Albumin samt förhöjda levervärden?
Min lille T Rex som ju är endast ett år är nu krasslig.
Vid veterinärbesöket tog vi även ett blodprov på honom som visade att han har mycket lågt albuminvärde samt förhöjda levervärden.
Någon som har några erfarenheter av detta på era marsvin eller kunskap om hur man bäst sköter sitt drabbade marsvin?
Marsvin 4-ever
.

Putt. Ingen som vet något? 😕
Marsvin 4-ever
.
Hos människor står ett lågt albumin värde för att man har dåligt med protein. Detta ses ofta vid undernäring, kan ge svullna ben, svullen mage os. Albumin bildas i levern och jag tänker att om levervärlden är höga och albumin lågt så är det väl tyvärr något fel på levern. Veterinären måste väl vetat något?
Vad sade veterinären? Vad trodde de var felet? Ska de fortsätta utreda på något sätt eller har ni fått någon behandling?
Tror tyvärr inte att någon här kan säga exakt hur du ska behandla honom. Men rent allmänt när ett djur är sjukt kan man tänka på att inte utsätta den för onödig stress samt att hålla ett extra öga på honom så att han inte blir sämre. Sjuka marsvin kan också ha ett högre c-vitaminbehov än friska.
På vilket sätt är han krasslig? Äter och dricker han som han ska? Det är jätteviktigt att han inte slutar äta, de är mycket känsligare för svält än vad exempelvis vi eller en katt är - marsvinet är gjort för att hela tiden ha mat som går genom systemet! Genom att hålla koll på hans vikt märker du i ett tidigt skede om han äter mindre.
Hoppas att det går bra för er!
Tillägg till mitt inlägg 2#
Jag vet ju dock inte om marsvin behöver ha fel levern bara för att man sett dessa värden, skrev ur ett människoperspektiv.
Angående albumin förresten så är det ett protein som finns i blodet och som bland annat gör att vätskan i blodet hålls kvar i blodomloppet - vid för lite albumin "läcker" kärlen ut vätska, vilket är orsaken till att man kan få svullna ben eller mage (vätskan hamnar alltså där istället).
Det är levern som tillverkar albuminet och som #2 skriver skulle det kunna vara undernäring (att levern helt enkelt inte har resurserna att tillverka albumin) eller att levern är påverkad på något vis och därför inte förmår tillverka proteinet. Huruvida detta är allvarligt eller inte kan bara din veterinär svara på!
Men överlag så kan man tänka att om det finns mindre vätska i blodet så minskar dess volym, vilket gör att djuret kommer att vara tröttare än vanligt. Det är helt normalt, han måste ju spara på sin ork! Men det är också därför det är viktigt att han inte stressas i onödan :)
#4 Det fungerar på samma sätt hos marsvin. Däremot vet jag inte hur allvarligt det är, det kanske är vanligt hos marsvin. Hoppas att de på kliniken som TS var på kan berätta mer :)

Tack för era svar.
Veterinären har självklart gett mig information samt T Rex får även antibiotika.
Mina frågor i denna tråd är om någon mer har råkat ut för detta på sitt/sina marsvin och i så fall kan delge lite om eventuella foderråd m.m?
Vad gällande albuminet så är det ju bland annat en proteinbrist och vad kan man ge ett marsvin för att höja detta mer än ärtor/linser/bönor, förvisso kanske det räcker?
Sen bör man ju också vara mycket försiktig gällande proteintillskott då det kan ju lätt göra mer skada än nytta om det ges för mycket.
Marsvin 4-ever
.