Slå ihop kullarna?
Jag har ju 2 honor som nu sitter ensamma med sina kullar. Jag undrar, om någon tror att det är en bra eller dålig idé att slå ihop dom?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag kanske inte är den bästa hjälpen men rent spontant skulle jag säga att om alla mår bra och honorna känner varandra sedan tidigare och kommer överens så borde det ju funka. I det vilda kan jag ju tänka mig att flera honor har kullar samtidigt och jag kan ju gissa att du har ett lugnare hem än om de skulle leva i det vilda, så det är ju en mindre stress på så vis.
Honorna har gått ihop förut, de gick tex tillsammans med samma hane. Men detta är ju ett tag sedan nu så jag vet inte om man räknar med att de känner igen varandra eller om det blir som ett helt nytt möte.
Utöver det är de ju hormonfulla efter att nyligen fått ungar, och jag vet inte hur beskyddande de är.. Jag har inte försökt sätta ihop 2 honor som båda haft ungar förut.
Om det däremot skulle funka skulle det ju vara bra för alla tänker jag. Honorna skulle få vuxet sällskap, större utrymme och de kan hjälpas åt med barnen, och de 7 ungarna skulle ju få väldigt roligt tillsammans då det bara skiljer 3 dagar i ålder på dom. :)
#4 Bra minne? Haha.. jag vet marsvin som slagits efter att ha varit ifrån varandra en helg.
Om jag skulle våga sätta ihop dem eller inte beror helt på hur honorna är i samspel med andra. Men skulle nog oftast inte våga faktiskt. Tycker att det oftast blir lite spänt och tjafs och att i det läget ha ett gäng ungar som hamnar i vägen känns inte så kul.
#5 Fast det handlar inte om minne då tror jag. De minns säkert varandra men går in i en ny relation när de varit ifrån varandra de börjar om och gör upp rangen på nytt. För oss kan det se ut som de inte känner igen varandra för att de inte hälsar men de struntar bara i den mänskliga detaljen och är marsvin, då tar man det viktiga först och reder ut ledrskapet direkt istället. Kanske har det funnits tveksamheter i relationen innan som vi ägare inte sett som kommer till ytan då de möts igen.
Jag tror inte alls på den teorin att de inte känner igen varandra. Man märker ju tydligt att de känner igen platser när de varit borta och kommer hem igen. Så att de inte skulle känna igen andra marsvin efter en kort tids frånvaro är inte troligt. Möjligen om marsvinet ändrats mycket som ungar som växer och blir könsmogna och så. Men två vuxna marsvin måste rimligtvis känna igen varandra efter ett par veckors frånvaro väl?!
Du kan ju prova att sätta samman morsorna först så att de får pånyttbekanta sig med varandra en liten stund. Jag tror du märker ganska snabbt om det verkar fungera bra och då kan du ju släppa in ungarna.
Jag har gjort så flera gånger och har bara positiva erfarenheter av det.
Du kan väl hålla koll i början för säkerhets skull.
Ungarna brukar verkligen uppskatta det.
Nej det gick inte så bra. ;)
Jag satte en burbotten utan galler på golvet och inredde den, och satte sedan ner Ella och Humla i den utan barnen. Humla var lugn och snäll men Ella jagade henne runt, runt, runt, runt, runt medan Humla sprang och skrek.
Tänkte att jag ger det en stund, så jag lämnade rummet. Plötsligt kom Humla trippandes vid mina fötter i ett annat rum. Hon hade hoppat ut. ;)
Jag låter dom vara, vill inte tvinga in dom i situationer de inte är bekväma med, speciellt när de har 7 bebisar att ta hand om. :)
Hahahahahaha…förlåt men det lät så härligt!! 😃
Humla: näää fyyy! Här tänker minsann inte jag stanna kvar…å sticker! Du skriver så härligt att man ser det framför sig!
#11 Jepp, som jag skrivit förr är jag väldigt glad för hanar. ;)
#12 Haha det var så, hon trippade omkring glatt på öppet golv från ena rummet till det andra, och såg ganska nöjd ut över valet att lämna dårburen. ;)
Härligt!
Saknar mina marsvin såååå otroligt mycket! Sitter fortfarande här dagligen å dreglar 🙂 speciellt i alla bebbeltrådar…
Pojkarna kom till Småländska urskogen å befinner sig i paradiset för marsvin ;) jag å nya ägaren pratas vid å jag uppdateras å hon e en underbar människa!. Känns skönt i hjärtat iaf även om det gör ont i magen av saknaden.

Jag har bara haft kullar i samma ålder en gång (de föddes med några timmars mellanrum) och då valde jag att sätta ihop honorna och ungarna med varandra. Agnez hade fått fyra ungar varav tre levde (en låg i hinnor) och Jorunn hade också fått fyra ungar men där levde bara en (tre i hinnor…) och hon verkligen avskydde sin lille son till skillnad från Agnez som älskade sina små pojkar. Jag valde som sagt att sätta ihop mammorna och ungarna med varandra med baktanken att Agnez skulle vida Jorunn hur man skulle göra och hjälpa henne med lill-killen, vilket hon gjorde. Jag ville heller inte att Bidar skulle behöva växa upp ensam utan "syskon" vilket också var ett skäl till att jag provade. Det slutade med att Agnez adopterade Joruns son Vidar och även tig hand om sin pojke Alfonz medan Jorunn tig hand om Agnez andra pojkar som kom att kallas för Tussen och Sylvester. Det som var riktigt häftigt var att Agnez accepterade vem som helst av ungarna, de fick dia henne alla fyra, men Jorunn däremot accepterade enbart Tussen och Sylvester. Försökte Vidar eller Alfonz att dia hos Jorunn blev hon vansinnig, bet dem och sprang därifrån :-) Jag städade buren innan jag satte ihop dem med varandra, sen gned jag in ungarna i gammalt spån från bådas burar för att de skulle lukta så lina som möjligt och så satte jag ungarna i en hög tillsammans.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!