Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1223 ggr
[sweetie.se]
0

Oroar jag mig i onödan??

Oroar jag mig i onödan?

Man ska ju vara uppmärksam på deras betende, eftersom att de inte visar när de är sjuka, och när de väl visar det så kan det vara brottom.

Så jag har en hona här hemma, som äter som hon ska, hennes ögon är inte kladdiga, näsan rinner inte, hon dricker som hon ska, kissar och bajsar.

Men de senaste dagarna har hon varit inne i ett av husen i buren när jag kommer hem, och inte ute som hon brukar, är ju en liiiten, ytterst liiiten betendeförändring, oroar jag mig i onödan!?

tantnett
0

Har hon gått ner i vikt? Viktigt med marsvin är att ha jämn koll på deras vikter, det är ett säkert tecken för en att något är fel när man kan se viktminskningar och då kan man oftast i tid sätta in hjälp.

Ett tips är att väga cirka varannan vecka.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[sweetie.se]
0

Jag vägde henne idag, och innan det så vägde jag henne näst sista helgen i februari, då vägde hon ca 700 gram, nu vägde hon 677 gram.

Ska jag oroa mig?

petitchoux
0

Du behöver nog inte oroa dig för att hon har gått ner 23 gram, mina marsvin kan variera sig lite så där när jag har vägt dem. Men väg regelbundet, och märker du att det går ännu mer så kan man ju bli fundersam på varför det är så.

tantnett
0

Hur gammal är hon? tycker 677g är låg vikt.

Har du kollat att hennes tänder är ok? ta någon grönsak exempel morotsbit eller någon favoritgrönsak och se om hon kan tugga den.

Funkar vattennippeln "om hon har vattenflaska" så den ger vatten om hon dricker.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[sweetie.se]
0

Hon fyller ett år i april, vattennippen funkar.

Hon åt salladskål imorse.

Nu vägde jag henne igen, och nu blir det 727 gram.

[sweetie.se]
0

Idag så äter hon glatt sina grönsaker, det kan inte vara något fel på tänderna

_Charlie
0

Oavsett om hon mår bra nu eller inte så är ju 670 gram alldeles för lite på en vuxen hona. Hur ser vikterna ut på sällskapet, ligger de också lågt i vikt?

[sweetie.se]
0

Kompisen väger ungefär lika mycket, hur ska jag göra för att få upp vikten?

[LemonLime_]
0

#8 Gröt eller grönsaks pure är bra att ge för viktökning. Om de har pellets kan de kanske få lite större tillgång av det tillfälligt.

@Topic

Hijackar tråden lite eftersom jag har funderat över mina marsvins vikt/ålder.

Cinnella, född 2013-01-10 väger just nu 326g, vägde under 300g när hon kom hit (enligt min våg, billig men ska ha nogranhet +/- något gram så kan inte vara helt fel)

Luna, född 2012-08-25 väger just nu 680g. Luna och Cinnella gick nån vecka ihop innan de kom hit, väldigt osäkra och vågade inte äta mycket de första dagarna här, vet dock inte hur de hade det första veckan de gick tillsammans.

Ringde uppfödaren efter en dag o oroa mig för att de inte ätit så bra men bara vänta och låta dem ha fri tillgång till mat så de kan äta när de vill.

Dag 3 eller 4 stod jag inte ut med att vara orolig och köpte morots pure på affären och började stödmata lilla Cinnella som gladerligen åt det. Fick en doseringsspruta från vårdcentralen och gör min egen morot/grönsaks pure som ges några gånger dagligen nu. Cinnella får mest men även Luna får lite också, de har annars fri tillgång till pellets, hö o vatten (får samt vitkål och lite annat per dag)

Ska jag fortsätta som jag gör/har jag gjort rätt eller när bör jag minska på stödmaten?

[sweetie.se]
0

nu vet jag varför hon väger lite, hon hsde en kull precis innan jag fick henne