kan jag göra något mer?
Hej! Vårt marsvin Åra har ramlat in i ett skåp, och fick en fläskläpp (svullen läpp) och en lös tand😢 och så kom det lite blod på läppen och i tanden/munnen. Åra är ett teddy-marsvin och blir sju år i april. Förns idag så märkte vi att tanden inte var lös, men den hade en spricka i sig, det var den som gjorde så att tanden kändes lös. Hon verkar inte ha ont eller så, för hon äter osv.
Vi gör gröt och hackar maten åt henne, kan vi göra något mer?
animal power <3
vi är oroliga att tanden inte ska växa och bli hel igen för nästan längst uppe har den gått av, fast tanden sitter fortfarande fast, men den är lös 😕
animal power <3
Deras tänder växer väll hela tiden? :)
ja, men vi låtsas att det här "I" är tanden🙂 och lite ovanför mitten är den av, den sitter bara fast på kanten och lite till, kan dom två delarna växa ihop igen? 😐
animal power <3

Är den lös kommer den troligen att lossna, men det växer snabbt ut igen.
ok, men tänderna kommer väll vara olika långa då? har hört att det måste vara lika långa🤔
animal power <3
#5 Marsvinet slipar den längre tanden med att äta sitt hö och gnaga på pinnar medans den andra växer. :)
ok tack:)
Tror du/ni att det är bättre att dra bort tanden, än att låta den sitta kvar?;)
animal power <3
ibland kan man behöva fila lite för att den tanden över den trasiga tanden inte skall växa sig för lång.
Ok men ska vi dra bort den lösa tanden?:)
animal power <3
Jag tror att det bästa skulle vara att ge lite hårdare mat då det är det naturligaste sättet att få ut tanden på :)
Det är heller inte 100% säkert att tanden växer upp. Av det jag har hört verkar det vanligaste vara att den växer upp men en av mina pojkar saknar fortfarande en tand efter över ett halvår. Det är en av tänderna där nere som saknas, men han klarar sig fin fint med lite slipning ibland. Så var inte orolig om tanden inte växer upp igen. :) Hoppas att mitt inlägg hjälpte något!
MVH PuffBuck
Japp det hjälpte;) hon har tappat tanden nu, vart den är vet jag inte men någonstans är den iaf!:D(så länge hon inte har svalt den) hon äter bra, och mår fint.:) tack!
animal power <3
Vilken tur att det gick bra! Håll nu koll på att hon äter ordentligt och kontrollera att hon inte får sår i munnen. Lycka till :)
Hon äter dricker osv men det var troligen inatt hon tappade tanden, idag på morgonen så var det lite blod på tandkötet men det är kanske ingen fara? :) ;)
animal power <3
Det låter bra :) Så länge det är rent och fint i hålet där tanden suttit, dvs inget var eller matrester (kan försiktigt petas ut) så är det lugnt :)
#14 ok det låter toppen! Hon har inte tappat tanden utan bara halva tanden. Halva tanden-->^[]
animal power <3
Så var det ja! Men då blir det till att kolla att hon äter och dricker ordentligt :)