Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 577 ggr
Tex&Tillman
0

Riktigt fundersam!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är jag riktigt fundersam på vad som egentligen hände min gris Aladdin 🤔

För någon månad sen skrev jag ett inlägg om att jag undrade vad det var med min lilla gris. Han hoppade omkring som en kanin med bakdelen och använde inte sitt vänstra framben.

Jag gick till veterinären med honom. Där fick jag svar att han troligtvis har sträckt  sitt framben och kan därför inte gå ordentligt med resten av kroppen och därför hoppar fram. Jag fick utskrivet Metacam som jag skulle ge en gång om dan i en veckas tid. Blev han inte bättre så skulle jag höra av mig igen.

En vecka efter avslutad behandling var han som vanligt igen. Så två veckor efter veterinär besöket gick han normalt igen och jag blev så glad.

En vecka senare blev han dålig igen. Den här gången var det hans högra framben som han inte gick på. Jag avvaktade ett par dar för att se om han blev bättre. Det blev han inte. Det verkade som att den här gången var det mycket värre än första gången. Benet var jättesvullet och ömmade.

Eftersom jag inte ville orsaka honom mer smärta och stress med att åka in med honom så rådfrågade jag med en annan veterinär först och frågade om jag kunde testa med Metacam igen för och se om han även denna gången kunde bli bra på detta. Veterinären gav sitt godkännande till detta och jag fick recept utskrivet denna gång med.

Jag satte igång med medicineringen på en gång och han mumsade gladeligen i sig medicinen. Varje gång jag tog upp honom så skrek han till av smärta om jag tog lite fel. Han gick fortfarande runt i buren, men inte fullt så mycket. På fjärde dagen med medicin gick han inte längre runt i buren. Han orkade inte mer =( Han var helt slut i kroppen och låg helt utmattad på sidan i buren. Han ville inte längre =( Då jag inte ville att han skulle lida mer blev det en akut avlivning av kära Aladdin ='( <3

Det är nu tre dar sen detta hände och det är först nu jag orkar skriva om det. Jag saknar honom så ='( min kära gris.

Jag är nu så förvirrad och undrar om det kan ha varit satinsjukan ändå. Hans stamtavla är inte fullständig på hans fars sida och på bilderna jag har av Aladdin ser han glansig ut. Men jag vet inte om jag bara är lite paranoid eller om jag ser rätt. Har inte tänkt på det innan, men nu kommer alla tankar upp på en gång.

Ursäkta mitt långa inlägg och jag hoppas ni orkar läsa det. Ville bara ge er hela storyn så ni får en bättre helhetsbild på det hela.

Här nedan skickar jag med lite bilder på min älskade Aladdin <3

Tex&Tillman
0
Tex&Tillman
0
Lyan
0

Beklagar verkligen :'(

Han ser inte satin ut på bilderna men satinsjukan kan även drabba ickesatiner, dock är det väldigt ovanligt. Enda sättet att få reda på om det kan ha varit det är genom röntgen, blodprov eller obduktion.

Tex&Tillman
0

Tack Lyan för ditt svar. Jag undrar verkligen vad det var som hände med honom och han blev rejält dålig riktigt fort med =( Han blev ju inte ens ett år gammal ='(