Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 904 ggr
[Snuttegris]
8

Min mamma blev marsvinsbiten (rejält)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta kunde jag då aldrig tro. Jag ska börja historien från början.

Jo det var en gång för cirka en exakt en vecka sedan som denna historia fick sin början. Min moster och hennes familj var på besök hemma hos mor och far, till historien hör att mina två tjejkusiner äger två marsvin var och som ni alla vet så har jag ett helt gäng. Så ni kan ju tänka er att det var mycket marsvins-snack. Kul tycker jag med släktingar som har samma intresse. Ju fler desto bättre, eller hur :P

Men nu kommer vi till historiens mittpunkt. Min bror äger även han två st gullegrisar och han bor på ett gruppboende. Han och stackars far tycker det är ganska jobbigt att flytta marsvinsburen fram och tillbaka så fort brorsan ska hälsa på mor och far, så vi kom överens om att min överblivna gallerbur skulle bort till mor och far så att brorsan hade en bur där som han kunde ha sina grisar i. Nåja brorsan kunde ju känna sig blåst på den snygga gallerburen visade det sig.

Igår ringde mamma och vi bestämde att pappa skulle komma och hämta oss och buren, hon avslutade samtalet med att det gör inget om det råkar slinka med två grisar. Jag vart ju lite ställd men tänkte att äsh hon skojade nog bara. Men sen ringde hon igen och sa att hon faktiskt var sugen på att skaffa grisar och jag började fundera på om hon hade vart och luktat på flaskan (är ju dock påsk). Men så började jag att fundera, om hon nu menar allvar så skulle jag kunna tänka mig att avvara två grisar som hon kunde få ta hand om, som sagt har ju ett gäng som inte ska gå i avel. Men vilka skulle jag välja som skulle passa mamma? Men sen tänkte jag att, nej jag avvaktar lite till för att se om hon verkligen menade allvar. Jag hann inte fundera särskilt länge förren mamma ringde Christian och bad christian säga till mig att ringa upp henne på skypen med detsamma.

Ja visst jag avslutade mitt arbete med att städa gallerbur och ringde upp mamma. Då frågade hon om inte hon kunde få bli fostermamma åt två st av mina grisar. Ja ärligt jag höll på att ramla av stolen av förvåning och kunde inte låta bli att tänka att nu har det slagit runt. Men samtidigt djupt inne i min själ så jublade jag. Om ändå mamma visste hur mycket jag har längtat efter att få dela ett intresse med henne.

Så självklart så skulle mamma få bli fostermamma till två av mina grisar. Lilla Doris och Vera skulle bli perfekta som förstagångs-grisar till mamma. Bägge har underbart temperament. Tänkt och gjort, jag stoppade ner Doris och Svea i transportburen, packade med hö, spån, vitkål, morötter och torrfoder. Med andra ord ett helt startpaket för marsvin. Sen bar det av till mor och far.

Jag kan ärligt säga att det var längesen som jag såg min mamma så jublande glad. Hela kvällen satt hon och tittade i buren och log. Hela kvällen hörde vi- åh titta nu är Vera framme och mumsar, åh titta nu rör dom på sig, åh vad söta dom är när dom står med tassar i matskålen och mumsar osv osv.

Det känns underbart i hjärtat att jag och mamma nu har ett gemensamt intresse, men det känns ännu mer underbart att kunna göra en annan person så glad som min mamma blev igår. Det är helt fantastiskt att få dela glädje och intresse med någon när det gäller djur och speciellt dessa underbara grisar.

Tusen tack mamma för att du är den du är, det är dig jag har att tacka för när det gäller mitt djurintresse, och det är en ära att äntligen få ge tillbaka lite av denna djurglädje.

Juliannas marsvin
0
[Snuttegris]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på lilla Doris också

[Snuttegris]
1

#1 Tack så mycket 😃

zavvarina
5

Tack själv hjärtat för att jag fick förtroendet att ta hand om dessa underbara tjejer.. :)

😊

[Snuttegris]
0

Inget att tacka för mamma ❤️

emmaaslund
3

Vad härligt att kunna dela marsvinsintresset med sin mamma 🙂 Förstår att du är lycklig! 

Jag satt dock och väntade på att det hela tiden skulle gå åt skogen, i och med rubriken haha! När jag hade läst klart så förstod jag 😉

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

ElmerKrudd
1

Haha men va roligt ^^ Jag trodde dock att hon hade blivit biten av ett marsvin ;D

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

FlutterShy
2

Åh vad härligt! Satt och väntade på att något skulle gå fel. Men förstår vad du menar med rubriken.
Själv delar jag en del av mitt marsvins intresse med min mamma. Det är jätte roligt faktiskt. Dock tycker jag de där mammorna är lite lata av sig, jag får städa och mata, mamma får sitta och gosa med grisarna. Men måste säga att det är ett rent nöje ändå!😃

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

fam hagström berg
1

Åh så kul! Jag kan riktigt känna er glädje :) Min Mamma gillar också marsvin, men tror hon är för bekväm för att ha egna nu. Hon hade som liten :)

Fam Hagström-Berg / http://emsmarsvin.blogg.se

[Snuttegris]
0

Min mamma städade så glatt brorsans bur idag så där är jag lite stolt 😛

Fridaaaa
2

Så härligt!

Min mamma är redan djurfrälst överlag så haha
Fast har inga marsvin kvar tyvärr.

Men kul att din mamma vill ha marsvin och perfekt att du hade 2 som passade med 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Virvlan
1

Vad underbart att det gick bra, trodde att hon blivit biten som rubriken löd..