Att sätta ihop två hanar?
Hejsan, jag skulle behöva lite råd.
Har haft två marsvinshanar ihop, men den ena dog precis, och jag vill inte att den sista ska vara ensam så funderar på att skaffa en ny hane. Men är det något speciellt man ska tänka på när man sätter ihop dem?
Jag ska åka till en djuraffär där de har en hane som är väldigt undergiven enligt dem. Så jag ska ta med min hane dit och testa på plats. Men jag vill jätte gärna att detta ska funka! *Vill inte kasterera honom pga riskerna*
Sedan funderar jag på, vissa skriver att hanarna kan *gruffa* mot varandra men att de slutar efter ett tag när de har byggt upp *rangordningen* är det då så att de inte bråkar mer? Eller kommer de att fortsätta?
Skulle bli jätte tacksam för svar!
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Jag hade från början två marsvinshanar . Men efter att den ena dog så skaffade jag inte en till pga att djuraffären sa att det kan bli så att det äldre marsvinet inte accepterar det nya marsvinet, Så vi ville inte riskera att mitt nuvarande marsvin inte skulle acceptera det nya marsvinet ..
Men jag vet inte om det är olika från en hane till en annan …..

Då hade djurafärren helt fel, eller så pratade de om kaniner eller något annat djur : )
Det går hur bra som helst att sätta ihop en vuxen marsvins hane med en bäbis marsvins hane, den unga hanen kan utan problem vara 10 v. Sedan, om den yngre är äldre, kan det krävas lite mera arbete för att få de att bli vänner, men det brukar gå jätte bra. Det finns dock endel hanar som inte vill ha någon kompis, om det inte är en tjej förstås, men du har ju inte en sådan då han redan haft en kill kompis.
Om de har en "rang låg" hane på djurafärren så undrar jag för det första - hur vet de att den är ranglåg?
för det andra- Om din hane oxå är ranglåg så att de är ungefär lika i rang så kommer de att slåss endå om de båda är vuxna eller över 3 månader
Om jag var du så skulle jag ta kontakt med en seriös uppfödare,i närheten av dig, hittar du genom SMF, (svenska marsvins föreningen). Av den uppfödaren skulle jag sedan köpa en liten hane på mellan 4-10v så ordnar sig säkert allt : )
Okej,
Jo två eller flera hanar brukar ju gå bra ihop *om man ger dem tid och passar dem i början*
Men grejen är att om de börjar bråka när man sätter ihop dem först, så kan man väll ändå tillslut få dem att acceptera varandra?
Det är väll i princip bara att *vänta ut dem* självklart menar jag då inte att de ska skada varandra.
Det lättaste hade väll varit att ta hem marsvinet under en dag, och testa då? så att man kan ge de tid och kan passa dem?
Men ska man verkligen köpa ett marsvin när den bara är 4 veckor :S brukar man inte säga runt 6-8?
Tack för svaren ^^
Jag ahr ganska nyss satt ihop en fyra veckors unge med pappan som är ett och ett halvt år lite drygt, och det har gått super, inte ett bråk och aldrig att dom har skrikit till eller blivit jagade av varandra..
Helena
Låt dom träffas på NEUTRAL plats första gången. Mycket pip squeek blir det, men inget dåligt kommer att hända.
Mycket "purrljud" får Du också höra.
Det är helhäftigt att se hur de bekantar sig!! Springer runt, runt och purrar!
Om Du kan, så möblera gärna om i buren också innan dom kommer dit.
// Shintaida
Jag satte faktiskt ner den lilla direkt i den storas bur, under bevakning, men ändå:)
Helena
PARONSKRUTTEN!!
nu först såg jag att det var Du, Paronskrutten…men jag är ändå nyfiken på hur det gick :)) Hoppas att Du inte tar illa upp att jag är nyfiken.
Gick det bra? *nyfiken*
Hur gammal är den nya då *nyfiken igen*
// Shintaida
Jadå, ingen fara:)
Ahlberg fick ju flytta ner hos McGuiver vid knappt fyra veckor, och det går jättebra, dom hr aldrig bråkat, inte ens "fräst" åt varandra, dom trivs bättre än några andra marasvin jag sett, det går verkligen super, fast nu ska dom inte bo här mer, dom åker på onsdag, men jag får hälsa på när jag vill:D
Helena

Jag tror inte att det kommer bli några större problem att köpa en ny hane och sätta med den du har nu.
Jag har för tillfället 4 hanar (hade 5 tills den ena dog) 3 av de har använts i avel och jag har inga problem att ha dem ihop. Där är lite smågruffande när det är nystädat men det går över snabbt.
Jag tycker absolut inte att du ska köpa nåt djur från en djuraffär, precis som någon skrev här ovan så bör du ist kontakte en seriös uppfödare.
När jag sätter ihop avelshanar brukar jag göra det i en nystädad bur och marsvinen brukar vara nybadade i nåt schampoo som luktar relativt starkt. Bebisar brukar jag bara sätta in i buren där de ska bo.
Jag övervakar självklart alltid när jag sätter ihop djur som inte är vana vid att bo tillsammans.
#3 Jag säljer aldrig några ungar som är under 6 veckor, vissa får stanna tills de är 8 beror mycket på storlek, hur bra de äter och hur självständiga de verkar vara. Jag tillbringar mycket tid med mina marsvin, speciellt när de har ungar så jag går mycket på hur individen är när jag säljer, det blir iaf som sagt inte före 6 v.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Paronskrutten!
Varför ska dom flytta? Vill Du inte ha dom längre?
Ahlberg tyckte jag var så söt! Kan Du sätta in en bild på båda? *nyfiken igen*
// Shintaida

Min hane trivs utmärkt med att vara ensam. Han äter som han alltid har gjort och han är lika glad . Så jag tror faktist inte att han bryr sig så mycket om att vara ensam … men om det vore så att han inte åt och verkade depprimerad så skulle jag inte låta han vara själv.
Jag brukar låta honom träffa min lilla voffsing ibland och de älskar det båda två . Min vovve viftar glatt på svansen och Soft nosar nyfiket på Lillys ben :)
shintaida: Jag kan inte ha åtta marsvin, det bli tre burar att städa och jag är helt slut efter det då jag gör allting själv.
Ahlberg och McGuiver kommer inte att åka så långt, och jag får som sagt hälsa på när jag vill. *glad* Jag skulle aldrig sälja mina marsvin långt, skulle inte klara av att aldrig få träffa dom igen.
Antagligen ska vi gå på en pet-utställning med mina marsvin och hon med Ahlberg och kanske McGuiver, det bestämmer ju hon.
Jag har inte en bild på båda på samma kort, men du kan få se dom i två inlägg, här kommer McGuiver
Helena
#12 Jasså, blir du slut efter 3 burar?. Jag skulle gärna ha massor med burar men det vill inte mamma då de tar plats på golvet ^^ xD
- Mvh Emma
#14 Okej, jag tycker det är lätt att städa 3 burar xD Försöker få en fjärde ^^,
- Mvh Emma
Och sen allt spånet som ligger på golvet..jaja, hur länge har du städat burar själv? Jag börjar bli lite trött på det nu:P
Helena
#16 Ämm..6 år typ.
Jag tycker inte att det är så jobbigt så jag är inte trött på det :P
(Förlåt att det är lite OT (A) )
- Mvh Emma

#11 jg tror att din hane skulle uppskatta en kompis jur glad han än verkar vara nu…..en liten hane är inga problem.
Även om de bråkar först så lugnar de sig efter ett tag om den ena 'är yngre, brukar gå endå med tålamod.
Jag säljer sällan ungar på 4 veckor då är de stora och självständiga och går ändå inte längre med mamman, oftast så flyttar de med en kompis från mig som de är van med.
#14 Paronskrutten!!
Det lät så kul när du skrev:
Ja, och sen måste jag samla ihop alla marsvinen som springer på golvet igen >.<
Min fantasi skenade iväg och såg dig svettig, springa efter marsvin som trodde du lekte med dem!! *skrattar*
Eller att du samlar ihop och lägger i en djup tvättkorg och häller in dom i burarna… ja, jösses vilken fantasi man kan ha…
Jo, Ahlberg är jag svag för, måste jag säga.
// Shintaida

#18 Men varför sa då djuraffären att det kan bli problem eftersom han är mycket äldre och just en hane?
För jag vill inte riskera att köpa en liten hane och sen inte veta om han blir accepterad eller inte,för det skulle vara hemskt om den nya skulle bli skadad och oaccepterad…
Det är ju nästan så, shintaida, men jag slänger inte ner dom i en tvättkorg:P
Helena
haha jag fick också den synen hur hon sprang runt och jaga dom och dom sprang där och var glada medans hon var alldeles slutkörd:P
#20 för att de flesta djuraffärer inte vet ett skit om djur kanske?! De är väldigt få hanar som inte accepterar en liten marsvinsunga, skulle dom inte göra det så är nästan frågan om det inte är nått fel på den äldre marsvinshanen. Jag har aldrig varit med om att ett äldre marsvin och en unge inte kommer överens.

Jag har ALDRIG haft problem att sätta ihop en unghane med en vuxen, någonsinn. Inte med Cuy heller, men där har jag en hane som inte vill bo med killkompis mer än tills ungen blir ca 3-5 mån. Men Cuy kan ju vara lite speciella, det är det som är så kul med dem : )

joo det brukar faktiskt gå jätte bra att sätta ihop en liten bebishane med ett vuxet marsvin.
min kusin köpte först ett marsvin som var ca: 2 år och sen köpte hon ett marsvin från en djuraffär som var 5 mån men det gick inte att ha dom tillsammans så då köpte hon två bebishanar till dom var och dom älskar verkligen småttingarna dom "vuxna" marsvinen tror att det typ är deras ungar så dom vaktar jämt småttingarna.
Hejsan,
Tack för all hjälp!
Det har funkat jätte bra *han kom hem i tisdags*
Fast han *Love som han nu heter* är mest i ett av husen,
har det med att han fortfarande är osäker att göra?
Dem högg lite i luften mot varandra i början, men det har jag inte märkt av längre.
Skickar med en bild på Love ^^

Vilken sötis : )
Att han sitter mest inne är nog för att han är osäker, det går nog över : )
Tack så mycket!
Ja det gör väll det =D