c-vitamin, munsvamp, foder
Hej! Jag är lite ny vad gäller marsvin, har inga själv men vill gärna skaffa. Men först vill jag lära mig haha! :)
Jag har läst om utfodring av c-vitaminrika grönsaker och frukter. Och har hittat att många sorter kan ge dem munsvamp. Kanske har fel, men när jag läste återkom munsvamp väldigt ofta iaf.
Så det jag undrar är, vad är och hur ser munsvamp ut? Och får de sånt lätt?
Samt är jag nyfiken på vad ni ger era marsvin :) Gärna utförliga svar.
Vill lära mig så mycket som möjligt om utfodring..
Ja c-vitaminrika grönsaker ska man ge varje dag. Frukt är godis :) Så det ges inte ofta, inte heller morot, gurka och sallad som är godis :)
De grönsaker som kan ge munsvamp är t.ex tomat & paprika.
Mina får paprika 3-5 dagar/vecka, lite olika.
De får vitkål eller grönkål dagligen.Sedan brukar jag variera med t.ex paprika, broccoli, blomkål, spetskål mm :)
Här kan du läsa bra om utfodring:
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=208&Itemid=128
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 en hel del socker i det. Skulle inte ge mina set dagligen, då hade de rullat fram ;) utom skinnysarna, alltså om man inte bara ger en liten bit. Jag äter inte godis dagligen, inte heller mina djur ;) men så tänker jag :)
#3 Jag tycker det är en väldigt bra grönsak att ha som basfoder med dock får ju mina dagligen alltid andra grönsaker som ger dom den c-vitamin dom behöver.
Ingen av mina marsvin har blivit överviktiga under dom åren jag haft marsvin och dom har alltid fått morot och av vad jag förstod av den andra tråden är det fler än jag som upplevt samma sak :)
Jag själv ser inte morot som godis för marsvin utan godis för marsvin ser jag frukt, gurka, sallad osv. :)
Dock är vi ju alla olika och ser på alla saker olika. Men jag tycker det är bra att personer som vill skaffa marsvin kan få se båda sidorna :)

Om man ger vitkål som bas (jag varierar med morot) och ger typ paprika, äpple och andra lite "surare" saker lite mer sällan så brukar munsvamp inte vara något problem. Det uppkommer om man ger syrliga saker under en längre period. Tillexempel om man fått en kasse äpplen och ger enbart äpplen i en vecka.
Munsvamp är inget större problem och är lätt att bli av med.
Men, som sagt, vitkål är bra att ha som bas! Billigt, gott och c-vitaminrikt.
Jag brukade ge mina marsvin morötter dagligen (+ annat) men när jag läst om att det innehåller mycket socker böt jag till olika kålsortter. Puff! så började mina marsvin gå upp i vikt nästan 100g båda, fast de var i bra hull före det redan. Så jag ser inget fel med morot, så länge de får varierande med något annat c-vitaminsrikt :) Om du är ts rädd för munsvamp ge bara lite av de frukter/grönsaker som lätt orsakar munsvamp. Själv ger jag paprika nästan dagligen (och inte några små mängder heller) till mina marsvin och de har inte fått några symptom :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#4 Ja precis, dock är det godis till mina, eftersom det innehåller en hel del socker ^^, Så mina får det 1-2 gånger/vecka bara :P Annars hade de pälsade rullat fram hehe Skinnysarna hade det inte hänt så mycket med :P
Tackar för alla svar!
Jag ser gärna olika alternativ (morot varje dag och inte varje dag). Man får kanske prova sig fram och se om de går upp i vikt av morötter varje dag så får man dra ner på det..
Så ni ger kål som bas och hur många andra grönsaker sedan ?
Och hur ofta matar ni dem? frukost, lunch, middag? Eller oregelbundet.
Och så undrar jag, jag vet ju att man inte ska ge c-vitamin i vattenflaska eftersom de är onaturligt och försvinner i kontakt med luften. Är det samma med grönsaker? Alltså försvinner c-vitaminen efter en timme? Om ni förstår vad jag menar :)
#8 Jag ger ibland bara kål och ibland 1-2 grönsaker till under dag, lite olika :) Det är inte så viktigt, för en bit kål, täcker dagsbehovet av c-vitamin :)
Mina får hö, havregryn och skinnysarna får havregrynsgröt, på morgonen plus vatten. Sedan får de grönsak under dag, påfyllnad av hö om det behövs och sedan hö på kvällen om det är tomt och ev grönsak om de inte fick på dagen :) Och skinnysarna får kvällsgröt :D
Nej det försvinner inte efter någon timme i grönsaker. Dock har marsvinen hunnit äta upp de grönsakerna de får inom en timme ändå, så det är lugnt med det :D
#9 Okej! Vad roligt att de får gröt. Men du ger dina alltså ingen pellets?
Tänkte inte på att marsvinen faktiskt äter grönsakerna, haha, hjärnsläpp! Men i kylen då? För de får väl inte en hel kål, paprika osv på en dag så om man skurit i de och det ligger i kylen? Hur länge kan de ligga innan det faktiskt måste slängas? (självklart när de ser dåligt ut men liksom) känns som jag är så dålig på å förklara ^^
#10 De får gröten får att hålla vikten, skinnys har lite svårare att hålla vikt i regel eftersom de inte har päls :)
Lite grann får de men inte mycket alls. Havregrynen är bättre för dem :)
Jag har mitt i grönsakslådorna som finns i kylskåp. Sedan tar jag ut en paprika om det är det de ska ha, skär upp och ger dem :) När det har blivit mer i rumstemperatur. Vitkål håller i över 1 månad i kylskäpet utan problem, i alla fall här. Jag köper hel vitkål, sedan drar jag bara bort blad och ger marsvinen :)
#11 I see ! :) Och man kan inte ge dem för mycke c-vitamin?
Trodde de var jätte komplicerat med mat å så.. men nu känns det lättare :)
#12 De kissar ut överflödet :)
Dock ska man vara försiktig med persilja, inte ge det dagligen, då de kan få problem av det (står helt still i huvudet nu vad det var! Grrr….).
Men ger du 1-2 grönsaker/dag får de dagligt behov :D
#13 tänker du på kalcium? :) Vilket det finns mycket av i persilja. För mycket kalcium kan ge problem med njurar och urinsten. Rätta mig någon om jag har fel
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
#14 Ja precis :) Stod helt still i huvet haha :)
Jag ger mina som bas vitkål, broccoli och morötter. Utöver det får dom (oftast om det blir någon mer grönsak) paprika (jag köper alltid röd paprika av någon anledning..) och persilja.
Och en vanlig dag kan se ut så här..
Morgon:
Vitkål, 1 blad att dela på om kålet är stort.
2-4 skivor morötter/gris.
Kväll:
Broccoli, några grenar + skär rätt ner genom stjälken och ger det.
Paprika, 20-40 g att dela på.
Förutom det så byter jag vatten och diskar flaskorna på morgonen och fyller på med nytt fräscht hö.
På kvällen om jag känner att det behövs så byter jag vatten i flaskorna så att de får nytt svalt vatten till natten och så fyller jag även på med nytt hö igen om det behövs.
Om jag börjar jobba riktigt tidigt (som 6-7 på morgonen) så ser jag till att diska flaskorna på kvällen innan och ge dom extra mycket hö redan då så att jag sedan på morgonen bara behöver lägga in lite vitkål innan jag åker - så fixar jag de andra grejerna, som jag vanligtvis gör på morgonen, direkt när jag kommer hem från jobbet (vilket blir senast kl 15 om jag börjat vid 7..).
Okej! Tack så mycket för alla svar! :)
Kan de finnas något annat man behöver veta när de gäller maten?
Har läst en hel del men man kan ju inte alltid lita på alla sidor. haha :)
#18 Okej tack! :)
jag har gett mina morotsbitar dagligen o de har då inte rullat fram. de har hela tiden varit i toppform och jag skulle tippa på att de fortfarande är det :-)
men jag undrar,
om paprika kan ge munsvamp, precis som tomat
vitkål kan ge urinsten
morötter gör dem tjocka
vad är det för grönsaker ni ger dem?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#20 Vitkål kan väl ändå inte ge urinsten? Haft det nästan dagligen i runt 10 år, ingenting har hänt här?
såhär står det i artikeln om urinsten
Kalciumrika grönsaker utgörs av t.ex. salladskål, vitkål, grönkål, brysselkål, broccoli, bladgrönsake
r (såsom spenat och sallad), solrosfrön och baljväxter. Detta innebär dock inte att man ska sluta ge sitt marsvin dess favoritgrönsaker, utan att man som djurägare istället ska vara medveten om risken och därmed undvika att utsätta sitt djur för överkonsumtion.
vad drar man gränsen för överkonsumtion. är det ett blad varje dag, eller en broccoli varje dag? eller 10 st?
#20 Allt du nämner äts hos oss. Mina marsvin har aldrig fått några symptom av de grönsaker du nämner.
Jag tror det behövs rätt stora mängder dagligen för att marsvinen skulle reagera dåligt på en viss grönsak. Visst kan det finnas marsvin som är känsligare än andra men i allmänhet så klarar de bra av att äta nästan vilka grönsaker som helst. Så länge man ger varierande kost till sina marsvin är det ingen skillnad äter de morot, paprika, tomat, kål, persilja, gurka eller annat dagligen vid sidan om de andra grönsakerna (de får ju i sig andra nyttiga vitaminer också samtidigt).
Vi har haft tider då mina marsvin har ätit dagligen nästan bara morot och paprika. Ingen blev tjockare av det, eller fick munsvamp fast det serverades ungefär en halv paprika/marsvin. Och inte har jag sätt några symptom på urinsten heller fast mina marsvin äter mycket persilja.
Men det är upp för var och en vad de tycker är bäst för sina marsvin, så länge de täcker dagliga c-vitaminbehovet.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
#22 Ja mina får inte så mycket av det men de får varje dag :)
#20 jag är inne på samma banor som dig. men ibland har vi bara haft vitkål o morötter hemma för dagen och då är ju frågan om man ska oroa sig över det som jag nämner i #20. hur mycket ska man överkonsumera för att ett marsvin ska få urinsten av vitkål? ett blad, eller en halv vitkål
Kom på en sak, hur är det med frysta grönsaker då? Alltså typ fryst broccoli. Har en känsla av att alla vitaminer försvunnit ur de typ? hahah
#26 Beror på hur dem fryst innan. Men färsk är helt klart bättre. Fryst blir t.ex sladdrig osv, vi gav det tillvåra marsvin på gymnasiet men inget jag rekommenderar :)

Mina marsvin har alltid fått vitkål och paprika dagligen som grönsaksbas. Det senaste året eller så har jag dock bytt ut det mot bladpersilja några dagar i veckan eftersom det är så smidigt att slänga in till dem när man varit borta en hel dag och har massor att göra när man kommer hem. Jag har haft marsvin i över femton år nu, bortsett från det senaste året har mina marsvin fått paprika dagligen (med extremt få undantag) och det är ytterst sällan någon fått munsvamp. Det jag har märkt är att många bebisar reagerar på den röda paprikan så därför ger jag i princip aldrig det, är främst gul men även grön som gäller här. Förr fick de även morötter i princip varje dag, ingen som blev överviktig på grund av det. Visst innehållet morötter rätt mycket socker, men det innehåller även mycket annat som är nyttigt och som är svårt att få tag på genom annat foder. Nu det senaste året har jag blivit lite "lat" när det gäller maten till marsvinen så det blir inte morötter så ofta eftersom jag inte orkar fixa det till dem. De får dock fortfarande med jämna mellanrum, när jag har varit hemma eller inte har extremt mycket att göra ;-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#26 Mina marsvin gillar inte den frysta broccolin. :)
Okej! :)
Det var bara något jag började fundera på!
Färsk känns eller låter ju bäst i mina öron.. men fryst håller ju evigheter! ^^ Tänkte mest på vitamin innehållet om de försvinner eller om de faktiskt finns massa i dem..
Måste bara fråga om gurka…det kan de väl i princip äta dagligen? Det innehåller ju mest vatten. Det enda sättet att få i Fifi sin Allrodin-tablett är att krossa den o strö den på en gurkskiva. Och då blir det ju en skiva om dagen.
#31 Gurka är mer godis, och fyller mest ut liksom.
Men det är ju ingen fara att ge en liten bit dagligen så länge de äter det andra de ska ha :)
#32 Ah ok va bra =) Hon får ju annan grönsak också. Tänkte mer så det inte var direkt där att ge varje dag =P
*direkt farligt ska där ju stå
#33 Jo förstod det men tänkte då hon inte äter mindre av det hon ska, var så jag menade :D Och vill inte få i sig tabletten i andra grönsaker då, utan bara gurka?
Ja det är ett dilemma det är med utfodringen. Väldigt mycket av det som är bra att ge dem kan ge problem på andra sätt som munsvamp och framför allt urinvägsproblem. C-vitamin måste de ju ha men allt intag av C-vitamin är ett hot mot urinvägarna då de flesta C-vitaminrika grönsaker innehåller rätt mycket kalcium för att inte tala om brustabletter som är direkt livsfarliga att ge marsvin i större mängder. Även pellets och kraftfoder har samma problem. Marsvin behöver kalcium också en det får inte bli för mycket. Jag antar att det är det som är tricket att ge lagom mängd av allt detta och det är inte så stora mångder som behövs.
Det enda som marsvin kan och SKA äta obegränsade mängder av är hö och gräs allt annat är tillskott som ska ges med måtta. Marsvin är gjorda för att ständigt tugga och äta därför behöver de fiberrik och inte alltför näringsrik mat annars får de problem med tänder och mage. De är gräsätare och det måste man alltid tänka på. Så det viktigaste är alltid att ha fri tillgång på BRA HÖ det hittar man inte på ICA i de flesta djuraffärer finns bra hö, annars kan man hitta det på Granngården eller liknande butiker eller hos en bonde.
Vi har faktiskt inte testat att ge tabletten med nån annan grönsak. Det fäster liksom så bra på gurkan =P Plus att mängden nersmulad tablett blir så bra som ett lager på en skiva gurka =)
#37 Aha ok hehe :D