gröt till marsvinen?
läst om havregryn + vatten + någon grönsak/frukt..
hur gör man???
ni säger att marsvinen älskar med? men ingen av mina 4 marsvin vill inte änns smaka.. hur gör ni gröten?
jag blandade havregrym + vatten med fingrarna och sen hackade jag morot och la i och blandade med fingrarna är det fel?
HUR GÖR MAN??
finns det något annat man kan göra åt dom och ge någon gång ibland? något speciellt?
hjälp?
Det finns flera grötrecept i både trådar och i en artikel här om du söker :) Men lite kortfattat kan du blanda kruskakli, vetekross (och/eller vetegroddar) och havregryn tillsammans med vatten och låta det svälla en stund. Det finns ett flertal till ingredienser du kan ha i gröten och mixa som du vill, men du hittar det säkert om du söker som sagt.
Grönsaker kan man absolut ha i, men gröten i sig brukar ändå vara mycket uppskattad. Jag brukar ibland ha i rivna morötter.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
okey tack :D
Jag brukar blanda: 2msk kruskakli 2msk vatten 2msk havregryn Och till sist blanda ner dina marsvins favoritgrönsak som ska vara riven :)
animal power <3
Prova att riva i lite morötter eller äpple då blir det gott. Sedan när dom väl lärt sig äta gröten så äter dom nog utan också :)
Jag gör vanlig havregrynsgröt i micron (utan salt, bara vatten och havregryn) och ger mina, svald :) Och ibland blandar jag i kruskakli efteråt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
vad är kruskakli?
Det är nästan samma sak som havrekli och vetekli som också funkar, men kruskakli är bäst;)
animal power <3
jaha men inte för att jag fattar men okey😃
Det är det tunna skalet som sitter runt ett sädeskorn. Kli finns i mataffären i närheten av havregryn tex. I den hyllan brukar man även kunna hitta kornkross som är nyttigt kraftfoder för marsvin.
Min gröt gör jag på kruskakli och Proviva nypon. Tar Proviva på måfå och blandar så det blir ordentligt fuktat men inte blött. Sen får det svälla i 15 minuter.