Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1304 ggr
Nadde&Nellie
0

Marsvin, råtta eller hamster?

Hej! Jag och min dotter på 13 år funderar på ett nytt husdjur. Vi har tidigare haft dvärghamster och kanin. För oss är det viktigt med ett gosigt och sociallt djur som även gillar att vara ute och hänga med! Vi såg på Youtube att både råttor och marsvin hade lärt sig tricks och agility. Är det änkelt att lära dom sådant, eller är det ovanligt? Det skulle vara mycket roligt om man kunder aktivera sitt husdjur med det.

Tacksamma för svar!🙂

ElmerKrudd
0

Jag tror nog att råtta är enklare att lära tricks. Tar nog en väldans tid att lära marsvin :) Men det går ^^

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Frida B
0

Bara man vet hur man gör så är det inte så svårt :) Men kom ihåg att marsvin är väldigt sociala djur, och behöver omvårdnad och hantering varje dag. Det är lätt att "barn" i den åldern tröttnar, vilket ni får tänka igenom extra noga innan ni skaffar djur :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

emmaaslund
3

Hej! :)
Självklart slår jag ett slag för marsvinen, de är helt fantastiska! Hur lätt det är att lära marsvin olika tricks tror jag är individuellt, men det går absolut :) Råttor har jag själv ingen erfarenhet av, har endast hälsat på ett par råttisar vid ett tillfälle. Jag upplever det som att råttor lättare blir tama än marsvin, men vet ej om det stämmer. Jag tror också att det beror mycket på individen hur pass sociala och gosiga djuren är, mer än art. 

Hamster skulle jag väl påstå är det "mindre bra" alternativet om ni vill ha ett socialt djur som kan hänga med. Hamstrar har ofta svårt att sitta still och i alla fall jag upplever dem som "små och överallt" ;) 

Så jag skulle satsa på marsvin eller råtta. Jag tycker marsvin är underbara djur och dras personligen mer till marsvinens yttre än till råttornas, sen vet jag faktiskt inte hur stor skillnad det är i deras sätt att vara.

Lycka till med djurandet! :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[jadestone]
2

Hej!!!

Jag har haft både rått o marsvin o jag tycker marsvinen är roligare än råttor. Men det är ju en smaksak. men både råttor och Marsvin behöver man ha två av så dom har sällskap av sin egen ras oxå. Jag har däremot inte tränat verken mina råttor eller marsvin. Men det är ju smarta djur bägge två så det är nog inga problem att lära dom trick. Båda djurslagen är lätta att få tama och mysiga. Marsvin pratar ju mer än vad råttor gör. prasslar du med en påse så hör du att du har marsvin :)

Och jag tror att marsvin är mindre bitbenägna än vad råttor är.

Lycka till med att välja :)

bohan85
0

Kom i håg att marsvin måste bo minst två och två för att vara glada :)

Frida B
0

#5 tillägg: det är även lag på att ha minst två :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)