Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 772 ggr
Lyan
0

Fel på tänderna

Honey har fått problem med tänderna. Han är jättesmal och lite slö men äter, om än med möda.

Jag vet inte vad jag ska göra. Han är snart 5,5år och jag vet inte om jag vill låta honom gå igenom en operation. Både för hans och min skull. Är jag en vidrig människa om jag låter honom somna in?

BellaDonna2
1

Nej kära du, det är du absolut inte. Det är ibland det bästa alternativet 🌺

emmaaslund
3

Vad tråkigt att höra :/ Jag stod nyligen inför samma dilemma, fast med min hamstergubbe. Igår fick han somna in, för han hade knappt några tänder kvar och åt inte så mycket av den lättuggade mat han fick. Skrutten fick en böld/knöl på kinden och efter diskussion med veterinär så kände vi båda (och Hjulströms andra ägare) att det inte var snällt att låta honom behöva gå igenom en behandling med den stress som det faktiskt kan innebära. Han var gammal och det kändes som det bästa.

Det är så svårt, för å ena sidan tänker man "Vem är jag att ta det här beslutet?", å andra sidan så får man påminna sig själv om att man har ett ansvar, då de inte kan berätta för oss hur de mår. Deras liv ligger i våra händer, och det är en otroligt tung börda att bära..

Det var lite tankar, och som svar på din fråga: Nej, du är absolut inte en vidrig människa. Du känner din skrutt bäst och du ser om det är dags eller inte. 

Styrkekram!

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

fossingen
0

Nej. Han är ju äldre och haft mycket lyckligt tid. Så att låta honom somna in är inte fel :)

bohan85
0

Antar att de är de inre tänderna då… För de yttre brukar de ju fixa utan narkos/Sedering… Du känner själv vad som är bäst för ditt marsvin.

Mirinda
2

Rör nu inte ihop saker, Lyan!

Ditt marsvin mår som det mår och du är bekymrad. Det gör dig till en god matte. Om du ser att det inte är bra för marsvinet att ha det så, då vet du säkert bäst om vad som bör göras.

Det du är som människa är något helt annat. Du bryr dig - kanske rent av för mycket ibland - om hur andra ser på dig.

Jag ser en fin tjej med ett starkt engagemang i sina husdjur. Sen när blev det vidrigt?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Lyan
0

Jag känner mig inte som en bra matte, jag känner mig hemsk :'(

Hade jag varit en bra matte så hade jag tagit iväg honom och iallafall gett honom en chans! Hur liten den chansen än hade varit. Det fanns en chans att han skulle klara det, det finns det alltid, men JAG klarade inte det. JAG klarade inte pressen av att ha ännu ett sjukt djur att hela tiden oroa mig för och därför är Honey död. Jag dödade honom :'(

fossingen
0

#6 Försök att inte tänka så. Det är bättre att tänka att han hade ett bra liv och har fått leva länge och gott. Jag vet hur det känns. Har själv stått i svåra situation med kaniner. Men att lida själv och se sitt djur lida samtidigt är väldigt jobbigt, jag vet hur det är. Skickar massa styrkekramar! 🤗

_Charlie
4

Att vara en bra matte handlar inte om vem som lägger ner mest tid, veterinärbesök och tusenlappar för att till varje pris rädda sitt marsvin.

Att vara en bra matte handlar om att göra det som är bäst för sina marsvin, i varje enskild situation.

Du kände av tråden att döma att somna in var det bästa för din pojke, och genom att du följde magkänslan gjorde du det som var rätt för just din gris.

Kram ♥

godisgrisen
1

Du tog nog ett bra beslut. Du vet nog det egentligen även om det känns för d****t just nu. Troligen hade man inte kunna göra något för honom. När äldre marsvin plötsligt får dåliga tänder beror det troligen på något annat än tänderna. Han har antagligemn mått dåligt och därför ätit dåligt och det leder till tandproblem. Slipar man tänderna i ett sånt läge kommer problemet ofta tillbaka ändå.

Han har haft ett långt och bra liv i en jättebur och med en bra matte.

Mirinda
0

Jag förstår att du är jätteledsen, Lyan. Men klanka inte ner på dig själv!

Lyssna på Charlie i #8!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

pinku
1

Vet du, jag känner så många människor som känner att de avlivat sina djur "för sent". Då djuren fått lida mer än nödvändigt för att deras ägare inte kunnat ge upp hoppet. Och dessa människor har samvetskval så himla länge, eftersom de insåg för sent hur läget egentligen var. Jag tycker du ska vara stolt över att du lyckades ta detta beslut, det är verkligen inte lätt, och jag tror att det är ett mycket, mycket svårare beslut än att fortsätta hoppas. Men det är helt klart det bästa beslutet. Jag hoppas för din skulle att det kommer klarna för dig efter ett tag, när den första sorgen lagt sig. 🤗