Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4699 ggr
Nadde&Nellie
0

Uppfödare i Umeå-trakten?

Hej! Vi är sugna på att skaffa ett husdjur och är då mest intresserad av marsvin. Jag undrar om ni har något tips på någon uppfödare eller privatperson i Umeå-trakten man kan vända sig till för att få bekanta sig med marsvin lite närmare och se vilken ras som skulle kunna passa och som även har någon till salu nu? Eftersom vi har allergi i familjen, i huvudsak mot katt och häst (jag har allergi mot katt, vissa kan jag tåla utmärkt medan jag inte alls tål andra) så vill vi också försäkra oss om att vi tål den nya familjemedlemmen. Har ni några tips på bra ras om man är lite känslig, eller är det samma som med katter att det varrierar?

Tacksam för svar!🤫

Sandra-B
3

Vad roligt att ni funderar på att skaffa marsvin! :-)
Det är verkligen underbara djur.

Jag har ingen koll alls på uppfödare där uppe (bor själv i Skåne) men du kan ju kolla på uppfödarregistret på Svenska Marsvinsföreningens hemsida, där finns dock bara de som är registrerade med. Det kan dock hända att de eventuellt känner till någon oregistrerad uppfödare som de kan rekommendera.

Det finns ingen ras som är känd för att vara bättre för allergiska/överkänsliga än andra. Marsvin brukar däremot räknas som ett av de värsta djuren i just allergisynpunkt, sen är höet (som marsvinen måste ha fri tillgång till) något som också kan vara problematiskt gällande allergi.

Jag är själv allergisk mot bland annat katt men marsvinen (jag har teddy) fungerar bra, är dock allergisk mot vissa grässorter så höet är lite jobbigt ibland (speciellt när jag är förkyld så då undviker jag att vistas hos marsvinen mer än vad som är absolut nödvändigt).

Hoppas att ni lyckas hitta det ni letar efter! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[erikam]
3

Jag har också allergi mot vissa djur, katt, häst och hund (om jag umgås med en hund under lång tid). Jag är även allergisk mot hö men har ändå marsvin. Höet funkar för mig då jag har det väl packeterat då det står i skåpet och "ruskar" det ordentligt innan jag ger det till marsvinen. Jag undviker att hålla på med hö i den mån det går och under den lilla stund det tar att ge marsvinen hö märker jag inte av något. Jag undviker också att ta i höet i buren och borstar av marsvinen all hö och spån innan jag tar upp dem. Själva marsvinen har jag aldrig märkt av något från trots att jag bor i en liten 1:a. Jag har rexmarsvin :).

Juliannas marsvin
3

Vi bor "här uppe" i Arvidsjaur, kanske lite väl långt från Umeå..

Har rexar, lakeland & nonself/pet ifall ni bestämmer er för nån av dom raserna. Leverans är inga problem då jag har en syster i Umeå & skulle ni vilja ta dom på prov för att se om det fungerar med allergin så skulle det inte heller vara några problem.

Kul att ni funderar på att skaffa marsvin, dom är helt underbara små djur! 🙂

http://www.juliannasmarsvin.n.nu/

Nadde&Nellie
0

#1 Jättebra, tack för all information! :-)

#2 Vad bra tips, det låter som att rex kan vara ett bra val kanske… :-)

#3 Det låter ju toppen! Vad bra att du hade anknytningar till Umeå och kan leverera dom till och med, helt otroligt bra!! :-D  Jag ska prata lite med resten av familjen och återkommer senare. :-) Har du möjlighet att skicka lite bilder på marsvinen som vi kan få titta på?

Juliannas marsvin
1

#4 Kika in på hemsidan om du vill titta lite där, väntar kull i dagarna, skickar ett PM :)

Nadde&Nellie
0

#4 Okej, gör så! Vad spännande med små marsisar. :-) Jag har kollat lite på hemsidan och på din till salu flik fanns det ingen blid på rex marsvinen, har du något foto på den också? :-)

Juliannas marsvin
0

#6 Stämmer att det inte är några rexar till salu just nu, skickat PM :)

[erikam]
2

#4 Rex är ett underbart val enligt mig ;)