Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 631 ggr
iibaa
0

Systrar som tjafsar jämt och ständigt

Hej!

Jag har länge funderat över beteendet hos mina två marsvinshonor som nu är fyra år. Det är två systrar och jag skaffade dem när de var fyra veckor gamla.

De har aldrig varit särskilt kärleksfulla mot varandra utan tjafsar lite hela tiden… De kan inte komma nära varandra utan att de gör små utfall direkt. De har aldrig skadat varandra och det är inga allvarliga bråk men de sover t.ex. aldrig tillsammans i huset, är den ena där inne får inte den andra komma in.

Däremot märker jag ju att de på sätt och vis ändå uppskattar varandras sällskap, de är oftast i samma del av buren ändå, eller när de ska upptäcka något nytt följer de gärna efter varandra.

Är det helt enkelt bristande "personkemi" tror ni? Jag tänker att de kan vara ungefär lika dominanta kanske, så de aldrig kommer fram till någon rangordning? Har ni några tankar/erfarenheter kring detta?

[rumelle]
0

Vet inte om det kan vara en dominansgrej. Jag har två flickor (som inte är syskon) och deras relation kan beskrivas på samma sätt, men här är den ena uppenbart dominant medan den andra är lika uppenbart undergiven.

bohan85
0

En kastrat kan bidra till god stämning, att gå bort det där tjafset.

iibaa
0

Tack för era svar!

Det låter ju som att det i alla fall är situation som ni känner igen, och det var ju skönt att höra. Jag tror som sagt inte att de lider så hemskt mycket av detta men visst hade det känts bättre om de hade tyckt om varandra mer.

Får se om det blir en tredje någon gång då ;-)

Binajis
0

Jag tror att det är vad du själv skriver i sista stycket i #0.  Du har råkat få två dominanta marsvin, att de är systrar gör dessutom att de har svårt att sätta rangordningen ordentligt. En åldersskillnad kan dämpa det faktum att båda marsvinen är dominanta, men det går ju inte nu. Men du säger att de i alla fall uppskattar varandras sällskap och det är huvudsaken :)

En kastrat kan vara en idé, det är väldigt givande att ha en "naturlig" flock. Men han kan få det tufft om han råkar vara av den veka varianten 😉

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

iibaa
0

#4 Tack. Ja, det verkar allt vara två tuffingar jag har fått mig.

Såg att du råkar sälja en 4-årig hane men han är inte kastrerad, eller hur? 😉