Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 820 ggr
Lisifri
0

Vill inte ha golvtid

Mina tre marsvin har så dem kan kliva ur buren ner på golvet när dem vill. När jag städar åt dem (vilket sker nästan dagligen) sätter jag dem på golvet med deras tunnlar och myssaker och lägger ut lite gott åt dem. Men så fort dem har ätit upp knallar dem in i buren igen. Det verkar inte finnas något intresse hos dem att ha golvtid. Jag har lagt ut en plastad frotté åt dem så det inte finns någon risk att dem halkar.

Ska jag försöka mer eller nöja mig så här?

emmaaslund
3

Jag tänker att vill de inte, så vill de inte. Samtidigt så kanske de inte vet att de vill eftersom de kan gå hem på egen hand. Buren är ju trygghet så det är ju inte alls konstigt att de drar sig ditåt. 

Det jag skulle gjort är att prova att stänga för så att de inte kan gå in på egen hand. På det viset tvingas de lite till att utforska området utanför buren och kanske upptäcker de att det är jätteskönt att springa ordentligt och sträcka på de smågrisbenen, och upptäcka roligheter som finns utanför tryggheten. Jag skulle testat det och se vad de säger, annars så är det kanske som du säger - att de inte vill ha golvtid. Tokgrisar!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[LemonLime_]
0

Jag har också bur så svinen kan gå ut om de vill men ska fixa en dörr så det inte är öppet jämnt.

Mina svin har inte varit speciellt förtjusta i att upptäcka så mycket eller den yngre är väldigt nyfiken men vågar inte allt gå på egen hand om den andre lite äldre är med, då går de ju i tåg.

Igår tvingade jag dem ha golvtid i köket xP Satte mig i vägen så de inte kunde traska till buren, de försökte komma förbi länge och försökte hitta olika vägar förbi men när jag satte upp lådor som blockade gången helt beslöt dom sig att undersöka lite mer i rummet, äta av det som fanns upplagt och lägga sig ner en stund. När jag senare väl tog bort en låda så de kunde passera så traskade de lungt till buren efter en stund.

Mina svin har dock bara bott här två veckor så det mesta är fortfarande ganska nytt men de har börjat bli ganska lugna.

fossingen
0

Mina gör inte så mycket på golvet. De kan sitta och glo på en i timmar utan att orka springa omkring. Såfort det är galler runt dem så känner de sig trygga och rör sig som vanligt. Annars är det lixom utstirrning och pinsam tystnad tills något marsvin rör sig då hakar de andra på.

Virvlan
0

mina vill också bara hem, antar dom har ett underbart hem som är roligare än allt annat hehe…

En stund räcker för dem ute, sen vill dem in i gen!