Göra egen bur?
Hejsan alla marsvinsägare! Jag har många funderingar kring eget bur bygge som jag skulle vilja höra era tankar och åsikter om. Min marsvins hane dog för ett tag sen och då köpte jag en till liten hane så att mitt andra marsvin inte skulle bli så ensamt men hon var inte så förtjust över tillskottet så han fick temporärt ta en gammal marsvins bur och bo granne istället.
Nu har han vuxit väldigt mycket och jag behöver fixa en större bur åt honom då hans gamla är lite liten åt honom så att han får mer plats att röra sig på (han får röra sig utanför buren också). Men det jag funderar över hur jag ska göra med den nya buren.
Jag funderar på att köpa en två våningsbur fast dem är väldigt dyra och det är svårt att hitta några som är bra. Min andra tanke kretsar till att bygga en egen bur av en billy bokhylla men det är flera saker jag funderar över. Jag ska troligen flytta snart och då undrar jag om jag ska bygga en övervåningsbur åt dem om det är något som marsvin kan trivas i eller om jag ska ta en lång som de får hälften var på. Det jag också funderar över är med galler. Jag skulle helst vilja undvika för att det inte ska kännas instängt åt dem men just nu när jag bor hemma så har vi en katt som inte ska komma åt dem. Finns det något annat sätt än galler som man kan lösa det med och om inte hur fixar jag galler på burarna?
Jag är tacksam för alla tankar och idéer som jag kan få för jag vill det bästa för mina marsvin och att dem ska ha det så bra som möjligt.
Hej!
Vad bra och kul att du har planer på ny och större bur. Dock får jag direkt några funderingar, du skriver "hon var inte så förtjust över tillskottet". Hur kommer det sig att du skaffade en hane som kompis till din hona? Var tanken att han skulle/ska kastreras eller hur kommer det sig att du inte köpte en hona? Och som jag förstod det så går de ej tillsammans idag, utan i burar bredvid varandra?
Marsvin behöver artfränder och att endast få se och känna doften av varandra genom galler eller liknande uppfyller inte de behoven som marsvinen har av varandra :/ Man kanske måste göra så ibland av olika skäl, men att ha dem boende så under en längre tid är inte alls att rekommendera. Det är dessutom lag på att marsvin ska bo två och två. Det är väl lite dem sakerna som jag tänkte på först av allt.
Gällande burfrågan så föredrar marsvin utrymme på bredden framför utrymme på höjden. Därför skulle jag hellre rekommendera dig att ordna med en bokhylle-variant, som du var inne på :) Och precis som du skriver så blir det väldigt dyrt att köpa en våningsbur, eller en ny bur överhuvudtaget för den delen. Smidigt och ofta billigt är att göra en egen bokhyllebur, alternativt se om du kan hitta en färdig bokhyllebur på exempelvis Blocket. Angående katten så vet jag faktiskt inte riktigt hur man kan lösa det. Jag vet att flera kattägare med bokhylleburar har kompostgaller eller liknande liggandes över buren, och att de även har buren ståendes på ett bort så att buren kommer upp en bit från golvet.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Håller helt med dig, foksuera på att få marsvinen att gå ihop först. De behöver vara nära varandra inte genom galler eller liknande.
Jag hade hört att honor inte går ihop så bra då hanar och honor fungerar bättre ihop när hanen är kastrerar det vill säga. Tanken var när vi köpte honom var att vi skulle kastrera honom sen när han blir könsmogen men vi försökte få honan och hanen att komma överens men det tyckte inte hon om. Hon bodde ihop med en kastrerad marsvins hane innan och dem kom överens men han var väldigt glupsk så han brukade sno åt sig av hennes grönsaker genom att schasa iväg henne och hon var inte jätte mycket framme. Men när han dog så visste vi att hon behövde ha en bur kompis och jag hade läst att honor bor bättre ihop med kastrerade hanar än honor så jag trodde att det var bäst att köpa en hanne. Jag köpte en bur kompis till henne så fort som möjligt för att en del marsvin kan bli deprimerade eller må dåligt när partnern dör men det konstiga var med min hona hur hemskt det än låter så blev hon mycket gladare. Hon fick mer energi, gjorde massor av glädjeskutt, gäspade och var mer framme i buren än vad hon var när hanen bodde ihop. Men när jag skulle presentera det nya tillskottet för henne så blev hon riktigt sur och anföll honom gång på gång så jag tänkte att de skulle få bo grannar i alla fall ett tag.
Jag tänkte att kanske en större bur med mer space kunde hjälpa lite för att få dem att komma överens bättre. Jag har sagt det till mina föräldrar om att jag skulle vilja bygga en bokhyllebur av den och flera anledningar men de har blankt sagt nej men nu så säger de i alla fall kanske men att vi ska vänta med det 😕Men då när (om) vi ska fixa en bokhyllebur så satsar jag på en lång och bred istället för en övervåningsbur och om det blir att vi fixar det i närheten av flytten så behöver jag nog inte ha galler då katten stannar hemma. 👍
Men ska jag göra ett försök till med att försöka få dem att komma överens eller kan inte hanar och honor komma bra överens? För om det går försöker jag gärna igen efter att vi har kastrerat honom så att hon får en bur kompis. Eller har ni några andra förslag eller tankar på hur jag kan göra? Det jag oroar mig för är att hon ska må sämre när de bor ihop ifall hon hellre vill bo själv och ha honom bredvid säg.
Det var tokigt av den/dem som sa det, för det stämmer inte alls. Visst att det handlar om kemi även mellan djur som mellan oss människor, men honor hålls vanligen i flock och hanar i par om två. Att din hona reagerade negativt på din hane (som jag antar är kastrerad nu, om jag förstod dig rätt?) är naturligt när två marsvin introduceras för varandra. Det kan ta lite tid för dem att vänja sig vid varandra men de har snart gjort upp.
Att din hona upplevdes gladare när ditt förra marsvin dog, kan eventuellt förklaras med att hon som du beskriver, tidigare kände sig mycket underlägsen och inte fick det utrymme hon behövde för att vara aktiv (utrymme från ditt andra marsvin alltså). Så att hon reagerade som hon gjorde då, behöver nödvändigtvis inte betyda att hon inte tycker om/aldrig kommer tycka om din "nya" hane. Marsvin behöver leva två och två, det är som tidigare nämnt lag på det. Till en början kan det för oss människor se ut som att de inte trivs ihop - de jagar varandra, moppsar upp sig och kurrar en massa men det lägger sig (i de allra flesta fall) så småningom. Det är vi människor som är lite mesiga ibland och kan tycka att det ser värre ut än vad marsvinen tycker att det är, för detta är ett naturligt beteende för dem.
Hur stor bur skulle dem ha om de gick tillsammans i dagsläget? Jag skulle rekommendera dig att bada båda marsvinen, städa ur buren ordentligt och introducera dem för varandra på golvet där du har uppsikt över dem. På så vis blir det ett neutralt möte och de kan få tid på sig att känna och klämma på varandra (OM nu din hane är kastrerad såklart!).
Jättebra och kul att det eventuellt planeras ett burbygge, men i dagsläget bör du verkligen försöka få ihop dina grisar så att de kan få njuta av varandras sällskap istället för att leva ensamma.
/ Emma
Min marsvins hane är inte kastrerad än med det ligger på planeringen att göra det. När jag har kastrerat honom så ska jag försöka introducera dem med varandra igen på golvet för tanken var från början att de skulle bo ihop så jag får försöka igen och hålla tummarna för jag vill det bästa för mina marsvin. När (om) det fungerar så ska jag börja planera hur bokhylleburen ska se ut och fixa en sån åt dem. 🙂
Lite synd att jag hade fått sån fel information bara. Jag trodde till en början att det var så som du säger att honor passar bättre ihop och hanar i grupp men sen fick jag höra att det inte så var fallet utan att hanar och honor passar bäst ihop för att flocken består av en hane och sen flera honor. 😮Men men jag får göra det bästa av situationen det är i alla fall bra att de har någon.
#3 Det stämmer inte alls :) Honor fungerar bra även utan kastrat i flocken. Men i en bråkig flock brukar kastrar bli bra och ordna upp allting.
Och hanar fungerar bra ihop med utan att vara kastrerade :)
#5 Tänk på att han ej får träffa honor 4-6 veckor efter kastreringen, alltså i samma bur eller så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Ok. Jo, sen får ni ju vänta på tid för kastrering och sen kan hanen inte gå med honan direkt utan bör vänta på att träffa henne minst 4 veckor efter veterinärbesöket.
Ja, det är synd att du fått fel information. Det stämmer att det är naturligt för marsvinen att gå i flock om flera honor och en hane, men inte att det passar bättre med en kastrerad hane och en ensam hona. För mig känns det som en "onödig" kastrering av hanen om han ska bo med en ensam hona, då hade man istället kunnat skaffa en honkompis. Men som du säger så får du göra det bästa av situationen nu. Dock skulle jag, om jag var du, se om jag kunde hitta en vän till din hona (kanske från ett omplaceringshem eller liknande). Marsvin mår inte bra av att vara ensamma och som jag förstår det har de varit ensamma ett (bra) tag nu. Det är ju jättebra att du nu fått rätt information men det kommer fortfarande ta tid att få ihop dem, eftersom din hane inte är kastrerad i nuläget.
Detta är lite tankar från min sida, vill inte verka påflugen eller komma med pekpinnar om hur du ska göra. Men däremot upplysa om vad som bör åtgärdas (snarast) för att dina grisar ska må som bäst. Lycka till med allt :)
/ Emma
5# Men om en hane inte är kastrerad så kan väl honan bli gravid? Min hona har aldrig haft en kull så hanen måste i det här fallet vara kastrerad för att dem ska kunna bo ihop men jag förstår vad du menar :)
Jodå det vet jag :) vi kastrerade min förra marsvins hane som fick bo avsides under den tiden så att han inte kunde göra henne på smällen ;) Men tack för infon :)
#8 Jag förstår inte vad du menar i det första stycket. Givetvis ska hanen vara kastrerad om han går med en hona (om det inte är så att man bedriver avel).
/ Emma
En hona måste bli gravid för första gången under en viss tid, blir hon inte det så växer det igen vilket gör att om hon blir gravid första gången vid ett senare skede så kan hon dö vid förlossningen. Men blir hon gravid under den specifika tiden så kan hon bli gravid flera gånger senare i livet. Mitt marsvin har aldrig varit gravid så därför måste hanen som hon ska bo ihop med vara kastrerad för blir hon gravid så kan hon dö vid förlossningen på grund ut av att det har växt igen på henne.
#8 Ja är hanen ej kastrerad och honan ej kastrerad, så blir honan dräktig ja, om hon är fertil :)
Vem sa du till? Du skrev till digsjälv ;)
#10 En hona behöver ha sin kull mellan 7 månader och upp till 1½-2 års ålder, helst inte efter det.
Hur gammal är din hona?
#10 Det verkar som att du gått omkring med massvis av felaktig information om hur marsvin ska leva eller fungerar. Om man inte vet att man har fel är det förståss svårt att leta efter rätt information.
Hona+hona är i princip ALDRIG några problem. Det är ytterst ytterst få honor som slåss.
Hane+Hane är lite klurigare, men om 2 hanar varav minst en är bebis introduceras på rätt sätt är där heller i princip aldrig några problem.
Marsvins bäcken växer aldrig fast.
Jag tycker du ska skippa kastreringen och köpa dom varsin kompis på en gång i stället. Det låter som att de redan gått ensamma alldeles för länge, och att invänta en eventuell kastrering som inte verkar jättebrådskande samt vänta en månad till efter det tycker jag är illa.
Ta forumet till hjälp och läs på om sådant du är osäker på, hittar du inte svaren så fråga. Detta är platsen för alla de som vill ge sina marsvin de absolut bästa liven de kan få, och det innefattar i regel aldrig ensamboende marsvin.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#11 Jag skrev till #7 :P
Vad bra att du skrev dit tidsperioden för själv orkade jag inte skriva mer än perioden :P
Min hona är 4 år men snart 5 :)
#13 Ok ja då är hon för gammal för kull :)
Men då är ju honunge eller kastrerad hane bra till henne :D
Det du säger nu visste jag från början men då fick jag reda på att jag hade fel och att det inte alls stämmer och nu får jag igen reda på att jag har fel. Ja dem har bott ihop länge på grund ut av att de har inte kommit överens fastän jag har försökt genom att bada dem, städa buren och suttit ner dem på golvet men inget har fungerat för honan anfaller honom hela tiden. Efter att ha försökt ett bra tag med att få dem att samsas så har han blivit könsmogen vilket har gjort att jag nu har tänkt kastrera honom men det är inte lätt när man har en dominant mamma som säger nej till allt. När de inte kom överens så berättade jag för mina föräldrar att jag tänkte skaffa fler marsvin så att de har någon rumskompis men jag fick ett blankt nej från min mamma trots att jag berättade om hur viktigt det var (ja jag sköter allt med mina marsvin så mina föräldrar behöver inte göra någonting). Det ända min mamma säger är max två marsvin och bryr sig sen inte. Jag har sagt till mamma att jag tänker kastrera honom och göra ett nytt försök med att få dem att bo ihop och att jag betalar men hon säger ändå nej de kommer ändå inte överens de trivs så du får inte göra det. Jag vill mitt bästa åt mina marsvin men det är inte lätt när man inte får göra det heller!
#15 Men om du ej får kastrera och då bara ha 2 marsvin, hade jag omplacerat ena marsvinet och skaffat en ny kompis till henne :)
Så att de ej går själva :)
#15 Jag känner mig förvirrad över hur dina marsvin har bott/bor idag. Det känns som om det blir beskrivet annorlunda för varje inlägg, eller så är det jag som missuppfattar dig. Har din nuvarande hane och din hona bott ihop tidigare? Marsvin blir könsmogna vid ca. 4 veckors ålder och då bor de ju kvar hos sin mamma. Så, jag förstår inte riktigt hur du menar.
Det kan vara klurigt med föräldrar som inte lyssnar, oavsett vad det gäller. Jag antar att du är minderårig (?) och om så är fallet, är det dina föräldrar som huvudsakligen ansvarar för djuren. Detta innebär att din mamma eller pappa är skyldig att se till att djuren lever som de ska och att de lagar som finns gällande djuren (i detta fallet marsvinen) efterföljs. Det är ingenting som din mamma kan säga blankt nej till, utan det är lagar som Jordbruksverket stiftat. De måste efterföljas, annars ska och får man ej ha marsvin. Så, om det är din mamma som saknar kunskap eller bara inte vill av andra anledningar, så hänvisa till ren fakta.
/ Emma
Men det är alltid svårt att veta att han kommer att hamna vid ett bra hem för det finns inga omplaceringshem där jag bor och blocket känns inte så jätte säkert för man vet inte hur den som köper är. Jag har inte haft honom så länge och jag vet att så länge dem är här så kommer dem må bra bara jag kastrerar honom.
Min hona och mitt nya tillskott bor i olika burar just nu för att jag har försökt att få dem sams under ett tag men honan vill inte det. De kan inte bo ihop för att hanen inte är kastrerad och honan får inte bli gravid. Honan har bott ihop med en annan hane innan han gick bort av sjukdomar och han var kastrerad.
Problemet är den att jag inte är minderårig längre, jag är 18 år. Jag köpte mina marsvin när jag var 14 år och då var det samma visa med min dominanta då som nu. Även fast jag är 18 år och fastän det är mina marsvin som jag tar hand om helt själv så har jag ändå ingen talan för jag bor i mina föräldrars hus och när jag hänvisar till fakta som lagar etc så går hon med på det (dock så är det fortfarande en liten chans) eller så är hon tyst och det blir ingen mera diskution.
#18 Det är ju upp till dig som säljare vilken du vill sälja till och inte. Vart du annonserar har ej betydelse :)
Dock för man tänka på marsvinens bästa också, alltså att de får kompis, eftersom de ej är aggresiva mot andra marsvin :)
#18 Angående att du känner att det är svårt att hitta ett bra hem… Jag skulle säga att vilket hem som helst där han får basic skötsel och en burkamrat är bättre än hemmet han har idag där han lever ensam.
Din mamma får helt enkelt finna sig i att svensk djurskyddslag kräver burkamrater till marsvin. Genom att förvägra marsvinet en burkamrat bryter man mot den.
Antingen får du kastrera honom omgående så de kan gå ihop, eller köpa varsin kompis av samma kön, eller sälja en och köpa ett nytt av samma kön.
Något annat alternativ finns inte när anledningen är "jag trodde" eller "mamma säger.."
Det låter hårt, men ensamma marsvin är inte lyckliga marsvin, och så mycket är de värda i alla fall att de får leva sina liv lyckliga.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#15 det låter som att du fått väldigt fel information. först o främst är du välkommen till gris iFokus, ta åt dig vad folk säger här för de vet massor och vet marsvinens bästa :-) för det andra så, när du säger "hanen blivit könsmogen" så låter det som att du har hört att hanar blir könsmogna vid 2-4 + månader. Men de kan faktiskt få till det så tidigt som 3 v… och jag tror inte hanen du hade var 3 v. För det tredje så är det inte så konstigt att din hona stötte bort hanen. Hon vill uppenbarligen inte bli parad, samma beteende som när man släpper ihop 2 grisar inför avel, och honan inte brunstar vid tillfället. att hon också är den enda honan med hanen gör att all fokus hamnar på henne.
får du inte skaffa fler marsvin, o inte kan kosta på kastrering, då är det jätteviktigt för marsvinen att få komma till ett hem där de kan få ett marsvinsliv med kompisar och umgänge.
ett tips kan vara att kolla i denna tråd, jag förstår att det känns surt att sätta de på blocket, men flera medlemmar här på iFokus runt om i landet erbjuder omplacering mm. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71422fb9cb462221058539-intresselista-for-marsvin-i-nod?participating-5
En anledning som har försenat kastreringen är att alla veterinär kliniker i mitt område och i närheten stängdes ner (2 st) men idag så har det öppnat en ny klinik fick jag reda på idag (av mina föräldrar när jag tog upp ämnet) med de gamla veterinärerna i som vi har bestämt oss för att boka en tid och kastrera min hane.
Jag vet att marsvinen inte är lyckliga om de inte får bo ihop så du behöver inte tala om det för mig men jag har gjort det enda jag har kunnat göra i den situation som jag har befunnit mig i för att mina marsvin ska få det så bra som möjligt. De mår inte bra att bo isär det vet jag men jag har inte kunnat göra något åt det förs nu. Vi har planerat ett tag att kastrera honom så att de kan bo ihop men det har varit svårt när det inte finns någon klinik. Men nu när det har öppnat en ny klinik så är det första som jag ska göra imorgon är att boka tid för kastrering. Efter kastreringen och att den tiden som ska gå efter för att allt ska vara klart är över så ska vi försöka få dem att komma överens och fungerar det så flyttar vi ihop dem fungerar det inte så får vi i sådana fall sälja en ut av dem och köpa en till eller köpa två till i sådana fall.
#22 jag hade ingen aning om att de blev könsmogna så tidigt…det jag hade fått reda på var att hanar inte blir det förs efter 9 månader…jag tyckte själv det lät lite väl sent men jag trodde inte att det var så tidigt som några veckor..
#24 Ännu mer galen info :/ Vart har du fått all felaktig info? :S
Hanar är könsmogna innan 2-3 månaders ålder ungefär.
#26 Ja jag skrev innan 2-3 månaders ålder 😉 4 veckor är ju innan dess 😉
Den infon fick jag av en som jobbar på en djuraffär som jag fick reda på när jag var 14 år och skulle köpa marsvin för första gången. Då fick jag reda på att hanar blir könsmogna vid 9 månader och honor vid 7. Jag trodde dumt nog på det och jag har inte behövt tänka nå mer på det förs nu när jag har skaffat ett nytt marsvin. Då visste jag inte att det inte är bra att köpa djur från djuraffärer men det förstod jag senare när jag blev äldre men jag har inte tänkt så mycket över den fakta som jag fick för som sagt jag har inte behövt tänka så mycket på det förs nu. Ännu en anledning till att man inte ska köpa marsvin av en djuraffär. 😕
Hur länge gick den nya hanen och honan ihop? Bara hoppas att hon inte är dräktig..
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Det var inte länge och mina föräldrar och mitt syskon hade ständigt uppsikt över dem för att se hur det gick, jag var då och städade buren men de hade shivats lite och sen hållt sig ifrån varandra. Så det är nog ingen fara :)
#28 Tyvärr är det ytterst få djuraffärer man kan lita på. De har oftast noll koll på någonting känns det som :S
Ett tips: Skriv vem du talar med, underlättar massor 🙂
#30 Hoppas honan ej är dräktig då, eftersom de gått ihop, bara att hoppas :)
#26 Haha "mammas rumpa börjar se lite väl sexig ut" Vad roligt du skriver goa människa😂
#30 Lycka till, hoppas att allt går bra 🙂