Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1001 ggr
[Snuttegris]
2

Himalaya Skinnys

Efter mycket funderande, läsande, diskuterande med andra reggade uppfödare och domare och funderande igen så har jag nu bestämt mig för att föda upp Himisar av rasen skinnys i samarbete med Gina som är Hills uppfödare.

Detta ska bli oerhört spännande och jag är nu riktigt taggad när jag ska sätta igång om 8 månader.

Med detta projekt så kommer jag nu att hänga på en rad utställningar och ställa ut min hona och min hane som jag har i tanke att avla på för att se om dom är lämpliga i rasstandard. Men främst kommer jag att rikta in mig på temperament och friskhet före snyggheten. För mig är det viktigt att avla fram friska djur som kan medföra längre livslängd, och lika viktigt är också att det blir mysiga djur för sällskap.

Men visst är det en dröm att få fram riktigt snygga himisar med riktigt mörka points (dregel), men främst så är det friskhet och temperament som går före.

Jag hoppas inte att jag får påhopp för att jag bara har haft marsvin i ungefär ett års tid. Men ni ska veta att detta är absolut inget impulsprojekt utan jag har verkligen funderat nu en längre tid och diskuterat, och jag har mycket stöd bakom mig och uppbackning.

Marsvin för mig är ett riktigt stort intresse och jag har fastnat ordentligt. Jag avlar inte heller för att det är gulligt med bebisar osv, nej jag vill verkligen prestera något i min avel. Jag är otroligt svag för himisar och skinnys så därför satsar jag på dessa.

Tanken med denna tråd var att jag ville dela med mig av min glädje och samtidigt få en chans att talas vid med andra uppfödare i runtom i landet.

[Snuttegris]
0

Vill även tillägga att anledningen bakom att jag har valt just skinnys är för att jag tycker dessa grisar har ruskigt bra temperament (dom jag har träffat på). Nu har ju alla marsvin sin speciella charm, men skinnys har jag fastnat mer för. Tycker jag har på något sätt fått bättre kontakt med skinnys än med andra. Detta är något jag vill få fram ännu mer. Sen så tycker jag skinnys är så otroligt fulsöta att dom kan inte bli annat än charmiga.

emmaaslund
2

Häftig idé och spännande planer. Skönt att ha erfaren uppfödare att samarbeta med 🙂 Lycka till med ditt projekt!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

[Snuttegris]
0

Tack så mycket. Ja utan uppbackning från erfarna uppfödare så hade jag inte vågat mig på detta.

Det ska bli så spännande detta och jag längtar massor att få sätta igång.

Fridaaaa
1

Roligt! 🙂

Farligt för mig i framtiden som du får fram nakenfisar = "jag vill ha"! Haha 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Snuttegris]
0

Bara att hojta Frida det vet du 😃

fam hagström berg
1

Åh det låter underbart!!!!❤️

Jag är också helt såld på Skinnysar! Lycka till