Vilka färger bör det bli?
Jag funderar på att till sommaren låta Harry (Sweet Dream's Lovely Honeybear) testa om han kan få ihop det med Kelly (Sweet Dream's HRH Princess Kelly-Rose von Wish).
Jag funderar nu på vilka färger jag bör räkna med att det kommer i den kombinationen.
För mig som inte har jättebra koll så känns det som om det kommer att bli golden agouti/golden med eller utan vitt och med eller utan roan. Stämmer det?
Kan det bli något annat än golden agouti/ golden/white roan med en annan han? Vad bör han ha för färg (utöver PE ;-p) för att få några "roliga" färger i kullen?
Här är färgerna (enligt stamtavlorna) tre generationer bak, har längre bakåt om det skulle behövas.
Pappa: Golden agouti/ Golden
Farfar: Cream
Farmor: Grey golden argente/ Golden
Farfarsfar: Buff (eller cream)
Farfarsmor: Zobel/ White roan
Farmorsfar: Lilac/ White
Farmorsmor: PE Golden
Mamma: White/ Golden/ Golden agouti roan
Morfar: Saffron/ White
Mormor: Golden agouti/ White/ Golden roan
Morfarsfar: Lilac/ White/ Golden (extremt lite)
Morfarsmor: White/ Buff roan
Mormorsfar: Golden agouti/ Golden/ White
Mormorsmor: Black/ Golden/ White roan
Pappas kullbror var black/golden
Pappas halvsyskon (samma mamma, pappan lilac/white/golden) lilac/white/golden, PE golden/ white, ?/white
Mammas kullsyskon: golden agouti/ white/ golden roan, golden agouti/ white/ golden, white/ buff?/ black (eller agouti, bra några få strå) roan
Morfars kullsyskon: buff/white, saffron/lilac/white, DE golden/white, white/ buff agouti/ buff
Morfars halvsyskon (samma pappa, mamman black/golden/white): black/golden
Mormors kullsyskon: golden agouti/ white, lemon agouti/ white/ cream
Mormors halvsyskon: (samma mamma, pappan chocolate/golden/white): black/ golden/ white, white/ golden/ black roan
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Det kan definitivt bli mer än du tror. :-) Mest av det du säger, men lite annat också. När dominanta anlag är inblandade finns det ofta fler anlag dolda.
Enligt sannolikheten blir det:
25% med rödgruppsfärgen buff eller 25% med rödgruppsfärgen cream
25% rödögda
25% utan svartgruppsfärg(dvs black, lilac, agouti, m.m.)
Ev. 25% ickeagouti; det är minst 66% chans att pappan har anlaget och minst 66% chans att mamman har anlaget.
Med eller utan vitt, det är svårt att veta… det är dock hyfsat troligt att samtliga ungar kommer ha lite vitt på sig.
Och roan vet du ju redan.
Vi vet att pappan är A_ B_ Ccd/Ccr/Cch epe Pp SS och att mamman är A_ B_ Ccd epe Pp s_. Men i färgkalkylatorn kan du t.ex. skriva pappan som Aa BB Ccd/Ccr/Cch epe Pp SS och mamman som Aa BB Ccd epe Pp Ss för att se de troliga möjligheterna. Nu fyllde jag i luckorna med min gissning, men det kan förstås vara annorlunda. :-)
Ändra en förälder till AA för att se hur det skulle bli om det inte finns chans för ickeagouti och ändra mamman till ss för att se hur det skulle bli om det inte finns chans till ungar utan vitt.
Grey är väl inte speciellt etablerat hos teddy förresten? Är det säkert att farmodern är det? Jag antog här att hon inte har grey-anlaget utan anlaget för rödögt istället.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Tack, Louise! :-)
Dig kan man lita på när det gäller färgfrågor :-P
Förstår jag dig rätt att du menar att 50% av ungarna blir buff eller cream och 50% golden?
Låter ju riktigt underbart om det kan bli ungar utan någon svart färg alls, det hade jag inte räknat med! :-D
Vill helst ha en- eller tvåfärgade och utan svart, även om det inte är det viktigaste när jag planerar kull :-)
Låter även bra att det är troligt att det blir ungar med vitt :-)
Nej, jag är inte alls säker på att den blivande farmodern verkligen var grey golden argente, det är vad som står i hennes stamtavla.
Jag köpte (eller övertog) henne som vuxen, dräktig med första kullen, när hennes uppfödare la ner. Hon och jag hade mycket kontakt och jag vet att det var frågetecken kring hennes färg.
Uppfödaren började med att registrera henne som "bara" golden argente, men det var flera domare som sa att hon hade alldeles för mörka ögon för det och gemensamt kom flera stycken fram till att hon borde vara grey golden argente istället så hon registrerades om.
Som du säger så är det väl inte speciellt vanligt med teddy i grey, men det förekommer. En del av djuren bakom henne är utländska, vet inte om det är vanligare där (Danmark och om jag inte kommer ihåg helt fel även Finland).
Färgerna i hennes stamtavla ser ut som följer:
Jag tror att jag har koll på några av djurens andra avkommor, eller kan få fram info om några om det skulle vara av intresse.
Pappa: Lilac/ White
Mamma: PE golden
Farfar: Golden/ White
Farmor: Zobel/ White (enligt stamtavlan chocolate, men det kom senare fram att det inte stämmer varpå zobel anses vara det enda möjliga)
Morfar: DE Golden/ White
Mormor: DE White (roan)
Farfarsfar: Golden/ Golden agouti roan
Farfarsmor: Golden agouti/ Golden/ White
Farmorsfar: Buff agouti/ White/ Buff
Farmorsmor: White/ Buff/ Buff agouti
Morfarsfar: DE White/ Golden roan
Morfarsmor: DE Golden/ White
Momorsfar: Black/ Golden/ White
Mormorsmor: Cream roan
**SMF 237 Sweet Dream's
#2 Det är bara roligt att hjälpa!
Det är 25% buff/cream(antingen bara buff eller bara cream, inte både) och 75% golden som gäller. :-)
Okej, jaha, låg det till så… nåja, huvudsaken du bör veta är i alla fall att om hon faktiskt är greybaserad så kan du ev. få grey i kullen eller "dold grey"(dvs. dold pga att de saknar svartgruppsfärg - men det bör märkas på ögonfärgen ändå).

Jo, jag förstår att du tycker det :-)
Därför skäms jag inte för att "utnyttja" dig heller ;-P
Okej, då hoppas jag på en cream/white roan då (eller ännu hellre lemon/white roan) då det inte är helt omöjligt (bara inte alltför troligt :-P). Grey hade ju förvisso också varit rätt cool, men i och med att jag helst vill bli av med det svarta så hoppas jag inte på det heller.
Okej, blir det någon bebis med konstig färg så hojtar jag till så får du hjälpa till att reda ut det :-)
Det jag, så småningom, vill få fram är en himalaya-teddy, en de eller pe white, samt en crem (eller lemon)/white. Sen kan jag väl tänka mig att försöka få in lite chocolate också (helst ihop med PE, så beige).
Gillar inte alls när de är svarta, i så fall få de vara snälla och vara rödögda också så att de åtminstone blir lilac, det är en färg jag gillar :-)
Är bara väldigt trött på alla dessa "vanliga" färger, som black och svart agouti (golden, buff, lemon och silver). Argente eller chokladbaserad agouti känns helt okej däremot.
Men, för att återgå till vad jag så småningom hoppas att få fram - det vill säga en himalaya (helst black men det fungerar bra med chocolate eller så med ;-P), vad bör jag tänka på där i vad jag behåller för färger etc? Att det kan bli vitfläcksanlag som förstör teckningen är inte så himla noga känner jag.
Är jag rätt på det om jag tänker cream? Vad mer?
**SMF 237 Sweet Dream's
#4 Himalaya får man då man har anlaget ch i dubbel uppsättning, plus anlag för att svart färg syns.
Så hm…. det säkraste kortet för ditt himalaya-mål är nog att para ihop t.ex. två zoblar(crch) eller zobelagouti. Då har du chans till 25% himalaya. Det är säkrast efter att använda dig av himalaya(chch) förstås. ;) Med dessa färger vet man garanterat att de har ch.
Cream, lemon, creamagouti, lemonagouti, dew och pew kan kanske hjälpa i din avel, men det beror på. De finns nämligen i flera olika former rent genetiskt.
Dew finns som både crch och crcr. Pew finns som både crcr/crch + pp, och bara chch. Cream(+ rödögd & agouti) finns som både cdcr och cdch. Du är ute efter de som har ch-anlaget.
Detta kan man kanske ta reda på genom att kolla på stammen/avkommor, men det är inte säkert.
Även golden, goldenagouti och orangeagouti Cch, som alltså bär på ch-anlaget, är intressant. Men det gäller ju att man vet att de bär just ch.

Jag förstår att det inte är helt enkelt.
Är inte så att jag tänker börja färgavla eller så heller, men om jag står och velar mellan likvärdiga djur så är det kul att sikta mot ett himmi-mål, även om det tar några år ;-P
Om de är chch men inte har anlag för att visa svart, vad blir det då? PE white?
Det vita, rödögda och chokladen är det enda jag känner att jag faktiskt hänger med ordentligt på ;-P
Jag hänger ju med på att de får ett anlag från mamman och ett från pappan också, det vill säga sådant grundläggande. Men inte riktigt hur färgerna hänger ihop och påvekar varandra :-)
Det är väldigt kul och intressant ändå och vem vet, till slut kanske något fastnar ordentligt ;-)
**SMF 237 Sweet Dream's
#6 Japp, chch med anlag för att inget svart syns(ee) ger pew. Vilket jag skrev i #5 om du dubbelkollar. ;) Jag förstår om det inte är så lätt att hänga med när jag babblar bokstäver sådär.
Jag fattade själv ingenting av informationen jag hittade på internet(när jag höll på att lära mig) förrän jag stötte på en sida på danska som beskrev allt utförligt. Tyvärr finns den inte kvar idag. :-(
Om du får en cream i den här kullen nu kan du ju hoppas att det är cdch. Det är 50/50 chans då. :-) Det beror på vad farfars mor gett vidare.