en gång. :P
Mina gjorde alltid så när dom ville ner å kissa eller bajsa…iaf honorna.
#7 Mina är honor. :)
#9 Mina marsvin är inte rumsrena. De kissar överallt. :D

Har du provat att ha båda två uppe samtidigt? Är de i så fall likadana då? Du kan testa att ta ett gammalt örngott eller liknande och låta dem sitta i det när ni gosar, det blir tryggt och mysigt för dem.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#11 Jag kan testa🙂