sjukt marsvin.
Jag har ett marsvin och vi i familjen tror han har åkt på en förkylning, jag tvingar i honom mat ca 3-4 gånger om dagen.. så tur att jag har sportlov! annars hade han säkert svultit ihjäl då han inte äter själv… han kanske har problem med tänder?
Han har haft såhär i ca 3 dagar. Jag ser att han lider något fruktansvärt.
Visst är det bäst att åka till en veterinär för det är ju fredag imorgon, tror det är stängt då?
De flesta veterinärer har öppet fredagar men du får kolla med den veterinär du har.
Men lider han måste han till en veterinär oavsett, går ej att vänta över helgen :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nej håller med..
Och du måste se till att han får i sig mat var annan till var tredje timme annars kan magen stanna av och det är livshotande för marsvin. Han måste få i sig fibrer. Ge gärna Critical Care från Oxbow, man kan också om man inte har detta (jag har det alltid hemma i frysen, en billig "försäkring" om marsvinet blir sjukt. Det håller sig längre i frysen) Äter han inte så att han måste matas så spelar det ingen roll om du har lov eller inte, har man skaffat djur så har man ansvar.
Kanske låter "hårt" det jag skrivit men jag menar inget illa.
Åk snarast till veterinär!!
Lycka till.
Vart bort du förresten? Jag har Critical Care hemma!
#3 så du menar att jag ska kliva upp mitt i natten varannan timme för att ge marsvinet mat?
Har inget Critical Care.. måste prata med mina vårdnadshavare om veterinärbesök..dom verkar inte så insatta i att han mår dåligt.. jag blir arg av att dom inte lyssnar på mig. Ge honom pinnar att gnaga på då blir han säkert bättre" -_-
ja varannan till var tredje timme dygnet runt. Marsvin äter ju i stort sätt hela tiden och de förgiftar sig själva innifrån om de inte får i sig mat ofta. Finns massor att läsa, bara att googla.
Hoppas dina föräldrar förstår, de är ju ansvariga om du inte är myndig. Är ditt andra/dina andra marsvin friska?
Hur går det?