Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 2272 ggr
emmaaslund
0

Färgkalkylatorn

Ja, den har jag nääästan fått kläm på nu. Mycket testa sig fram men den börjar sakta men säkert göra sig lite förstådd 😉 En fråga jag har är dock, varför egentligen använda sig av den? Jag menar, den visar ju bara vilka ev. färger som kan dyka upp efter mor och far. det är ju mycket mer som spelar in. Brukar man fylla i kalkylatorn med resterande stam också? Och hur används de "svaren" sen? De går väl inte direkt att lägga ihop dem? Hur tänker ni när ni använder er av färgkalkylatorn? 🙂

Förstår någon vad jag menar? Det känns svårt att förklara.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Creation
0

Ibland kan man få reda på exakt vad som kan dyka upp i kullen genom att se på stammen + avkommor som föräldradjuren gett. Färgkalkylatorn visar sannolikheten, inte hur det måste bli i verkligheten, men det är ju intressant ändå. Större sannolikhet för någon viss färg kanske gör den mer intressant för uppfödaren i fråga.

Jag tycker att det är ett bra verktyg ifall man är ute efter någon speciell färg i sina linjer eller ifall man bara är nyfiken på vad som sannolikt kan dyka upp i kullen.

Hur menar du med "det går väl inte direkt att lägga ihop dem"? Lägga ihop vadå för något?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

emmaaslund
0

#1 Tack för svar!

Ja, att den visar sannolikheten är jag med på :) Och det är absolut intressant, men det jag menar är att om man endast ser till mor och far så ger det egentligen inte sådär jättemycket (om det inte är så att resterande stam liknar mor och far)? 

Det tycker jag också, att den är ett bra verktyg alltså. Men det jag funderar på är hur man använder den om man vill se till de färger som finns längre bak, just för att få en klarare bild om vilka färger som kan komma ur en parning. 

Det jag menar med lägga ihop är just, HUR man tänker om man lägger in stam längre bak i kalkylatorn. Sannolikheten över en parning där mor och far lagts in, tillsammans med sannolikheten över t.ex. faderns mor och far (i en ny beräkning). För som sagt, en mor och far-beräkning kan ju inte ta hänsyn till bakomliggande gener som ej skrivits in. Det hade ju varit intressant om det fanns en kalkylator där man kunde skriva in fler än mor och far? Så tänker jag.

/ Emma

Aneema
0

Har aldrig testat färgkalkylatorn har inte kännts så relevant så länge jag parat black magpie med black magpie och haft black och chocolate magpie bakåt i leden. Då kan jag räkna sannolikhet för chocolate utifrån stammen och vad de lämnat. Men ska man ta hänsyn till flera gener så måste färgkalkylatorn underlätta.

Stammen tar du nytta av genom att den hjälper dig att räkna ut mer exakt vilka gener just ditt marsvin har. Jag kan inte alla anlagen men tex. Om jag har en black magpie så vet jag inte om den är BB eller Bb båda blir black. Är mamman chocolate bb så vet jag att min är Bb. Är mamman svart men har lämnat chocolate så vet jag att mamman är Bb på så vis kan man pussla sig fram genom att veta stammen + vad stammen lämnat i kombination med andra.

Hoppas det blev något klarare och inte bara rörigare.

Creation
0

#2 Jag är inte helt säker på om jag hänger med fullt ut, så jag ursäktar om jag säger något du redan vet nu… :p En kalkylator där man skriver in genkoderna till alla djuren i stammen skulle nog bara komplicera, tyvärr.

Däremot kan man själv hyfsat lätt(utan datorhjälp) kolla på stammen+avkommor och ibland räkna ut vad mor och far bär på utifrån det, eller vad som är troligast att de bär på. Är du bekant med grundläggande klassiska genetik(främst korsningsscheman) och sannolikhetslära(t.ex. träddiagram)? Det är rätt bra att ha koll på för att man ska förstå allt.

Exempel, om man vill veta om en cream avkomma är cdcr eller cdch:
Mormor är silveragouti (crcr)
Mor är cream (cdcr, eftersom modern bara kan ge cr)
Far är buff (cdcd)
Avkomman är cream (cdcr, pga pappans cd och mammans cr)
Hänger du med?

Vad är det för djur du skulle vilja se de procentuella möjligheterna för? Om du lägger upp stammen till båda föräldradjuren skulle jag kunna hjälpa dig. Det är nog enklare att förstå om man får hjälp med något praktiskt exempel… :)

Juliannas marsvin
0

Jätteintressant tråd! Skulle tycka det var toppen om ni visade ett praktiskt exempel! :)

Juliannas marsvin
0

emmaaslund får jag stjäla tråden lite & lägga upp en eventuell parning för att se möjligheterna på den? Om Creation har lust att kika på den? 🙂

emmaaslund
0

#3 Ja, det tror jag att jag hänger med på! :) 

#4 Haha, jag är långt ifrån så insatt, dock har jag läst dina Artiklar. Superbra förklarat men fortfarande klurigt. Men det är väl som det ska, antar jag ;) Ja, nej jag vet inte om jag är med (a) Haha!

#6 Du får jättegärna lägga upp ett exempel, så kan vi kika tillsammans! :)

/ Emma

Juliannas marsvin
0

Ok, då ska vi se..

pappa- silver agouti white

farfar- silver agouti/white

farmor- silver agouti

farfarsfar- silver agouti/white

farfarsmor- silver agouti/white

farmorsfar- silver agouti/white

farmorsmor cream agouti/ cream

Längre bak finns bla. lemon agouti/white, golden agouti, cinnamon agouti/white, DE golden & lemon agouti

mamma- DE white

morfar- silver agouti/white

mormor- golden agouti

mormorsfar- cream

mormorsmor- ?

morfarsfar-lemon agouti/cream/white

morfarsmor- silver agouti white

Längre bak finns bla. golden agouti/white, cinnamon agouti/white, zobel agouti, creme/white & lemon agouti/white

🙂

Creation
0

#7 Okej, ja, det är rätt mycket teori man behöver ha koll på innan man kan pussla ihop det tror jag. :) Lyans färggenetik info kanske kan hjälpa dig också.

#8 Då ska vi se… oj, det här kommer bli lite komplicerat och långt. Det var inte de enklaste genkoderna att utröna tyvärr. ;-) Vill ni att jag ska skriva en lååång utläggning om hur jag tänkt eller ska vi ta något enklare exempel istället? Det går inte att förklara speciellt kortfattat nämligen.

Long story short först…
Vad vi vet om pappans genkod: A_ B_ crcr __ P_ __
Vad jag skulle skriva i marsvinsfärgskalkylatorn(detta är en någorlunda kvalificerad gissning baserad på det jag vet än så länge): AA Bb crcr Eep PP Ss

Vad vi vet om mammans genkod: __ __ crcr/crch ee P_ __
Vad jag skulle skriva i marsvinsfärgskalkylatorn: AA BB crcr/crch ee PP Ss

Man behöver veta mer om avkommorna till de djur det gäller och avkommor till nära släktingar, samt kanske mer om djuren i fjärde led, för att kunna veta vad djuren bär på eller för att åtminstone kunna göra mer sannolika gissningar.

Vad har mormors far för föräldrar, t.ex.?

Juliannas marsvin
0

Mormorsfars pappa är lemon agouti/cream & mormorsfars mamma är DE white.

Mormorsmor är black dalmation.

Ska forska vidare på släktingar & deras avkommor 🙂

Boven som är pappan, hans första kull blev DE white, cream/white, lemon agouti/creme/white & black white, mamman till den kullen var creme..

Eulwen
0

Kort svarat räcker det inte att fylla i föräldrarnas färger eftersom en viss färg kan ha många olika genkoder.

Creation
0

#10 Nämen! Hans avkommor bekräftade just att han är epe och s_. Plus att han är Aa(där hade jag fel).

Så det nya vi vet är:
Aa B_ crcr epe P_ s_

Juliannas marsvin
0

#12 Vad spännande det här är :) Hanen har bara fått en kull & det kommer att bli honans första..

Lyan
0

#12 epe väl?

Creation
1

#14 Attans, så går det när man kollar för snabbt och hoppas att man gissat rätt! epe såklart.

Jag redigerade inlägget.

Lyan
0

#15 Haha, fick gå igenom det många gånger för att vara säker på att det inte var jag som hade fel :-P