Flockledare, han förstår inte.
Har en hane som går med två honor. Den ena honan är en riktig bitch mot den andra och hugger när hon kommer i närheten, precis som att hon vill ha honom för sig själv. Två andra honor går i en bur för sig eftersom de blir kalabalik när alla är tillsammans. Hanen tar inte sin plats över huvud taget. Vad kan detta bero på? Finns det nåt att göra så han förstår att det är han som ska vara flockledare? Jätte tacksam för svar.
Hon vill nog bli parad. Är de steriliserade..? Om du inte vill ha smågrisar kan det nog hjälpa att sterilisera henne. Lycka till!
Vilken intressant tråd! Har sett en bild på ca 20 marsvin tillsammans "på grönbete" ungefär. En koloni, typ. Jag kanske har bilden någonstans i telefonen (jag har för vana att spara roliga saker jag ser), men jag är väldigt försiktig med att lägga upp bilder jag inte vet så mycket om.
Att faktiskt ha det som i vildmarken, en flock med en ledarhane har jag nog aldrig sett eller hört någon praktisera. Jag har kanske inte hört så mycket.
Jag kan ha fel nu.
Hanar styrs generellt sett av sitt testosteron, vilket gör hanar som är uppvuxna i fångenskap - och som ej vana vid att gå med honor i flock - helt stirriga av honornas dofter. Hannen skulle väl försöka para sig med allihop så fort som möjligt, vare sig tjejerna är steriliserade eller ej. Kastrerade hanar blir lite lugnare och brukar funka galant som flockledare för att få dominanta honor att gå ihop.
Med hänvisning till Luneas kastrerade hane (Ponytail's) Musse (som tyvärr inte lever idag) som höll ihop en flock av alla de sorters honor. Jag minns inte riktigt, men jag tror att SCh Luneas Yalima var rätt så dominant, och Luneas Crêpes Suzette var en rejäl dam som ingen satte sig på. Men med lugne lille Musse så gick alla honor ihop. Kolugn, var han. Det blir väl så när man "saknar kulor ;-)".
Kastration eller operationer på marsvin är inte direkt något jag rekommenderar starkt, eftersom de är så pass små att det finns risk för att de inte vaknar upp efter narkosen. Men den risken finns ju hos många mindre djur, även om hardjur tycks vara tåligare. Själv har jag aldrig ägt ett kastrerat marsvin, men min kaninhona fick äggstockscystor som behövde opereras bort. Det kan bli ibland så om de inte har fått ungar alls någon gång, fick jag höra.
Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. 
Growing old is inevitable, growing up is optional.
(På tal om äggstockscystor så är ju en sådan tråd iFokus på Marsvin iFokus, på startsidan alltså - http://marsvin.ifokus.se/articles/51366889ce12c4623c00071e-kastrering-av-marsvinshonor-pga-aggstockscystor?discussions-1)
Din hane låter lite mjäkig kanske, men det är väl inget onormalt. En del hanar är nog som födda till att bli ledare och en del är inte särskilt dominanta alls. Sen underlättar det säkert om de är kastrerade för en tid sedan -> stabiliserade och tryggare… 🙂
Time is priceless, yet it costs us nothing. You can do anything you want with it, but you can't own it. You can spend it, but you can't keep it. And once you've lost it, there is no getting it back. It's just gone. 
#1. Har oxå funderat på om det är att hon vill bli parad.. Han är kastrerad. Tack!
Som du ser så är jag inte så insatt helt enkelt. :)
#5 tack så mycket för svar, du skriver bra grejer iaf :) jätte tacksam! Tack!