Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 4292 ggr
LillensMamma
0

Vad kan man sy?

Hej, jag är ny här på marsvinssajten men nu har jag och sonen bestämt oss att skaffa marsvin, vi har tidigare haft kanin/massförstörelsemaskin 😃 Tyvärr var vi tvugna att ta bort henne så hon fick en kronisk hudsjukdom vilket hade inneburit livslång medecinering… 

Så vi har sedan i vintras funderat på ökenråttor och dvärghamster, sen av en händelse kom vi och tänka på marsvin! Lagom stora, lite lugnare och mer klappvänliga än kaniner. 

Nu till min fråga, (jag är väldigt "pysslig" av mig) vad kan man sy till marsvin? 
Förstör de inte? Jag är som sagt van vid en massförstörelsemaskin där allt skulle gnagas sönder!(ni skulle se våra köksgardiner! *hehe*) 

Jag har sett några bilder på "myspåsar" och "mystunnlar" men vad ska det vara för mått? Vad finns det mer man kan göra?

Det skulle vara så himla roligt att sy lite medan vi väntar på de "rätta" små grisarna 😉

Tips, bilder, länkar- kom med så mycket ide'er det bara går!

bohan85
0

På denna sida finns http://www.spikeskleinewelt.de/Kuschelecke.html

mönster på massa olika saker, korgar, kuber, rullar m.m.

Jag har själv sytt ca 200 st av olika saker, se bland annat detta inlägg. http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/2012/09/sista-chansen-for-mysgrejer-direkt-till.html

Dessa har sålts till förmån för Eragons omplacering av marsvin. De är extremt uppskattade his marsvinen och jag blev nästan syberoende på kuppen ;)

Fridaaaa
0

Håller inte med att de är lugnare och mer klappvänliga än kaniner ;) beror på individerna ;) harvade och, hemma nämligen hehe :) Dock är ju kaniner större och starkare :) men det är min erfarenhet och åsikt bara ;) Mått på myssakerna kan du bestämma lite själv och bra material är fleece, får det trådar sig ej om de biter på det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

LillensMamma
0

#1 tack för länkarna :) känns ju som att man kan sy lite vad som hellst :) Vad brukar vara mest poppis bland dem, dynor eller gömslen? #2 Jag tänkte mest på de starka bakbenen, kaniner kan ju vara hur gosiga som hellst :) Annars så tänkte jag mest på lämplig storlek på längd och bredd på dynor och påsar så de små rackarns får plats och tycker det är mysigt, känns onödigt att sy något som blir för litet ;)

bohan85
0

#3: De gillas lika mycket, både korgen och tunneln!

gotteko
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sytt en myspåse i väntan på våra två små grisar. 

Måtten är 45*50 cm. Nästa gång jag försöker mig på ett liknande projekt så kommer jag nog välja att göra den lite större på kortsidan (minst 50*50 cm) för den blev lite väl bred och djupet blev lite för litet.

Det är bomullstyg på utsidan, vadd emellan och fleece på insidan. Tänk på att tvätta och torka fleecen (UTAN sköljmedel) minst 2 gånger innan du börjar sy, annars släpper den inte igenom kisset sedan. :)

LillensMamma
1

#4 Får sy lite olika och variera då :) #5 Tack för måtten :) Ska passa på att köpa lite fleece när jag ändå ska köpa tyg till sonens påskkärringklädsel :) Nu har jag ju härligt mycket idéer!

gotteko
0

#6 Varsågod! :) Lycka till med alltihop. :) Jag är ingen expert på sömnad så gå du efter din egen erfarenhet också, detta är det första jag har sytt sen syslöjden… Haha… ;)

Fridaaaa
1

#3 Var inte så jag menade ang måtten :)
Tänkte, att det är bra att mäta, beroende på vad man ska göra. Kanske anpassa efter buren osv, var så jag menade :)

LillensMamma
0

#8 Då förstår jag hur du tänkte :) Vi ska ta från ett omplaceringshem och när vi hämtar så får vi med en bur och litet hus mm så jag vet ju inte exakt hur stort det kan/ska vara. Frågan var väl mest om mått rent generellt…

Fridaaaa
0

#9 🙂
Aha okej 🙂