Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1632 ggr
Frida B
1

Frågor om uppfödning

Jag har länge velat föda upp marsvin, men ska inte starta uppfödning förrän jag vet att jag hinner med det + att jag ska ha råd med det då det kommer ske när jag flyttat hemifrån. Men har redan börjat fundera, och vill föda upp english crested (färg vet jag inte än), self creme eller nonself magpie. Men har lite frågor.

-Är det någonting man ska tänka på med framför allt english crested? Alltså då menar jag om det är någon skillnad mellan att föda upp crested mot att föda upp self/nonself.

- Kan man para magpie med magpie, eller ska man para med self? Vet att man inte kan para dalmation med dalmation, har för mig att det gäller samma med magpie men är inte 100.

- Hur stor bur ska en hona med ungar ha?

- När honan fått en kull, ska hon tas ur flocken hon går i? (planerar att ha alla honor tillsammans i en jättebur om jag har plats.)

-Vad kräver en hona med ungar för tillsyn och kräver hon någon extramat?

-Vad gör man med ungarna mer än att hantera dom, kolla färg och att könsbestämma dom? (då menar jag ger man dom någon behandling som man inte ger vuxna marsvin).

- Med hur tätt mellanrum kan man para en hona?

-När är hanen avelsmogen?

Det var väl det jag kommer på nu. Kanske lite dumma frågor, men är ganska ny inom uppfödning och är långt kvar innan jag startar uppfödning.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Twili
0

Magpie o magpie går utmärkt o para. Då får man black magpie, eller choklad om båda föräldrarna har gener till det. white genetiken har jag inte så bra koll på dock.. Det är harlequin o harlequin man inte ska para om man vill undvika buff i sin avel. Buff är alltså en mörk orange, istället för creame som harlequin ska ha.

Så stort som möjligt skulle jag säga. Vad man har plats med, ju större ju lyckligare flock och ungar.

Nej hon ska aldrig ta ur flocken utom vid parning. Flocken är trygghet :) Alla honor i en jättebur funkar kanon, se upp dock för att ha dräktiga honor runt samma födelsedatum tillsammans då de kan dra igång varandras värkar.

Efter födseln menar du? För före födseln, de 3 sista veckorna, behöver hon extra mycket tillsyn framförallt vid maten. Hon måste äta bra, och svälja höet, inte bara tugga o tugga för att sen spotta ut de. Efter födseln behöver du bara kolla till dem lika mycket som förut.. håll dock koll på både mammans o ungarnas vikt, att alla äter bra. Mamman behöver mycket extra mat, vi ger alltid kornkross till dräktiga och hona med ungar. De blir jättetunna i kroppen o alldelles trasdockiga av att ge mjölk.

Jag skulle inte säga mer än att hantera dem massor så de snabbt blir vana vid oss, tama marsvin är roligare än de som springer iväg o inte vill mysa. Tvångsmatning är ett eget kapitel dock om ungen inte vill äta.

Det är olika, men vad jag hört runt ett halvår.

4 veckor bör man separera mamma o pojkbäbisar då de redan då kan få till det om det vill sig illa. från 3 mån är det rek. att avla med småglin då de annars kan bli väldigt tunna o magra när det blir kära.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Frida B
0

Tack! Precis de svar jag var ute efter ;)

Då har jag en till fråga… Finns alla färger och teckningar i eng. crested som finns i nonself och self? Eller är det vissa som saknas?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Twili
0

#2 oj, bra fråga. Jag tror jag skippar den, har inte själv kommit så långt än :) men jag tror vissa färger saknas inom eng.crested… har aldrig hört om tex magpie/hlq crested.. chacksystemet funkar nog inte med en crest på hövövdet ;)

godisgrisen
0

Twii har gett utmärkta svar.🙂

Om du undrade om det finns någon fysisk fara med att para två magpie som hos dalamtiner och roan så finns inte det. Även om varianterna kan likna varandra så styrs de av helt andra gener.

Ja alla färger och teckningar är godkända i eng.crested men de bedöms på utställningar väldigt mycket efter typ precis som hos selfar så på utställningar så är de varianter som brukar ha bäst typ de som går bäst och är därför vanligast. Det är därför svårt för varianter som dutch och magpie som ofta är lite längre i huudet att tävla mot de mer vältypade selfavlade crestrna, därför är de senare vanligast.

Kul ätt du är inne på släthår, det gillar jag.😉

Frida B
0

#4 så det är alltså svårare att få fram de runda nosformerna hos magpie  och harlequin? 

Och en till fråga, om jag ändå skulle försöka avla fram eng. crested (eller nonself för den delen) magpie/harlequin, hur borde jag då gå till väga? alltså, ska man para magpie med magpie eller harlequin, eller borde man para med till exempel self?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frida B
0

Och en till fråga (haha)…

Om man har en black magpie, och en self lilac- hur stor chans är det att få magpie ur det? finns det någon chans alls? för lilac har väl silvergenen, samma som magpie?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Onyxia
1

Jag tycker också att du har fått bra svar, men kan komplettera lite efter min personliga erfarenhet.

Ang avel av Eng. crested:
I Eng. crested-avel kan man med fördel använda både Self och Nonself (beroende på vilken färg/teckning man föder upp). Crested-anlaget är dominant över de båda och kommer därför statistiskt sett ge crestar i kombinationer med dessa. Jag har hört av annan Self/Crested-uppfödare att crestar med dubbel genuppsättning för crest kan få dubbelt centrum och/eller plattare crest och det kanske är därför man eftersträvar crestar med ett crestanlag istället för två(?)

Ang hona med ungar:
När min uppfödning var i startgroparna planerade jag för att ha mina avelshonor i min 6m2-bur, men det har visat sig vara en idé som iaf hos mig inte riktigt höll upp. Visst känns det väldigt naturligt att ha sin nyblivna marsvinsmamma i en flock på stor yta, men i praktiken tyckte jag inte att det fungerade lika bra. När mina ungar flyttar hemifrån vill jag att de ska ha fått en positiv upplevelse av människor, att de har blivit välhanterade och fått kärleksfull behandling från början till slut. Bebisarna som växte upp i storflocken blev snabbt väldigt människorädda, eftersom jag fick "jaga" rätt på dem vid varje vägning och hantering. I en 3 meter lång och 2 meter bred bur blir man rätt stor och marsvinsungarna ganska små och därför blev det inga bra människoerfarenheter alls för ungarna. Nu är ju marsvin så himla fantastiska att tidigare erfarenheter kan "bytas ut" mot bättre, senare erfarenheter och därför har jag inte hört annat än att marsvinen som föddes i storflocken har blivit fina marsvin de med - men det var ändå inte den starten jag ville ge dem.

Idag har jag mina avelshonor i lite mindre flockar och på mindre yta än storflocksburen (typ i bokhylleburar och i min egenhändigt byggda L-bur) och det tycker jag fungerar mycket bättre. Jag kan ta upp ungarna på ett sådant sätt att de inte blir skrämda och rädda och på så vis blir det mer hantering och jag kan ge dem en bra grund att stå på inför att de ska ut i "stora, skrämmande världen".

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

Eulwen
0

#6 Nej att en lilac self bär silvergenen är ganska osannolikt och är den renavlad lär du inte få magpies i första generationen. Troligen får du svarta marsvin, möjligtvis med små goldenfält, men det beror helt på vad marsvinen bär på för gener. Stamtavlorna kan ge ledtrådar.

Frida B
0

#8 oj, då måste jag förväxlat det :o fortfarande mycket att lära.. 

tack alla för svar!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eulwen
0

#9 marsvin i färgen silveragouti, cinnamonagouti och med fox-teckning har blekningsgenen. Finns säkert nån variant till men de är de jag kommer på på rak arm. Vill du avla magpie i black elr chocolat däremot är det lämpligast att använda riktiga magpies från början, det är svårt nog att få till teckningen utan att blanda in selfar om det inte är nödvändigt. :-)

Frida B
0

#10 haha juste, fox var det 😃 vet inte varför, men blandar ihop namnen… 🤔

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Mirinda
0

Apropå långa nosar och crestar på "rutiga" marsvin: Vårt ena marsvin är english crested i teckningen tort´n white. det ändra är nonself tort´n white. Det lär vara så (stämmer på non self-hanen) att just tort´n white ofta har längre nos än det rundade utställningsidéalet. Om en crest passar på ett "rutigt" marsvin är väl en smaksak. Det beror kanske på hur färgfälten är placerade i förhållande till cresten.

Vår english crested tort´n white-hane har rund nos och fick rätt fina poäng på sin första utställning. Men då ställdes han endast i petklass, eftersom hans rutiga gener inte riktigt ramlade på plats. (Dock har han två välmeriterade föräldrar. Båda har vunnit priser på utställningar.) Den kroppsform vår eng crested har är "normal-marsvins-godkänd". Så jag tror att det är mer komplicerat än att det går att generalisera.

Vår storkille är helt underbar och har, enligt utställningsdomaren, en fin crest. För oss är det givietvis viktigast att han har en underbar personlighet; lugn, stabil, nyfiken och väldigt kelig. Han håller ordning på sin yngre långnosade burbrorsa. Han har ett enormt tålamod med vår busgris.

Spännande att höra om dina planer på uppfödning. Och det låter klokt att fundera noga på saken, avvakta och söka all fakta du kan hitta.

Personligen skulle jag inte våga mig på att föda upp marsvin, även om jag hade kunskaper och alla praktiska och ekonomiska förutsättningar. Jag är för blödig. Det är ju inte bara gulligt med marsvinsungar. Jag tror att det skulle kosta på för mycket känslomässigt för mig. Men det är jag det. Du, MelvinMimmiLufsen, kan säkert få till det om du jobbar på med planerna. Här på MiF finns erfarna uppfödare som kan ge dig goda råd.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Frida B
0

#12 intressant. Vi har ett marsvin som vi tror är grovt feltecknad tort´n white, och han har riktigt lång nos jämfört med våran golden tjej. Han har de typiska färgerna och magrutor..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

idipidi
1

Om man generaliserar så kan man säga att ju svårare färg/teckning att få rätt, desto mindre kan man som uppfödare prioritera de andra sakerna som kropp, huvud, ögon, öron… Om vältecknade ungar är sällsynt så vill man förmodligen spara de få som man får i kullarna, oavsett huvudform etc. Därför är många nonself och tecknade crested ganska långnästa.

Twili
1

min personliga åsikt är att plattnosarna inte är så fina, det kanske är söt men sen att ögonen nästan ploppar ut för huvudet är så ihopträngt… nja… återigen människans verk, precis som med perser och boxer, som har andningssvårigheter nuförtiden. jag har dock sett vissa magpies o hlq som har lagom kort nos, då är det gulligt, inga ögon petar ut, o de kan andas normalt ;)

Frida B
0

#15 är plattnosarna dom här som påminner lite som köttbullar i ansiktsformen? ^^

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

idipidi
3

#15 Fast nu är du lite ute på hal is… Jag håller med dig fullt ut när det gäller vissa hundraser, men vad gäller marsvin så har jag haft många väldigt trubbnosade marsvin och aldrig någonsin en hört talas om någon med t.ex. andningsproblem! Inte heller ögonproblem, tandproblem eller något annat kopplat till de korta nosarna. Defekter som rör ögon, tänder o.s.v. finns självklart, men inte kopplat till korta nosar utan förekommer som ärftliga problem även på linjer med långa huvuden.

Twili
0

#17 du menar att det inte finns någon koppling? fast det är ju inte direkt naturligt för dem, jag kanske hade fel om andningen, fast jag tycker också det är konstigt att de inte har andningsproblem med tanke på hur korta luftvägar de borde ha? Det har ju kommit upp hos hundar o katter. Får hoppas att de inte blir något för trubbnosiga heller, det vore sorligt att en till ras får problem tack vare människan. Hursom ska jag inte kapa ts tråd mer 🙂kanske det får någon egen tråd framöver.

Twili
0

#16 de har väldigt korta nosar, vet inte om de är de du menar ser ut som köttbullar, de ser väldigt söta ut i uttrycket

idipidi
3

#18 Andningsproblem? Absolut inte! Hos hund handlar det för övrigt inte om de korta andningsvägarna i sig utan om trånga näsborrar och vävnader inne i huvudet som är för stora och "fladdriga" i förhållande till huvudet. Marsvin och hundar är inte likadant uppbyggda!

Vet inte vilka ögondefekter etc som du vill koppla till korta nosar, inte heller vad du menar med naturligt (inga andra pälsar än korthår är ju "naturliga" t.ex.) men starta gärna en ny tråd så hänger jag på. Jag har stött på dessa fördomar förut men aldrig har någon kunnat lägga fram några konkreta belägg.

Twili
0

#20 nu menade inte jag att hundar o marsvin var likadant byggda, utan du måste tolkat det så, eller om jag var otydlig. Vad jag menar är att människan avlat fram olika raser förut som med tiden har fått problem med olika bla. andningssvårigheter.

idipidi
3

Ursäkta trådkap. Sista inlägget för mig i den här tråden. :) Jag menade att bara för att ett djur har kort huvud behöver det inte få andningssvårigheter. Det beror istället på hur de är byggda. Att hundar får problem beror på hur deras huvuden är konstruerade. 

För att man ska få problem med tiden krävs ju i så fall att de går mot mer och mer extrem typ. Hos marsvin gör vi absolut inte det. Det bästa huvudet är absolut inte det kortaste. Blir huvudena för korta så sitter öronen fel etc och övertypade djur får definitivt nedslag på utställning. Djur med riktigt bra, "perfekta", huvuden fanns även för 20 år sedan. Ska säga också att jag inte hört talas om andningsproblem ens hos riktigt övertypade marsvin. 

Tandproblem tror jag i så fall är en större risk hos marsvin, det är ibland ett problem hos väldigt kortnosade kaniner (enligt min veterinär iaf). Men marsvin med den typ som eftersträvas har inte så korta huvuden att tänderna ska påverkas.

Twili
0

#22  tack för informationen :) jag var tydligen inne på fel spår, och fått fel uppfattning. Jag trodde att det var automatiskt svårare för deras andning just för att de ser så ihoptryckta ut. 

ts, för övrigt om magpie o hlq, extra fakta som du kanske redan visste om, är att deras teckning ska vara likt ett chackbräde. en väldigt häftig teckning! 😉

Frida B
0

#23 det är det som jag tycker är så fint!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Eulwen
0

Ska man vara petig är schackbrädet tvåfärgat, magpies har tre olika färgfält. :-)

Twili
0

#25 haha, ja jusst, det grå mixfältet också :-)

Mirinda
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Gozo låter hälsa att han känner sig väldigt rätt tecknad. Inga rutor så långt ögat ser. Det där med att man är snyggare om man är rutig var inte hans påhitt. Vi kallade honom two-face (Batman-figur) när han var liten. Halva ansiktet svart och halva vitt.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare