Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 903 ggr
AndreaSäll
0

Från ensamt marsvin till flockmedlem!!

Jag har tre honor, teddyn Doris, sheltieblandisen Lily och lilla virveln Stella. Doris kom till mig först, och några veckor senare flyttade Stella in som sällskap. Det gick verkligen inte alls, Doris hackade på Stella i ett par timmar innan vi gav upp och flyttade båda till varsin bur. Stella blev väldigt ensam och när jag sedan köpte Lily fick de två en större bur tillsammans. Åh, vad glada de var. Doris har gått själv sedan dess, i fyra år. Lily har fått hälsa på Doris attityd hon också, men det har varit omöjligt. Idag fick jag en fix idé och släppte ner de tillsammans på golvet med två skålar havregryn och lite gurkbitar. Det gick alldeles galant! Efter ett tag släppte jag ner de i buren (en 180x80 bur som tidigare delats av på mitten) och det gick också. Massor med gömställen, hö och gurkbitar finns det i buren just nu. Stella som är lägst i rang sitter nöjt och tuggar hö. Doris och Lily ger varandra smånyp och tjattrar oavbrutet, försöker bestiga varandra och så. Antar att det är på det sättet rangen bestäms. I vilket fall som helst hoppas jag att det kommer att funka. Hade varit underbart att ha en liten flock och tror Doris behöver det. Men hon kan vara riktigt elak, i somras fick de nosa på varandra mellan burarna och Doris hackade tänder och ville inte vara i närheten av de andra. 

Återkommer med en uppdatering senare! Fy sjutton vad spännande det här är! :)

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

bohan85
1

de brukar ju behöva ett tag på sig att göra upp rangordningen så att ge upp efter några timmar är lite tidigt. Annars brukar alltid en kastrerad hane fungera. Hoppas hoppas att de trivs ihop nu!!

bohan85
0

Alltså att en kastreraf hane med de tre honorna, då tar han flockledarrollen och kan lugna honor som tjafsar

AndreaSäll
0

1# Jag har tyvärr inte möjligheten att köpa en kastrat, dels för att min mamma tycker att tre räcker och dels för att min budget är ganska tight just nu. Men i framtiden tänker jag definitivt skaffa en kastrat! Hoppas hoppas hoppas!

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
0

Just nu sitter alla tre i varsitt hörn av buren och tuggar hö. Tjattret och tjuvnypen har stannat upp för en stund. Stella och Doris satt jämte varandra i höhögen för bara några minuter sedan, Stella helt stilla och Doris nosandes på Stella. Lily har verkligen mött sin överman på gott och ont. Nu har hon fullt upp med att hålla koll på Doris och glömmer bort Stella. Den senaste månaden har Lily helt oprovocerat nypt till Stella men med en nykomling hoppas jag att Stella får vara ifred.

Åh, det här är så mysigt. Vill inte släppa blicken från mina små limpor för ens en sekund!

Med vänlig hälsning

bohan85
0

det är kul att se hur de interagerar i flocken. Håll ögonen öppna här på MIF och på blocket. Kastrater omplaceras ibland eller säljes till låg kostnad. Jag har haft kastrat sedan ca 9 månader tillbaka och älskar det. Jag tror att med utrymme och att du låter dem "hålla på" och gruffas ett tag om rangordning så kommer det gå bra!

Misarn
0

Håller tummarna :-)

AndreaSäll
0

5# Det verkar otroligt mysigt med en kastrat i flocken. Min mamma totalvägrar dessvärre. Vill flytta hemifrån!

6# Tack för stödet, hoppas att det går vägen! :)

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
0

Update: Körde min lillebror till tennisträningen, var borta i en sisådär tjugo minuter. När jag kom tillbaka hem satt Doris i ett hörn och käkade hö och Stella och Lily i andra halvan av buren. Just nu har både Lily och Stella sökt sig till Doris, om än på säkert avstånd. Alla är i samma halva av buren och äter hö och pellets (som godis, ges sällan numera). Det är tyst, men Lily pratar lite då och då, det låter lite som protester. "Jag är sur på dig men vågar ändå inte utmana dig så jag sitter här och muttrar istället, så att du hör" ungefär. 

Kommer bilder lite senare, om ni är intresserade!

Med vänlig hälsning

Virvlan
0

Hoppas dom kommer kunna vara tillsammans nu =)

De du kan göra är att bada alla tillsammans om du har badkar? då sitter dem i "samma båt" liksom. Har hört att de kan vara bra..

AndreaSäll
0

Update: Doris på sidan under en av höhögarna, Stella sitter och äter hö 20 cm ifrån henne och Lily ligger i mysrullen. Allt är lugnt just nu! Lilly sträckte ut sig och gäspade innan, hon verkar trött på bråk och tjafs. Hoppas att natten blir lika lugn som det är just nu. Alla verkar glada och nöjda i alla fall. Snart bjuds det på lite kligröt!

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte slänga upp ett par bilder. Först ut: Doris och Stella

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
2

Doris!

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
2

Doris och Lily delar på en tallrik kligröt.

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
2

Doris och Lily. Mellan tjafset och tjuvnypen såg det så här mysigt ut.

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
1

Stella provsmakar det tillfälliga huset. Hon provsmakar på allt, verkligen allt. Alltid!

Buren ser liten ut på bilderna konstigt nog. Den är 180x80 cm stor!

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
0

Nu har det gått en månad sedan 2+1 blev 3. Det är så himla mysigt och härligt och underbart med en liten flock! Och Doris, som varit ensam i fyra år, verkar trivas väldigt bra. Det kunde inte slutat bättre! :)

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
0

Doris hälsar!

Med vänlig hälsning

AndreaSäll
0

Lily och Stella också, såklart.

Med vänlig hälsning

bohan85
0

Härligt!

AndreaSäll
0

Oh ja!

Med vänlig hälsning