Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 672 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Ennu en knöl :O

Hej

Mitt marsvin Molly har fått en till knöl. Hon har sedan innan en knöl på magen, denna ha hon haft i ca ett år och de har hållt sig lite och inte växt. Veterinärer har kollat på den (både från djurdoktorn, Läckeby och varit i kontakt med vår distrikt veterinär i Vimmerby över telefon) och de har alla sagt att det inte är nått att oroa sig för, och vi inte ska gör nått om det inte börjar växa. Det kunde vara en fettknöl eller liknande, den ena vet som kollat på den tycket det kändes som ett ärr vävnad (fast hon har inte varit opererad eller nått).

För snart två veckor sedan (12/3) upptäckte jag ännu en knöl denna gång på bogen eller vad man säger typ axeln. Ja ni förstå nog ungefär vart jag menar. Denna knöl är större en den fösta men inte direkt stor. Den känns liknande som knölen på magen. Den går att röra och verkar inte som om den direkt sitter så fast.

Nu kommer jag till de som oroar mig, jag tycker att den har växt på dessa två veckor. Men är inte säker, jag kan ha inbillat mig. Det är svårt att säga genom att bara känna. Har känt på den varje dag precis som vi gör med den andra knölen.

Så vad bör jag göra? Ska vi ta henne till vet? Hur länge ska vi vänta och se om den växer? Vad gör man för att ta reda på om det är något farligt om den växer? Tar man bort alla växande knölar?

Någon som har nått tips om hur man kan hålla bättre koll på fal den växer, mer än att känna?

För övrigt är hon pigg och glad 4årig gris. Hon har dock haft en del problem de senaste 3 åren med urinvägarna och för någon månade sen fick hon kolik en natt och vi fick fara till Läckeby. Så hon har ju ätit en del mediciner, varit på massa djursjukhus, rönkas och ultraljuds ett antal gånger.

Med vänlig hälsning Mikaela och Molly

MarsvinsGrisarna
0