Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 701 ggr
[erikam]
2

Unge på utsällning ?

I april planerar jag att ställa min Algot i Kallhäll igen. Dock så kommer jag vid den tidpunkten (som det ser ut nu) ha en lite rexhane här hemma som då är 1,5 månader. Jag ska självklart inte ställa ut lillen men kan ju inte lämna honom ensam hemma en hel dag utan "storebror" Algots sällskap. Så nu undrar jag om det är ok att ta med den lille ? Har för mig att jag läst att de måste vara ett antal veckor för att få komma in på utställningar, eller är jag ute och cyklar då ? :)

Twili
0

det beror helt på individens personlighet. jag antar att de inte kommer sitta i samma bur(hanar är värst med sådant) o då kommer de endå inte ha varandras sällskap. är marsvinet litet o försynt i personligheten hade jag nog inte gjort det, men är den tuff o inte rädd av sig så tycker jag det är ok. hurvida det finns regler om det har jag inte hört om, är nog sunt förnuft som gäller

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[erikam]
0

Nej, att de inte kan sitta tillsammans vet jag. Jag kommer ha flera burar med mig. Det jag undrade var mer om det är ok att ta med ett så pass ungt marsvin som inte ska ställas eller säljas, av den anledningen att jag inte vill låta honom sitta ensam i buren hemma en hel dag. :)

Eulwen
0
Generella regler vid utställningar och visningar
Gällande marsvinet
  • Minimiålder för utställda djur är 2 kalendermånader (ex. ett marsvin som är fött 5/6 får ställas ut först 5/8).
  • Marsvin som vistas på PR-visning eller utställning oavsett ändamål (t ex till salu eller leverans) ska minst vara 5 veckor gamla.

(Källa SMFs hemsida.)

Twili
0

#3 gäller marsvin som ska ställas ut dock. 

edit: läste som en kråka o missade sista punkten 😎

[erikam]
0

#3 Det svaret tar jag som att det är ok att han följer med ! :)

Twili
3

#2 fast jag tror han är helt ok hemma också :) hemma är tryggt, utställning kan vara läskigt.

Fridaaaa
1

Dock sitter han ju ändå i egen transport där, på utställningen? Man brukar inte ha dem i samma transport. Och han ska med igenom inchecken :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[erikam]
0

#6 Jo han kanske kommer ha det bra hemma. Men personligen tycker jag det är taskigare att lämna en liten bebbe ensam i en tyst lägenhet utan burkompisen än att han får följa med till utställningen.

[erikam]
0

#7 Ja det är jag fullt medveten om ;)

Fridaaaa
1

#9 Visste inte hur mycket du visste om utställning :) Inte sett dig prata om utställning innan så, svårt att veta :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
4

#8 Nu måste du tänka ur lilla marsvinets perspektiv. Vad tror du han föredrar, att vara hemma själv i sin bekanta bur med en stor näve hö att käka på medan han funderar på var Algot tagit vägen, och sedan bli glatt överraskad över att Algot dyker upp igen… eller att sitta själv i en transportbur bland nya lukter och ljud, folk som rör sig snabbt utanför och skapar läskiga skuggor? Ska man dra det till sin spets så kan det till och med göra skada att ta på honom, han kan ha svårt att lita på människor ett tag efteråt.

För mig vore det ett självklart val att lämna honom själv hemma i lägenheten.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[erikam]
2

#11 Jag förstår vad du menar men jag står fast vid att jag hellre skulle vilja se att han följde med mig och Algot. Jag ser det snarare som en träning då han själv kommer ställas ut i framtiden och jag ser det som att han har mig som en trygghet också. Vi tycker lite olika men det var inte det jag frågade om i tråden, utan om det är okej att ta med honom enligt SMF då han inte ska ställas. :)

Binajis
2

#12 Om du tror att han finner trygghet i dig som 1,5 månader gammal bebis så shoot :)

Personligen ser jag det som en onödig stress för en så liten kille och jag tror vi är överens om att man ska "flagga" för sådant man tycker är mindre bra. Ledsen att jag inte svarade på din fråga, men jag hoppas du har förståelse för varför jag gick off topic. Lycka till!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[erikam]
0

#13 Tack :)