Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1041 ggr
Kristall88
0

Äntligen är det dags!

Efter cirka 10 års planerande har jag äntligen bestämt mig för att skaffa marsvin! Har fått vänta så pass länge då min pappa är allergisk och jag ej fått ha smådjur hemma. 

Men nu när jag flyttat ihop med min pojkvän tänker jag ta chansen att skaffa marsvin äntligen! 

Kan nu hjälpa mig med lite svar på mina frågor: 

Hur ofta får era marsvin grönsaker? 
Får dom någon form av kraftfoder och i så fall hur mycket? 
Hur mycket tid utanför buren får dom varje dag? 

Vet någon förresten om det finns någon uppfödare i närheten av Stockholm/Norrtälje/Uppsala som har marsvin till salu. (Någongång i slutet av april).

lisora
0

1. Mina grisar får lite grönsaker när de kommer ut, men oftast är det bara gurka, äpple eller liknande, dvs godis. 
Sen får de den "riktiga" maten på kvällen, som brukar vara lite blandat med broccolli, paprika, olika kålsorter och ibland morötter (och har dom extra tur en bit tomat heh 😛)

2. Mina får havregryn + havre men inte ofta alls då de båda är i väldigt bra hull, en halv deciliter kanske några gånger i veckan.

3. Jag försöker släppa ut dom varje dag men det går ju inte då man ibland sover hos pojkvännen, men oftast får de komma ut minst en timme varje dag.

MiniW
0

1. Mina grisar får grönsaker två gånger om dagen, morgon och kväll :) De får oftast vitkål på morgonen och sedan två andra grönsaker på kvällen (oftast broccoli, paprika eller selleri. Ibland persilja.). 

2. Mina får oftast inget kraftfoder alls. Ibland får de någon matsked pellets. 

3. Mina har en stor bur där de kan röra sig ganska bra men de får komma ut på golvet varannan till var tredje dag och då blir det i ett par timmar.

emmaaslund
0

1. Här hemma serveras det grönsaker under eftermiddag/kväll, endast en gång per dag.

2. Kraftfoder får de i form av havregryn, ca. 1 dl/dag per 2-3 marsvin. Ibland får de även gröt gjord på vetekross, vetegroddar, kruskakli och havregryn.

3. Varje gris får var och varannan dag komma ut och få "egentid", i form av pyssel eller mys. 2-3 gånger i veckan får de även golvtid under ca. 2 timmar per flock.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Fridaaaa
0

1. Serverar grönsaker 1-2gånger/dag, lite olika. 
Men blir 1-2 grönsaker/dag till dem.

2. Mina får havregryn som kraftfoder. Skinnyt fö hvregrynsgröt med bland annat  :)

3. Beror på hur länge jag är borta på dagen osv. Men en stund varje dag med mys osv.
Slarvat lite med att ha dem i hage på sistone pga att jag fortfarande är sjuk plus lite mycket i skolan, men de har stora burar så :) Har ej dåligt samvete. Men ska börja mer och mer i hage när jag blir frisk :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
0

1. Här serveras det grönsaker 1-3 gånger om dagen. C-vitaminrika grönsaker till frukost och ibland på kvällen. Och min sambo brukar ge dem lite sallad för att få tyst på dem när han kommer hem på lunchen. :P

2. Jag har havregryn som kraftfoder. Brukar strö ut ett par matskedar i deras golvhage så att de kan gå och pilla med det när de känner för det. Uppskattat tillskott men samtidigt äter de inte så mycket av det varje dag, så det funkar bra att ge dem fri tillgång.

3. Eftersom jag har en ganska liten bur (120 x 60 på två marsvin) så får de ganska mycket tid i sin golvhage varje dag. 5-10 timmar kanske. På helgen är de där hela dagen om vi är hemma eller bara är borta en kortare stund.

Fridaaaa
2

#5 Tycker inte att 120x60 bur räknas som ganska liten till 2 marsvin :)
Jag har det till 2 av mina marsvin, men är minsta jag vill ha men tycker ej det räknas som "ganska liten" :)

[rumelle]
1

#6 Har man två grisar som absolut inte kan dela på ett hus eller en matskål så känns gärna en 120x60-bur liten. :P

Virvlan
0

Mina får morgon och kväll.
De får bara torrmat ibland och då av gräspellets.

mina får vara ute varje dag men olika med tid och hur många gånger. de har en stor bur så de tar inte skada om de inte får komma ut så mycket under en dag.

Lilje
1

Om man tycker en bur är stor eller liten är väl upp till var och en, jag skulle inte sätta mina grisar på mindre än 120x60, det måttet är redan ganska trångt för två marsvin enligt mig.

Du har fått jättebra svar ovan förövrigt - men angående uppfödare, kolla in på http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/ under uppfödare. Lycka till 🙂

Twili
0

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Fridaaaa
0

#7 ja då ja :) dock ska ju marsvin ha minst ett varsitt gömställe ändå så :) Dock menade jag att till ytan räknas det ej som "litet" :)

Ellensmarsvin
1

Ge ALDRIG pellets eller gnagarblandning till grisarna, ge gärna havre kross eller kli.

Sandra-B
0

Mina marsvin får grönsaker på kvällen/natten, ihop med nytt vatten och påfyllning av hö.
På Morgonen/förmiddagen får de nytt hö och vid behov fyller jag på vattnet.

Mina marsvin äter havregryn som kraftfoder, de har i princip fri tillgång till det (fyller på skålarna när de är tomma/lite kvar vilket brukar vara någon gång i veckan). Ibland så får de även kligröt.

Hur ofta de är ute varierar rätt mycket, ibland kan de vara ute(leka på golvet) i princip varje dag medan de andra gånger kan gå veckor emellan.
Har inte speciellt dåligt samvete för honorna, som bor i en bokhylla (cirka 200*80 cm), då de aktiverar sig rätt bra i sin bur. 
Däremot hanarna tycker jag lite synd om när det inte blir av då jag inte tycke att de har speciellt stora utrymmen; cirka 80*90 cm, cirka 100*90 cm och cirka 135*50 cm. Även om de också skuttar runt rätt bra i sina burar märks det (tycker jag) att utrymmet är i minsta laget så de behöver få springa av sig på golvet. Tyvärr så har jag inte plats till att ha större utrymme i dagsläget, men längre fram hoppas jag på att kunna fixa det.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

MiniW
3

#12. Du kanske inte ska dra till med att skriva på det viset, allt behöver ju inte dras som att man ALDRIG kan/ska ge det.

Färdiga gnagarblandningar går oftast alltid bort ja, men man kan ju göra egna blandningar som är bra.

Sen vad gäller pellets så tycker jag att gräspellets och Oxbows (finns minst ett bra märke till som är likvärdigt) är helt okej. 

I min mening så ska marsvinen så klart inte få sånt här ofta, om det kan undvikas liksom, genom att ge nytt fräscht hö och grönsaker. Marsvin får ju oftast i sig allt de behöver av "basfödan".

Virvlan
1

De är bra att ge gräspellets och annat med mycket c-vitamin när de växer