egenbyggd duvtransport
Har byggt en egen transport som insiprerats av duvtransporterna som finns. Den är gjort i plywood. Nu håller vi på och borrar lufthål, vi kommer även borra 2-3 hål i sidorna också. Frågan vi har är, är det tillräckligt med luft som kommer igenom? Det är borrat på både fram och backsida. Det är 2 större hål och 3 mindre hål per fack. De större hålen är 1 cm stora
Vad tror ni?:)
Kommer det bli hål i taket alls? Jag tycker att det kanske blir lite dåligt med luft, vanliga duvtransporter har väl ganska många lufthål?
Smart med egenbyggnad!
Jätte fin! I en vanlig duvtransport är det massa småluft hål, men kommer du ha nån slags nät i taget lr så?
Annars tippar jag på att du kör fler :)
Charlotta-B
vet inte, kan ju borra några hål i taket också, men kommer det ned luft igenom taket? eller är det värmen som går ur?
#2 nä nät vill jag helst vara utan, kör isåfall lite fler hål :) är rädd att plywooden spricker om jag tar fler stora, kanske flera mindre?
Det är väl bara bra ifall värme kommer ut också genom taket - men självklart kommer det in luft den vägen också.
Massa små hål bör duga, du kan ju sätta 2-4 större hål per fack i taket också :)
Jätte fin, tycker som förslagen ovan. :) Tänkte bara, är den tung? Och hur har du satt fast mellanväggarna, i vilket matrial är dom i? Hur tjocka är väggarna, i cm/mm mått? Super praktisk!
tack för era positiva kommentarer!:)
#4 okej, då kör jag lite fler mindre hål o så några stora i taket, o så på sidorna också :) tack.
#5 nej den är inte så tung, för att få plats 4 marsvin som då har helt ok med svängrum. När jag valde material så var jag just ute efter starkt men lätt trä, och kom över plywood. mellanväggarna är ihopklämda mellan smala pinnar som jag spikat fast. väggarna är också av ett väldigt lätt material, inte jättestarkt men det är inga t-rexar vi har så det behövdes inte superstarka. de är kanske, en 5 mm breda.
Bifogar en bild på våra demoner som fick "provsmaka"!
#6 Okej, för riktigt fin blev den. Marsvinen har ju gott om plats där också. Får jag fråga vad måtten är? Du kanske inte har dom i huvudet riktigt, men på ett ungefär. :)
Ja tror jag har dem i huvudet, längd 83,bredd 30,,höjd 20. Runt dom måtten/:-) den är tyngre än en duvtransport,men ja o min kille bär tillsammans.vi har tänkt o sätta ett hantag på vardera kortsids,så en kan bära i fram o en i bak:-) då blir det inte så tungt :-)
#8 Okej, tack så mycket! Man kanske ska ge sig på ett bygge nu till våren. Det måste väl vara billigare än att köpa en ny duvtransport för 800:-? :)
FIN! Det är jättekul att bygga även om det är jobbigt, grattis till det. Ni behöver ju verkligen en flerfackstransport har jag sett. 😉 Ni har väl sett min? Jag har två lika som jag byggt i plywood som jag är nöjd med och haft i många år. För ett halvår sedan köpte jag ändå en duvtransport för att jag oftast har med mig 5-7 djur och då behövde jag alltid en maassa extra tarnsporter eftersom det finns bara fyra fack i in hembyggda. Fördelen med duvtransporterna är att de är aluminium så de blir så lätta
#11 tack!:-) Haha,vadå,20 kattburar är väl ingenting ;-) ja det var då jag kom å tänka på materialet. Ja,hade jag haft mer pengar å inte så många hobbys hade jag köpt en duvtransport helt klart,den var jobbig o pillig o bygga o den e inte ens klar
#12 Jag byggde ett marsvinshus i somras, som jag aldrig andvände! Det var stort, med 2 ''rum'' i , så jag andvände det oandvända huset för att bygga en 2-fackare. Nu har jag tätat kanterna med silikon och ska borra hål, lägga vaxduk i botten, sätta fast handtag, samt göra ett lock. Tror att det kommer bli super! :)
För mer bilder och lite bättre förklaring kan du kolla primasmarsvin.weebly.com/bloggen.html
Jag ville ha en unik transport, tyckte jag lyckades rätt bra :) fler djur ska på, på baksidan. Frodo, Flimsy och Lexa. Och sen kanske något litet av Buteo och Arctos på framsidan.
Gjorde även en bild av vad vårt förhoppningsvis framtida uppfödarnamn står för. Någon som vet? (tyst alla som har oss i fb gruppen ;) ) Vill se ifall folk förstår vad det är
#14 Hm.. liknar lite ett kulhål? Eller en planet av något slag! Säg, säg, säg, säg, säg, säg! Jätte fina målade marsvin.
Solförmörkelse?
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#14 Spejsad! 😃 Har det något att göra med Twilight? 😉
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
haha #16 hade rätt :-) vi håller på o buta ifrån "twilight´s" till "Eclipse" ;) vi ville ha solförmörkelse (magpajsare+harlequin har mörkt resp. ljusa fält) och jag trodde först twilight betydde det, men det var gryning/skymning :)
#18 Aha, fiffigt med rasliknelsen där ;)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
WIHO! 😛
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Snyggaste transporten! 😃