Marsvinshonor tjafs?
Mina två marsvinshonor 2 år repsektive ett halvår har nu börjat bråka. Det har fungerat hur fint som helst innan och så bytte jag bur nu för nån vecka sen, det är inte förrän efter det som det börjat.
Är det för att det är ny bur som de börjat bråka? ska jag avvakta o vänta med att separera dem? för än så länge har jag inte sett dem bitas mot varandra. Men däremot har jag sett lite rumba.
Det går finfint när de är ute på golvet.
Jag har hus i buren samt två matskålar, en höhäck och i regel en stor hög hö på burbottnen
Var buren du bytte till mindre än den tidigare?
Uppfattar du vem av dem det är som "stökar?" Är det kanske den yngre honan som testar gränserna litegrann?
(Jag skulle rekommendera dig att ta bort höhäcken ur buren, om det inte är en säker variant - d.v.s. en variant med ett lock på så att marsvinen inte kan hoppa upp i den och fastna).
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Men om de bara dansar rumba så är allt helt normalt. Jagar de varandra också eller dansas det bara? Jag ser ingen anledning att sära på dem :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
buren är större, innan hade det en bur som var 100 cm nu har de en som är 120 cm. Höhäcken sitter dessutom på utsidan så de kan inte hoppa upp på den.
Jag ser aldrig vem det är som börjar men jag tror det är den yngre.
Ibland dansar den äldre, det hände precis men då slutade hon direkt. Så det är kanske bara att lilla Lucy försöker testa Mollys gränser.
Det var lite samma tjafs när vi köpte Lucy.