Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1440 ggr
WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Hjälp! sjukt marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kom ut till stallet idag morse.. oliver hade igentäppta ögon med var… har tvättat dom nu och gett honom ögonsalva..

Men han visar inge intresse för mat.. eller jo..men det är som att han inte vågar riktigt äta… inte ens persilja som han är galen i äter han.. tittade på hans tänder och dom såg knappast normala ut.. nu för tillfället då han inte äter fast föda så har jag sprutat in apelsin/äppelsaft i munnen så att han får i sig lite vätska och vitaminer.. tror ni han har ont i munnen stackarn?? :/ Vad ska jag göra.. är ej myndig och mina fosterföräldrar far till veterinären som sista utväg.. dom tar säkert bort honom istället för att slösa pengar!

Emmetem
0

Apelsin kan ge marsvin munsvamp.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

fossingen
0

Fila ner den längre tanden med en normal nagelfil.
Ni bör vara två. En som håller i honom och en som håller munnen öppen som samtidigt filar ner tanden.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

#2 kommer inte det göra ont :/ ?

fossingen
0

#3 Nej, det gör inte ont. Har gjort det på en av mina som hade brutit bort en bit av tanden av Cavia pro pellets.

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Okej, kommer det inte ila eller liknande :P

fossingen
1

#5 Det vet jag faktiskt inte. Men veterinärer brukar annars klippa. Men det rekommenderar jag inte då tänderna kan spricka vilket skulle orsaka med ilningar.

De har ganska sköra tänder, så att fila hårt tar inte så länge. De brukar oftast bita tag i  nagelfilen, desto bättre fila på ändå du får då bäst grepp om tanden.

Lilje
2

Bor marsvinet i ett stall så hoppas jag verkligen att det är uppvärmt vid denna tiden av året.

Var i ögonen låter som ögoninflammation som behöver behandlas och att han inte äter kan snabbt göra läget kritiskt. Du behöver inte fila ner den andra tanden, framtänderna är bara till för att "föra in" mat till kindtänderna så om en är lite kortare ska det inte påverka det vad jag vet, den kortare kommer växa ut till normal längd så småningom. Att han inte äter kan betyda problem med kindtänderna och dessa kan man bara se med speciella instrument, veterinärvård är alltså då ett måste. Vad får han för mat? För lite hö kan ge problem. Mycket möjligt att han inte vill äta bara för att han mår allmänt dåligt också pga ögonen.

Apelsin/äppelsaft funkar inte att stödmata med i längden, info hittar du här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning
Dina fosterföräldrar har ansvar över dig och eftersom du inte är myndig har de också ansvar över att dina djur får den veterinärvård de behöver, prata med dem för ditt marsvin behöver komma iväg till en vet snarast möjligt.

fossingen
0

#7 Min hona slutade äta när hon fick sådär.

bohan85
1

Du måste få i honom fibrer annars lägger magen av och det är livshotande. Gärna Critcal Care, man kan göra hövatten. Blöta upp pellets, kligröt m.m

Sedan låter det som om han är förkyld, många gånger behövs antibiotika så jag rekommenderar starkt veterinären.

Ang. tänderna så är risken att även de inre tänderna är förväxta/felaktiga och det måste en veterinär åtgärda.

Är han försäkrad behöver det inte bli så dyrt heller (dock går inte tandskador på försäkring)

Håller tummar för er och skickar en kryapådig kram till marsvinet!

WhiteBunnyWithBlueEyes
0

Han har alltid tillgång till hö, vatten och han får havreblandning http://www.nums.n.nu/kraftfoder-eller-inte

Får prata med dem.. får väl andvända mina sparade pengar om det behövs! vill inte att han ska lida..så jobbigt att se 😕

nightmares
0

Hur luktar han i munnen? Munsvamp ger en speciell doft, men det brukar inte se så där blött/kletigt ut över nosen.

Att ena framtanden är lite kortare spelar ingen större roll, och jag tror inte du behöver göra något åt det. Men det kan vara ett symptom på att något annat är tokigt.

Det du kan göra är att hålla honom ren och fin kring ögon och nos, erbjuda mat som han gillar, samt att försöka stödmata om han inte äter självmant. Det är viktigt att han får i sig mat/vätska. Att han ser risig ut och inte äter är dock ett väldigt dåligt tecken, och jag rekommenderar att du försöker få till ett hastigt veterinärbesök.

Håller tummarna.