Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 853 ggr
marsisen
0

Kligröt, hur mycket?

Hej har börjat ge mina marsvin kligröt! De älskar det! Vi har kommit på lite egna kligrötsrecept eller vi följer receptet , men istället för att ha riven morot eller frön, så tar vi deras favvogrönsaker, som är gurka och persilja! Men vi undar om man kan ge kligröt varje dag? Typ som ett mellanmål? Om man ger deras vanliga mat också? Eller rättare sagt hur mycket kligröt får man ge grisarna?:) Kan man ge kligröt varje dag? Eller kan de bli sjuka eller inte må bra?

animal power <3

Thildalulu
0

Jag brukar ge max en matsked pellets/kligröt/havregryn per marsvin o dag till mina marsvin om dom får det alls, dom får det ganska sällan. Jag tror att de innehåller mer energi än i alla fall grönsaker så man ska nog inte ge för mycket ^^

emmaaslund
0

Jag ger mina grisar gröt ungefär varannan eller tredje dag, men det beror på att jag har skinnymarsvin som kan behöva lite mer för att hålla hullet. Till håriga marsvin känns det lite väl ofta att ge dem gröt varje dag, de kommer förmodligen rulla fram inom en snar framtid ;) Har du håriga skulle jag nog satsa på att servera gröt kanske en gång i veckan, eller mindre portioner uppdelat på fler gånger. 

Luddigt svar, jag är ingen grötexpert 😛

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

marsisen
0

Så vi kan ge ca två msk per marsvin per dag;)?

animal power <3

marsisen
0

Tack för svaren! :D men kan Man typ ge deras vanliga mat typ på morgon och kväll? (Pellets) och typ när man kommer hem från skolan så kan vi ge typ en matsked kligröt som mellis??

animal power <3

emmaaslund
0

#4 Personligen tycker jag nog att det är för ofta, marsvinen behöver inte något mellanmål. Det blir förmodligen så att de mättar sig helt på gröten och äter dåligt med grönsaker under dagen. Så det kan snarare stjälpa än hjälpa - spar in på gröten :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Thildalulu
0

Näe, jag tycker att de låter som för mycket. Håller med #5

marsisen
0

Ok tack för svar!:)

animal power <3