Hjälp! Marsvinsbråk!
När jag satt vid datorn hörde jag hur det lät i mitt rum, brukar vara två av marsvinen som småtjafsar, men iaf, gick in i mitt rum, och när Amadeus flyttade på sig va det massa blod där. Särade på hanarna, tog upp Amadeus och han har en avbruten klo, den hänger löst och det bara forsar blod. Småsår vid hakan och avslitet hår finns även! Vad ska jag göra? De är ju inte direkt allvarligt skadade .. men Amadeus sitter i mitt knä och har ont, ska jag badda in tassen med ngt?
Åh .. har ju försökt sälja de då de bråkar i samma rum som marsvinshonorna lite, men nu kan de inte ens bo tillsammans, de är även agressiva mot andra marsvin .. vet inte hur jag ska göra… svårt att hitta hem som vill låta de kastreras och bo med honor ..

Ska jag klippa bort hela klon som hänger löst? om jag klarar det .. känner mig svimfärdig bara jag såg blodet ..
Tillägg: fast nu lossnade den av sig självt

du verkar behöva hjälp,så håret växer ut,det vet ju alla. angående såren så tipsar jag om att ringa en uppfödare,vilken som helst och fråga vad du ska göra. så jag tror att du inte borde bada klon i något direkt,utaan ta en bumolstuss och tryck,för det är så att om du trycker imot så stoppas blödningen efter en tid. håll i hånom och TRYCk bumulstussen mot klon,då menar jag tryck! ínte så att marsvinet får ont men så att det slutar blöda,sen ta lite bandage (Se bild) virvla runt så att det sitter fast och placera Amadeus i en egen bur över en natt,helt själv så han får lugna sig och inte springer så mycket att bandagen lossnar,sedan om det blöder för mycket så ska du ringa någon,sedan vet ju vi att klon växer tillbaka,såren kan du ta och skölja med lite(LITE) vatten så att det inte svider,för marsvinet som rev amadeus har ju mycket skit under klorna så ta bumullstuss och lägg på vatten och tvätta ur såret.
mmm(medmycketmycket) mmmvh//kattis

Jag föreslår att Du använder BRA hushålls- eller toapapper för att rengöra. Bomullen fastnar lätt i såren och då måste man pilla mer och det gör mer ont på marsvinet.
// Shintaida

Okej, tack för hjälpen!

varsågod
Har det blivit bättre nu? Alla sår och tår omsedda. Mår han bra, ja, förutom att han kanske har ont…
Skulle gärna vilja veta, om det inte gör något…
// Shintaida

Ja det är mycket bättre nu. Men de går ju i olika burar och Amadeus verkar väldigt deppig. Han ser ledsen ut och verkar inte alls trivas. Inte heller vill han ha med mig att göra…
Ta upp honom och ha honom i knät på en mjuk kudde - en vanlig sovkudde och gosa med honom en längre stund.
Skulle det hända att han kissar är ju kudden tvättbar.
Vi brukar ha våra på kuddar. Där ringlar dom ihop sig som ormar och vilar.
// Shintaida