Tjöt om antal kullar
Då och då dyker det upp gnäll och gnat om si och så många kullar per år är normalt. Det är oftast en icke uppfödare som snubblat in på en uppfödares hemsida och börjat räkna kullar. (Jag pekar inte ut någon, de som startat sådana trådar vet om det.)
Allt som oftast är det samma uppfödare. Det anses oseriöst och massproducerande och alla höjer på ögonbrynen.
Sedan har vi 2 stycken uppfödare som är medlemmar på mif som är mycket omtyckta, även av mig, där ingen någonsin vad jag kan minnas skrivit ut dessa förskräckta upptäckter om.
Jag tänker därför ge lite perspektiv, på hur jag ser det, och har därför tagit mig friheten att jämföra statistiken mellan 3 olika uppfödare jag själv anser är stora.
2012 fick Chokladfabriken 9 kullar med totalt 36 ungar.
2012 fick Flockdjur 10 kullar med totalt 36 ungar.
2012 fick Northern Stars 30 kullar med totalt 77 ungar.
Ja. Jag ser ju själv, vilken enorm skillnad det är på ungar mellan dessa 3 uppfödare det året. Northern Stars fick lika många ungar som Flockdjur och Chokladfabriken fick ihop.
2011 fick Chokladfabriken 13 kullar med 44 ungar.
2011 fick Flockdjur 7 kullar med 27 ungar.
2011 fick Northern Stars 12 kullar med 37 ungar.
Det året fick NS inte fler ungar än många andra.
Allt är relativt och allt ligger i betraktarens öga. Hos mig själv föddes 18 ungar år 2012, och det tycker kanske någon är för mycket. Medan någon annan inte tycker NS 77 ungar år 2012 är för mycket.
Ingen, förutom uppfödarna själva, vet varför det behövdes födas 77 eller 27 eller 281 ungar hos dom det och det året.
Tycker man att något ser konstigt ut, fråga! Alla uppfödare har kontaktuppgifter på hemsidorna! Släng iväg ett mail, det går fort! "Jag såg att du fått si och så många ungar och reagerade på att det kändes mycket, vad har du för avelssyfte?" De flesta svarar nog gärna på frågorna och blir nog bara glada av att få prata om sina avelsmål!
De flesta har nog alldeles legitima skäl för var och en av sina kullar och ett mål med varenda en.
Jag skulle som uppfödare bli så otroligt ledsen om det dök upp trådar om mig på mif, utan att skaparna ens frågat mig om läget innan. Det tror jag alla skulle bli.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
_Charlie. Jag antar att du syftar på tråden som startades i min annons?
Vill bara säga att jag inte stör mig på sådana kulltagningar, de är alla inom SMF och jag förstår deras mål :P
Tycker det är upp till varje uppfödare att själv avgöra vad som är "lämplig" mängd. Jag föder själv inte upp men kan ju tänka mig att varje gång de väljer att ta en kull så gör de en beräkning om huruvida de kommer kunna bli av med de ungar de inte vill/kan/ska spara eller om de har tillräckligt med plats för att kunna spara de som de inte blir av med. För det jag märker framförallt när jag läser på mif är att ingen uppfödare bara säljer till "första bästa" intresserade, utan de flesta uppfödarna är måna om vart djuren hamnar. Och så länge man själv klarar av det, varför ska jag som icke uppfödare lägga mig i det?
Jag blir mer upprörd över de som har okastrerade honkatter som blir gravida två gånger per år för "man har inte råd med en kastrering". Även om jag som icke uppfödare inte ska lägga mig i det heller ;-)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Bra skrivet _Charlie! 🙂

#1 Kan väl knappast vara din tråd, där fanns inget tjat om si och så många kullar är normalt, bara, efter att du puffat tråden med din säljannons, en kommentar om att det är svårt att sälja marsvin, en liten fundering om varför efterfrågan på marsvin minskat så drastiskt och om det kan bero på att det finns fler uppfödare som tar många kullar. Jag såg absolut inget konstigt med min kommentar. Sen kände sig tydligen NorthernStars påhoppad och anklagad på nåt vis och började försvara sin uppfödning. Jag har aldrig kritiserat eller ifrågasatt hennes uppfödning eller antalet kullar. Alla får ta precis så många kullar dom vill så länge djuren sköts på ett bra sätt. Min fundering vara bara varför efterfrågan minskat, samtidigt fanns här en tråd om en statistisk undersökning som visade att antalet hushåll med marsvin minskat väldigt dramatiskt dom senaste åren, så det troliga är väl att det beror på det. Det är inte så populärt med marsvin lägre helt enkelt.

Sen kan man ju fråga sig varför man ska hålla på att avla för att få fram marsvin som ser ut si eller så, varför ska vi människor bestämma hur marsvinen ska se ut, är dom mera värda bara för att dom ser ut enligt en rasstandard som vi har bestämt, blir dom mer älskade om det går bra för dom på utställning. Är målet att alla ska se ut exakt likadant. Varför avlar vi vidare på genetiska fel (ex skinnys) Varför kan inte marsvin bara få vara marsvin, bli älskade för sin egen skull och inte för att dom ser ut på ett visst sätt. Varför ska vi hålla på att ställa ut marsvin, långa resor, risk för smitta osv., vem tänker på marsvinen som antagligen mycket hellre hade varit kvar därhemma än att utsättas för exponering på en utställning.
Nu får jag väl hela marsvinssverige på mig, men detta är mina funderingar just nu.
Men avel handlar ju inte bara om utseende och färg?
Fördelen med stamtavle djur att ju att du med säkerhet kan se att de tex är fria från satin sjukan och andra sjukdomar.
Du kan avla på djur med ett bra och passande temperament.
Jag vågar även säga att de som föder upp har älskar alla sina djur oavsett färg och form. Om de inte älskade marsvin så skulle de inte avla.
Känner du samma inför all avel då?
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu

#6 Absolut kan det vara bra med stamtavledjur ur den synpunkten. Hur har satinsjukan uppkommit då??? Förmodligen också nåt genetiskt fel som vi avlat vidare på och sen insett att djuren blir sjuka.
Jag har inte skrivit vad jag tycker, detta är bara lite funderingar om vad vi egentligen håller på med och huruvida det är rätt eller fel.
Ordet genetiskt fel känns ju lite lustigt, naturligt förekommande mutation är väl mer passande d det inte kan anses som ett fel så länge deras anlag inte gör dem direkt sjuka (såsom satin tex)? För precis alla raser och färger är mutationer från ursprungsdjuret som inte liknar våra tammarsvin särskilt mycket. Är man emot vidareavel på mutationer bör man inte heller avla på tamdjur överhuvudtaget, eller är det så att man som människa får välja vilka mutationer som är mest naturliga enligt egen smak o preferens? En skinny är inte konstigare än ett långhår eller lockanlaget. Samtliga av dagens marsvin består av naturligt förekommande mutationer. Jag ser inget fel i att som människa vilja utveckla ett sådant djur.
Tror jag kan svara för de allra flesta uppfödare och marsvinsköpare:
Ett marsvin är lika älskat som ett djur oavsett ras/färg och alla har en egen uppfattning om vad de anser är snyggt, gulligt eller allmänt fint på djuren. Barn dras tex ofta till virvelmutationer med så många färger som möjligt. Är det fel att tycka om utseendet på sina djur?
Även djur är individer och att påstå att alla marsvin föredrar att stanna hemma från en utställning är ren spekulation. Utställning är en del av min och många andras avel, ett sätt att mäta hur långt man kommit med sina avelsmål. Och dessutom en rolig träffpunkt för likasinnade entusiaster.
#5 Svaret är väl att man avlar på ett visst utsende för att det är kul och man åker på utställningar också för att det är kul. Marsvinsavel och utställningar är en hobby och vi som håller på med det tycker att det är roligt och vi gillar att mötas och babbla marsvin på utställningar. Det är väl kanske grunden i det hela och det finns inget ädelt i det. Jag antar att du föder upp marsvin för att det är kul också för jag vet att du inte gör det för pengarna och att du har en sund syn på dina djur. Du har dina avelsmål även om de inte följer en rasstandard precis som vi rasuppfödare har våra det är ingen större skillnad. Jag tror du också blir extra glad om du får en unge som ser ut på ett sätt du gillar så är det för oss också. ;-) Personligen skulle jag inte tycka det var lika roligt att föda upp marsvin om jag inte hade en rasstandard att sikta mot jag skulle nog inte tycka det var värt det alls men det är ju olika vad man tycker. Även om jag onekligen går igång på vältecknade magpies så betyder inte det att de övriga är mindre värda.De ska ju bli världens bästa marsvin hos sin nya ägare och det är en lika betydelsefull roll.😍
Med nöjet följer naturligtvis ett ansvar det är levnde varelser vi sysslar med och det gäller alla som föder upp marsvin både rasuppfödare och andra. Att djuren ska ha det bra är A och O att avla på sunda djur är en självkllarhet. Så ska alla ungarna få goda hem det är ett stort jobb men ack så viktigt det gäller oss alla. Att utseendet är allt för oss rasuppfödare är ju inte sant. Att föda upp lyckliga och friska djur är självklart det viktigaste. Vi spar de som stämmer bäst med rasstandarden för egen del de övriga ser vi till att de får goda kelhem. Det är ett enkelt sätt att välja keepers på mycket lättare än om man skulle spara de sötaste… i så fall hade jag inte lyckats sälja ett enda marsvin. 😉
I övrigt så tycker jag att alla oavsett avelsmål får ta så många kullar de vill så länge det inte går ut över djuren. Man måste klara av ALLA sina djur och man måste förstå hur många kullar man kan ta för att orka. Det är mycket jobb med många marsvin och det är oerhört mycket jobb med att sälja djuren och välja deras nya hem. Och det måste finnas hem till dem gör det inte det måste man minska antalet kullar.