Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: presentationer
Läst 1224 ggr
Minerad
16

Lisa och Hanna, omplacerade sötsvin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Jag är sedan ett halvår tillbaka marsvinsmamma till två små sötsvin, Lisa och Hanna, som jag stolt och malligt vill visa upp! Jag svarade på en annons på Blocket på två marsvin som bortskänktes. Åkte och hämtade dem dagen därpå. De var "ca 12 veckor" och bortskänktes pga "bristande  tid och intresse". Inga ideala omständigheter alltså och jag hade väldigt bristfällig koll på vad jag gjorde. Det var en impuls, en stundens ingivelse. Men vilka underbara varelser de visade sig vara!

Jag hade haft ett marsvin som barn, det var min enda erfarenhet. Det dåliga samvetet gnager numera. Ensam i en liten bur. Fick sällan komma ut och den enda höjdpunkt hon upplevde var moroten jag skalade till henne varje dag efter skolan. Hon blev bara 2-3 år gammal och avled av sjukdom. Ett sorgligt marsvinsliv, men jag visste inte bättre.😕

Lisa och Hanna har verligen visat mig hur mycket mer marsvin är när de får bättre förutsättningar. Så mycket glädje de har av varandra och hur nyfiket de undersöker nya saker. Och så deras helt fantastiska krumhopp! Nu i veckan ska jag minsann bygga en rejäl bokhyllebur till dem. Starka och friska verkar de också vara! 😃

Jag är säker på att detta är början på en livslång marsvinskärlek. Kan faktiskt inte föreställa mig ett hem utan marsvin längre.❤️

Minerad
2

Måste visa en extra bild på Lisa! Visar hennes dumkloka uppsyn så bra. 😃

wingren
1

så söta ^^ och välkommen hit! :)

Fridaaaa
2

Välkommen hit!

Vilka sötnosar :D
Synd när folk skaffar så och tröttnar så snabbt, då har man ej tänkt igenom köpet tycker jag :S Så tur att du tog dem! :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lilje
4

Härlig text TS! Det är så fint att läsa om nyblivna ägare som verkligen tar ansvar och gör att marsvinen får en så bra livsmiljö som möjligt, och är någon som verkligen känner kärlek för sina små grisar! :) Riktigt söta flickor :)

Minerad
0

Tack alla!

Uppenbarligen var det en 12-årig son som köpt marsvinen för egna pengar, men sen inte brytt sig om dem. Modern som hade två valpkullar och hästar på gården ville inte ta över ansvaret så hon bestämde att de skulle omplaceras för deras eget bästa. Det var i sammanhanget ett bra beslut av henne.

De var så darriga när vi fick dem! Men det kanske var den unga åldern också? Nu är de riktigt tuffa och hälsar och pussar på en.

Fridaaaa
2

#5 Fast föräldrarna har ansvaret ändå :/ Eftersom han inte är mer än 12 år :S
Men tur att de omplacerade dem till dig :) Så det var ju bra av henne att tänka så :)

Minerad
0

Visst är det så! Hanna och Lisa var en överraskning till min son som är 7 och han är duktig och hjälper till och matar dem, klappar dem och så. Men han har ju inte ansvaret för dem, utan det har ju jag. ;)

linneakaangas
1

De var riktigt söta!🙂

[rumelle]
0

Vilka fina små flickor! Och vilken tur de har som fick en engagerad och kärleksfull ny ägare! :)

Minerad
4

Nu är jag klar med bohylleburen! Det är en Billy av den lite smalare modellen (60 cm bred)och den är klädd med vaxduk inuti. Det är en "trea" med hö-rum, "kök" och en större lekgård.

Fridaaaa
1

#10 Ser härligt ut! :D

Minerad
3

Så här blev den med inredning!

Minerad
2

Lisa tyckte den var lite läskigt. Men Hanna gottade ner sig i hö-rummet!

Minerad
1
Minerad
0
Thildalulu
2

Åh vad fint det blev! Vilken tur att du köpte dom, så dom får ett bra hem. Det är svårt att inte tycka om dom, och när dom är fler så pratar dom och springer omkring på ett annat sätt än ensamma marsvin :] Lisa & Hanna är verkligen jättesöta!

Minerad
0

Tack, så mycket! Det känns som att de trivs hos oss. =)

Lilje
1

Det blev ju hur snyggt som helst! :D

Minerad
0

Tack! Vad glad jag blir att ni gillar den!

Hanna och Lisa har bråkat en hel del ikväll. Hanna har vaggat rumpa och burrat som en hel traktor. Lisa tycker fortfarande att hörummet är lite läskigt att gå in i. Men de vänjer sig nog snart vid den nya miljön.