Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 679 ggr
_Charlie
4

Skyddad av mamma..

Jag såg idag något jag inte sett förut.

När min Humla fick sina ungar var det ingenting för henne alls. Hon ville inte veta av dom och lämnade dom i en hörna av buren och la sig själv i en annan hörna. Jag fick sätta henne i en jätteliten bur för att få henne att ta hand om dom, men hon visade klart att hon endast tänkte göra det nödvändigaste och inte mer.

Med tiden blev det bättre och hon har gett sina ungar di, värme och omskötsel som hon bör, och de är nu snart 5 veckor.

Hon bor kvar med sina döttrar, och igår fick alla honor flytta in i en gemensam golvbur. Allt har flytit på jättefint, ingen har bråkat något nämnvärt. Lite tjaffs och muppande som sig bör men annars helt smärtfritt, jätteskönt.

Idag satt och och kikade på dom och såg hur en vuxen hona tjaffsade lite med en av Humlas flickor på ena sidan av buren. På andra sidan buren stod Humla och tittade. Rätt som det var högg den andra honan till flickan så där som de gör när de talar om att jag är högre än dig här, och i samma ögonblick FLÖG Humla på henne ungefär som i en film när någon gör en hoppspark och i slowmotion flyger genom luften och landar samtidigt som den andra får en spark. ;) Tjooooooff så kom Humla och CB smälldes iväg.

Jag har aldrig sett ett marsvin försvara ett annat marsvin genom att själv slå iväg det från marsvinet det vill försvara… men det var precis vad som hände.

Inte illa tycker jag av en mamma som för snart 5 veckor sedan inte ville veta av sin dotter. :) ♥

emmaaslund
1

Vad häftigt att de kan fungera så, och att du fick se det! :) 
Duktig Humla-mamma 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

tantnett
0

Lille Humla besitter nog rejäla tigertakter och moderinstinkter.

Tycker hon är väl värd lite lördagsgodis. 😉

Marsvin 4-ever Tungan ute.