Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 884 ggr
Dolly-Fifi
0

Vill inte mer =(

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår älskade Fifi hade urinsten i höstas, den kissade hon ut själv.
Ett par dagar innan jul blödde hon igen…och då var stenen större.
Men eftersom den var en bit ner i urinröret så kunde vetten (Cecilia på Fågelkliniken) plocka ut den via urinröret.

För två veckor sen var det dags igen…vi var hos vet och sen opererades hon redan dagen efter.
Ett par dagar efter op var hon slö och orkade inte mycket. Men typ 4 dagar efter op började hon bli sig själv igen och har varit nu hela tiden. Lika piggelin som vanligt.
Men idag såg vi att urinen är lite lätt rosafärgad (eller vad man nu ska kalla det)

Vi vet inte vad vi ska göra nu..
Hur hade ni gjort? Allt känns så jobbigt. Hon är bara 3½ år ung.
Vår älskade lilla bebis..

/Lessen Lottis

fsigge
0

på kaniner kan  urinet bli lite mer "rött" där de har ätit morot. Det kanske är samma sak för marsvin??

Frida

Dolly-Fifi
0

De åt röd paprika igår, vet inte om det kan "finnas kvar" tills nu.. Men man kan ju hoppas.

bohan85
0

har du provat örtpreparat? Vet att Cecilia har rekommenderat dessa bla till http://www.blandmolnen.se/om-urinsten/

Jag har själv provat de med bra resultat

http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/p/urinsten-alternativ-behandling.html

Kanske ge henne en sista chans med op och behandla med örttabletter?

Kan det inte vara en UVI nu då?

Dolly-Fifi
0

Vi ger henne Allrodin. På burken står det att man kan ge marsvin ½ tablett om dagen och vi har inte vågat ge mer. Läste att du gav mer under en period.

Hon opererades för två veckor sen…känns som om det kanske är lite tidigt att ge sig på det igen.. =/

Hur visar sig UVI? Kan det vara blod i urinen då?
Hon äter fortfarande medicin, Bactrim, Andapsin o Metacam. Ska ha i 5 dagar till.

bohan85
0

aha.. två veckor sedan.. Ja det kan vara blod i urinen vid UVI. Allrodin står ½ ggr 3 på hemsidan där jag köper det och ¨på min burk under 6 månader tror jag. ½ tablett låter mer som underhållsdos.

Kan ju vara någon bakterie som inte Bactrim tar, ibland kan Baytril behövas.

Om du skulle vilja testa Lysium eller Eurologist så kan jag skicka några att börja med då det kan ta ett tag att få hem.. Om stenen är borta via op för två veckor sedan krävs ju troligen inte Lysium för det kan väl ändå inte ha bildats en sten större än 1 cm så snabbt.. 

Eurologist är för stenar mindre än 1 cm och har antibakteriella egenskaper..

Om hon är pigg och så, kan hon ha kissat ut något litet grus som orsakat ett litet sår i någon slemhinna?

Ring Cecilia på måndag och rådgör. Hör av dig via PM om du vill att jag skickar tabletter till dig. 

Antar att du redan utfodrar henne med kost som inte ökar risk för urinsten. Kanske har hon, tyvärr, väldigt lätt för att bilda stenar…

Jag hoppas verkligen att det reder ut sig och att hon får må bra! Jag skulle rådgöra med Cecilia, har inte träffat henne men hört att hon är väldigt duktig!!

farvendal
3

Det kan mycket väl vara grus som är kvar efter stenen, alternativ att hon har något litet sår efter den. Det känns lite knepigt att en ny sten redan skulle ha bildats. Så förhoppningsvis, och troligtvis, är det grus eller något sår det beror på. Men ring veterinären och hör vad de har att säga!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Dolly-Fifi
0

#5 Jag har pm:at dig.

#6 Ja man får ju verkligen hoppas att det är så. Vår vet har inte öppet över helgen så får vänta tills måndag. Dock ringer jag ju självklart en jourvet om det är nåt akut.