Honor eller hanar? Beslutsångest!
Inköp av två små marsvin börjar närma sig, men jag är velig, kan inte bestämma mig för om jag vill ha två honor eller två hanar. Är skillnaden stor? Har hört att honor kan vara lite räddare av sig och att hanar kan vara lättare att få tama, men vet inte om det stämmer.
Vi (eller min sambo 😉) har byggt en bur som är 120 x 80 som jag hoppas att de ska trivas i, och i veckan är inköp av spån och hö inplanerat…
Det är väldigt individuellt! Jag har 7 hanar och en hel drös med honor och jag har djur som är både framåt och mer blyga. Jag skulle vara noggrannare med att köpa djur från en uppfödare som hanterat dem mycket som unga istället för att fokusera på kön, då är chansen större att du får djur som blir riktigt tama. 🙂
Enda skillnaden är att om du vill ha fler djur i framtiden (som ska bo i flock) bör du skaffa honor eftersom hanar bäst hålls i par. (En del lyckas hålla även dem i grupp men då krävs rejält med utrymme och är inget jag skulle rekommendera eftersom risken för bråk ändå är rätt stor.)
Jag tror också att könet spelar mindre roll, däremot att djur från uppfödare som är mer hanterade blir tama snabbare än djuraffärsdjur. Mina från djuraffär är fortfarande ganska skygga, det har tagit flera månader att få dem att inte springa och gömma sig så fort man öppnar buren, medan min hane som är omplaceringsgris som blivit hanterad innan är mer tam även om han bott här kortare tid. Och jag tror inte det alls har med könet att göra :-)
Fördelar med honor är ju att det är lättare att ha dem i flock om man nu vill det, men det som är störst fördel är att det är lättare att introducera ny kompis. Min ena hane dog för lite mer än en månad sedan och när en hane ska ha ny kompis är det svårt att introducera en äldre hane, medan med honor kan man oftast skaffa en äldre hona. Det kanske inte är så "viktigt", men det orsakade lite problem här hemma när alla hanar man hittade var lite äldre :-P
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

#1 #2 Tack för svaren! Har tänkt köpa från uppfödare, man hör så mycket konstiga saker om hur djuraffärer sköter sina djur.
Tanken på en liten flock nån gång i framtiden känns ju rätt tilltalande 😇 även om det inte är något som är aktuellt just nu.
För mig är det ingen skillnad, mer än att hanar kan man sällan ha mer än 2 st, honor kan man ha fler :)
Men personlighetsmässigt osv är det ingen skillnad för mig. Haft honor men har bara hanar nu. Bara blivit så, dras nog mest till hanar haha :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.