Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 735 ggr
Ilya
1

Borde hon vara ensam?

Jag har tre marsvin. Två av dom är systrar på ca 3 år, den tredje är en bebis på snart 4 månader.

Nu är det så att Grynet, en av 3 års systrarna, är elak mot sina två burkompisar, både sin syster och bebisen (hon har alltid varit..).

Hon jagar dom båda runt i buren, går ner och burrar upp sig/vaggar fram och tillbaka och gör ifrån sig ett sånt där "varningsljud" mot dom andra.

När hon äter låter hon inte dom andra få äta med henne, utan hon buffar undan dom ganska våldsamt.

Grynet sover också ensam, liksom hon äter ensam. När dom andra närmar sig henne är hon bara grinig och uppkäftig.

Dom andra två, Greta och Gwinnie, kan äta tillsammans utan problem, dom är alltid snälla mot varandra. Dom tvättar varandra, sover tillsammans och äter tillsammans.

Grynet är alltid ensam och elak mot dom andra. Dom ser inte harmoniska ut tillsammans, som jag ser det hade det sett bättre ut med bara Greta och Gwinnie.

Eller tycker ni jag är helt ute och cyklar nu? Vad tror ni?

bohan85
0

Kan hon vara sjuk? Tänker på äggstocksccystor som kan ge förlängd brunst och aggresivitet

Ilya
0

Glömde tillägga att hon är jättesnäll mot människor, uppe i famnen och så!

#1 om hon vore sjuk skulle hon väl vara otrevlig mot mig också?

bohan85
0

nej det tror jag inte hon behöver vara!

Twili
0

hur länge har hon varit såhär? det låter som brunst. hur stor är buren? hon kan behöva mer personligt utrymme än de andra

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

bohan85
0

ja visst kan det vara brunst! Men håller det i sig länge så skulle jag nog kolla upp ang äggstockscystor

Lilje
0

Äggstockcystor är ganska vanligt bland lite äldre marsvinshonor och gör ofta att de brunstar längre än normalt och kan även göra att de blir aggressiva mot sina burkompisar. (De blir dock inte aggressiva mot människor för det)

Torra och skorviga spenor och/-eller håravfall på mage och sidor är ett annat tecken på äggstockcystor.

Hon kanske bara försöker sätta de andra på plats? Vissa marsvin kan vara ganska tuffa mot sina burkompisar. Hur länge har det hållt på/är det en tydlig beteendeförändring från innan?

Ilya
0

Jättesvårt att säga hur länge hon har varit såhär då jag bara haft henne sen november. Tog över henne och hennes syster då från en tjej som behövde bli av med dom akut.

Så jag har ingen aning 🤔

Något håravfall på mage/sidor har jag inte märkt av.. ska kolla lite närmare på det ikväll.