Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 621 ggr
Minerad
8

Marsvinen möter utbytesstudent!

Hej! Jag vill dela med mig av en rar historia när jag åkte tåg med marsvinen. Vi skulle hälsa på mormor, jag och sonen. Och då följer grisarna med i en liten transportbur. Det brukar dra till sig en del nyfikna barn som vill klappa dem och ibland vågat till och med någon vuxen komma fram. ;)

Men det raraste som hände var när vi hamnade bredvid en ung man från Kina. Han var utbytesstudent och läste biologi på universitet. Jag såg hur han kikade nyfiket så jag lyfte upp dem och frågade om han ville hålla dem. Om han ville! Hans ögon verkligen tindrade som på ett barn trots att han var en vuxen man! Han hade aldrig förr sett ett levande marsvin. Det är ovanligt med husdjur i Kina. Så hela tågresan satt han med båda töserna i knäet och höll dem så kärleksfullt och försiktigt och njöt av tillfället. Det var så roligt att se. :)

Jag frågade om han hade något husdjur och det hade han i alla fall! Han hade en katt i korridoren här i Sverige.
-Oh, what's its name? frågade jag nyfiket.
-…eh …I just call it "Cat".

Konceptet att döpa husdjur verkade också vara främmande för honom. ;)

Granet
1

Nog blev han förvånad över att du hade ett marsvin som husdjur, i vissa delar av Kina är ju marsvin en vanlig maträtt :p

Minerad
0

Är det så? Det är ju vanligt i Sydamerika iaf. Kan lova att han inte såg hungrig ut i alla fall. ;)

Twili
1

ja, det är ju inte helt omöjligt att han just blev anti-marsvinsätare ;) gulligt!

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~