Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2276 ggr
VildaVittra
0

Separera avelsdjur?

Jag sitter och klurar på mina fantasier om att föda upp Cuy till husbehov en massa år fram i tiden och undrar en del om marsvin.

Hur ofta eller sällan bör en hona vara dräktig?

Marsvin ska ju gå i par, kan en hane och hona gå i samma inhägnad, eller blir det slagsmål eller för täta dräktigheter då? Hur är hanen mot ungarna?

Kan man ha två okastrerade hanar tillsammans?

Hur snabbt blir de könsmogna, har de nått full vikt då?

När är ett marsvin av rasen Cuy fullvuxet?

Kan de gå utomhus dygnet runt under sommaren?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

En fråga till.

Om jag har tex två okastrerade hanar i samma bur, kan de bli osams under brunst?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Svarttusch
0

Svarar på de frågor jag kan :) 

Honor och okastrerade hanar bör inte gå tillsammans för jämnan, honan brunstar ganska direkt efter förlossningen, vilket gör att hon då riskerar att bli gravid för ofta. 

Ja man kan ha två okastrerade hanar tillsammans, men det kan vara (brukar vara) svårt att sätta ihop två vuxna hanar, även om de tidigare gått tillsammans. Enklast är det om en av hanarna är ung vid ihopsättning. 

Marsvin kan bli könsmogna redan vid 4 veckor, så nej de är inte fullvuxna bara för att de är könsmogna.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

VildaVittra
0

Tack för svar. Så då är minimum att ha fyra vuxna djur om man avlar alltså?

Creation
3

Föda upp cuy till "husbehov"; då menar du för köttet? Ovanligt! Hur kommer det sig att du väljer just marsvin? De har ju en rätt långsam reproduktionscykel, är relativt känsliga, får ganska små kullar och det blir inte mycket kött; i alla fall om man jämför med t.ex. kanin. Du borde kanske också kolla upp om de som har cuy i Sverige ens säljer till sådan verksamhet. 

Du kan även vända dig till en cuyuppfödare för att mer specifikt veta om hur man bör föra sådan avel. Du kan läsa om rekommendationerna för vanliga marsvin HÄR samt HÄR.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

VildaVittra
0

Jäpp, för köttet då det ska vara väldigt hälsosamt utan kolesterol. Jag jobbar mot att bli självförsörjande på animalier då jag inte vill stödja köttfabriker och vet att det finns ett fåtal i Sverige som håller Cuy för kött. Fick bara lite frågor i huvudet och ställde dom.

Du skriver att deras reproduktionscykel är långsam, hur många kullar får de per år?

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
1

Det är inte lämpligt eller bra att ha hona och hane ihop mycket. För honan behöver via mellan dräktigheterna t.ex.

2 okastrerade hanar kan man ha ihop ja, jag har 3 par här :)
Men om de har parat och dessutom är lite äldre när de sätts ihop, försvårar det mycket.
Bästa är 2 som växt upp tillsammans eller en unge med en vuxen.

De har ej full vikt vid könsmognad. Före 7-8 månaders ålder, bör de ej paras, för de måste växa på sig osv. Och marsvin blir könsmogna tidigare. När ett cuy är fullvuxet vågar jag ej svara på.

Ja de kan gå ute dygnet runt på sommaren, kan alla marsvinsraser, utom ev skinny beroende på individen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

idipidi
2

Hur många kullar per år beror helt på vad man anser är etiskt riktigt… Honor kan rent fysiskt få en kull var 70:e dag, men riskerar då förstås att bli utsliten och få sitt liv förkortat. Förmodligen kommer det börja gå sämre med kullarna efter ett antal kullar i sträck. 

SMF anser att man inte ska ta fler än tre kullar på ett år på en hona, så det ger väl en fingervisning om vad som anses OK. 

Hane + hona innebär oftast att honan blir parad direkt efter födseln. Hanen är däremot snäll mot ungarna, men kan para sina döttrar vid ca 4 veckors ålder. Honorna kan bli dräktiga mycket tidigt, 4-6 veckor gamla, men är inte fullvuxna förrän långt senare. SMF rekommenderar inte att man parar honor före 5 månaders ålder.

De mer specifika cuy-frågorna gör du nog bäst i att ställa till de som verkligen kan cuy. Tipsar om: http://cuysektion.wordpress.com

[Ella2010]
8

Är det alltså ingen annan än jag som inte tycker det känns ok att någon som tänker äta marsvinen skriver här? Blir jätteledsen.

ElmerKrudd
3

Jag kan ju själv berätta lite om cuy, då jag har själv. 

Men dock vet jag inte om någon i just sverige säljer i syftet att äta dem. 

Cuy mår mycket bättre av att gå med vanliga marsvin, de är så stressiga i sin natur att de kan stressa ihjäl sig(därför de inte lever lika länge som vanliga marsvin också ) och blir lugnare utav att gå med vanliga marsvin. 

En cuy är inte färdigväxt förän de är ungefär 1,5 år. Man ska ej ta kull på de förtidigt och ej för sent, precis som med vanliga marsvin :)

Mellan 7-8 månader och 1 år. 

Dessutom så har jag läst någonstans att det är vanligt att den första kullen dör, vet dock inte om det stämmer..

Jag själv skulle aldrig sälja till någon som har ens en tanke på att äta upp dom :P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

idipidi
10

#10 Jag äter inte kött själv, men de flesta gör trots allt det och då tycker jag att det är hedervärt att vilja äta så bra producerat kött som möjligt. 

Det finns ju massor av saker som är hundra gånger värre som majoriteten av de som skriver här på iFokus faktiskt gör. T.ex. stödjer industriell kyckling- och grisproduktion. Men jag tycker att de personerna har rätt att skriva på iFokus ändå. :)

Fridaaaa
6

#10 Cuy är avlade för att ätas från start. Och är ej mer fel än att äta t.ex kanin osv

VildaVittra
0

Okej, så de blir lugnare av marsvin.  Då skulle man alltså kunna ha ett avelspar cuy och sedan ett varsitt sällskapsmarsvin?

Kan marsvin para sig genom galler som kaniner kan, jag tänkte om man hade dom i ett eget rum och bara delade av med ett galler? Eller är plexiglas bättre?

#12🌺 Sen är ju faktiskt detta produktiondjur i den världsdel de kommer ifrån, så att ha de till sällskap enbart är ett västerländskt påfund.🙂

VildaVittra
0

Just det. Hur är marsvin med att gå med andra djur på bete? Om jag tex skulle ha dem i samma utomhusinhägnad som kaninerna eller vaktlar/höns. Kaniner och vaktlar fungerar tex väldigt bra tillsammans.

ElmerKrudd
0

#14 Ja precis ^^ De mår mycket bättre av det. De lever ju vanligtvis 3-4 år bara.

Det andra kan jag inte svara på ;P

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

fossingen
0

#15 Om det är bra kemi mellan kaninen och marsvinet kan det gå. Jag har en gosse hemma som inte kommer överens med andra marsvinshanar men med kanin så beter han sig naturligt och de slåss eller naggas aldrig.

De förstår varandra via kroppspråket, vill marsvinet exempel ha första matbiten före kaninen visar marsvinet detta vilket gör att min kanin viker sig mer neråt med huvudet och låter han få det så. Detsamma om hon vill ha först så väntar han.

Så att det ska kunna beta tillsammans tror jag nog går bra ifall du vänjer dem medans de är mindre.

ElmerKrudd
0

#15 Tycker inte det är värt risken. Kaniner kan ju sparka ihjäl marsvinet av misstag. Dock vet jag inte hur det är med cuy på den biten xD De blir ju rätt så stora ^^ 

Men jag skulle aldrig ha dem tillsammans ändå då kaniner har en bakterie som marsvin inte har och kan göra dem väldigt sjuka.

fossingen
0

#18 Man får ju tänka på att det finns en risk. Jag har dock aldrig råkat ut för något sånt.

Cuy är väldigt stora och vem vill mucka med dem? XD Jo, jag vet att dem har en bakterie, har aldrig råkat ut för det heller. Mitt första marsvin bodde ett tag med min belgiska jätteblandning. Ja, snarare jag fick akta mig för att kaninen skyddade mitt marsvin.

ElmerKrudd
0

#19 ^^,

tantnett
7

Då din djurhållning tydligt enbart baseras på köttproduktion kan jag inte förstå ditt val att föda upp Cuyar?

Du utmålar ditt "paradis" som ett Astrid Lindgren paradis där du vandrar runt bland evigt lyckliga djur.

Cuyar passar inte inte i det "paradiset"!

Visst anses Cuyar vara köttproducenter, men det är också hos en befolkning som icke ett smack bryr sig att dom är som ohanterade helvilda samt har en evig flyktbenägenhet. Detta folk har ingen känsla för djuren och dom skiter fullständigt att djuren är i panik samt kan dö ihjälstressade när dom håvas in för slakt.

Cuyar är av naturen alltså icke lika lugna och keliga som vanliga marsvin.

Cuyen är ett oerhört skyggt, superstressbart djur och kommer därmed lätt i panik.

En Cuy kräver alltså daglig hantering för att få tillit till oss människor. Har själv en Cuyhona som det tog 1.5 års tid med daglig tålmodig hantering innan hon fick förtroende för mig.

Sen är Cuyarna fullvuxna först vid 1.8 års ålder och det är mycket vanligt att förstfödande honor förlorar sina kullar.

Det är oerhört ledsamt att läsa denna tråd då dina planer fullständigt spolierar oss Cuyanhängares hängivna avelsarbete med att få fram bra lugna harmoniska Cuyar.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Fridaaaa
1

#21 Jag tror mycket hänger på dagens avel också ang cuymarsvin.
Min mamma var vakt åt en, han var runt 3 månader då, helgo kille!
Lätthanterlig osv, lite smårädd av sig men är många yngre marsvin med. :)

tantnett
0

#22 Självfallet kan det skilja sig tempramentsmässigt även bland Cuyarna. Mamman till min vilding var som ett helt vanligt marsvin, hon saknade helt det karakteristiska Cuytempramentet.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

FlutterShy
2

#10 Ser inte vad som är felet i det? Det är ju ok att äta gris, kyckling och andra djur men inte marsvin? I sverige är det inte vanligt att äta marsvin men det äts ofta i andra länder.=)

#21 Förstår vad du menar, men alla marsvin är inte sådana. Och jag tror inte man vill fästa sig heller vid dem och därför är nog hantering inte så bra om man ska äta djuret senare. Jag tror att isåfall ha marsvinen på en lugn plats (kanske en speciellt rum utan störande ljud och rörelser?) i stora burar. Där man endast tittar in för att mata och titta in då och då.
Jag menar det är ju tusen gånger bättre än vad majoriteten av sveriges befolkning köper i mataffären. ;)
Där i det lugna rummet kan marsvinen "mogna" i lugn och ro.

Uppfödning av Belgisk Jätte, chinchilla.
http://utsiktenskaniner.weebly.com/

"The language of the heart can be understood by everyone"

imoon
6

#21 Ursäkta, men vad är det egentligen för fördomar du uttrycker? Jag blir grymt provocerad av ditt sätt att uttrycka dig på.

"Visst anses Cuyar vara köttproducenter, men det är också hos en befolkning som icke ett smack bryr sig att dom är som ohanterade helvilda samt har en evig flyktbenägenhet. Detta folk har ingen känsla för djuren och dom skiter fullständigt att djuren är i panik samt kan dö ihjälstressade när dom håvas in för slakt."

Vad vet du om huruvida den "befolkning" du talar om bryr sig eller inte bryr sig om djuren?  Skrämmande fördomar.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[Ella2010]
3

#24 jag menar att det inte är rätt diskussion att föra på just detta forum som är till för oss som älskar marsvin som husdjur. Det är många barn som är medlemmar här t ex. Jag diskuterade inte just ätandet av marsvin eller inte, det gör man väl som man vill med.

deverry
6

#26 Fast tråden startades inte för att handla om huruvida man får äta marsvin eller inte, utan för att få råd om hur man håller djur det ska avlas på. Det är andra som drivit frågan till att istället handla om annat.

Och visst riktar sig det här forumet till folk som älskar marsvin, men det finns också mycket kunskap i hur man ska sköta dem för att de ska må så bra som möjligt. Och oavsett vad man i längden vill göra med sina marsvin, är det väl viktigast att de har det bra medan de lever!

[Ella2010]
1

#26 nej jag vet att tråden inte startades för att diskutera om man ska äta marsvin eller inte men någon tog mitt inlägg #10 som det , det var det jag svarade på.

VildaVittra
6

#21 Nej, min djurhållning baseras först och främst på att jag gillar djur, därför är jag mån om hela processen hos de djur samt djurprodukter jag gagnar. Det handlar inte om att få billigt kött, då småskalig produktion kostar mycket mer än steken på Ica och då har jag inte ens räknat in tiden jag lagt ner.

Paradis? Hur har dina sällskapsdjur det? Är det fel av mig att sikta på att mina köttproducerande djur har det likadant? Huruvida Cuy passar in i den bilden är ju det jag försöker utröna, sa jag hoppa över att fråga nästa gång jag funderar på en ny art? Hitintills har det låtit bra och jag har inte tänkt att hantera dom bara en gång i veckan eller vad du tror. De kommer att hanteras precis som dina sällskapscuy.

Jag förstår inte hur mitt avelsarbete skulle spoliera ditt avelsarbete då jag inte avlar för försäljning, så jag är ju inte ute efter dina kunder. Jag kommer ju även jag välja de lugnaste till att fortsätta mitt avelsarbete på.

#25 Håller fullständigt med dig.

#26 Jag startade inte denna diskussion för att diskutera att äta marsvin eller inte. Orsaken till att jag skrev att det var till husbehov var för att dt inte skulle bli en diskussion om att det tex redan fanns ett överskott av marsvin osv som det gärna blir om man skulle ställa samma fråga tex på ett kattforum (jag ska inte äta katter, men där blir de smått rabiata om någon vill avla på sin katt).

VildaVittra
0

Ytterligare en fråga. Hur inavelskänsliga är ett marsvin? Orsaken till att jag frågar är att inom höns tar man inte gärna in nytt blod för ofta pga risken för smittspridning, så jag undrar hur det ser ut i marsvinsvärlden.

[Ella2010]
0

Som sagt, jag vet att tråden inte startades för att diskutera äta eller inte äta marsvin, se mitt inlägg #28

fossingen
0

#30 Enligt en uppfödare är inavelsparningar ingen större risk. Har själv aldrig testat.

VildaVittra
0

#32 Tack, bra att veta.

[LemonLime_]
4

#27 Helt rätt! :3 Om en blivande uppfödare söker information ska man självklart berätta ur djuren skall hållas för att bli så optimalt som möjligt vare sig de riktar på att hålla en stor eller liten flock.

Om man ska hålla djur för optimal vinst då frågar man inte en små/sällskaps uppfödare om råd utan följer de minimum lagar som finns.

[Ella2010]
0

Jag skulle ha jättesvårt för att slakta och äta ett djur som jag hade hanterat mycket , på ett sätt som man hanterar sällskapsdjur, oavsett om det gäller marsvin, kor, hundar, höns eller vadsom. Måste man gosa med djuren man ska hålla för köttproduktion, räcker det inte med att de sköts om väl?

VildaVittra
0

#35 Om djuren är vana vid att hanteras, vilket de blir om man kelar med dom, blir de inte stressade vid slakt.

[Ella2010]
0

Men är det inte svårt att skiljas från dem om man har hanterat dem?

VildaVittra
4

#37 Det finns vissa som det är jättejobbigt att slakta, men man får hoppas att just de är de man kan använda som avelsdjur.

Minerad
0

Men nu när du fått en del information om hur mycket skötsel de krävs, känns det lönsamt att ha marsvin för kött? Jag tänker på att de både tar ganska låg tid att bli stora, får små kullar och kräver ganska mycket plats och pyssel. Slaktvikten blir ju ganska låg även på en cuy. Jämfört med kanin som både är större och klarar klimatet bättre?

fossingen
0

#38 Kaniner ger mer kött och de får fortare kullar. Så i köttväg tjänar du nog mer på att föda upp kaniner för kött.

VildaVittra
4

#39 & 40 Det handlar inte om lönsamhet, utan om djurvälfärd. 🙂

Att djuret är litet är inget jag ser som negativt, då betningen inte blir lika hård. Vad jag förstått så gräver inte marsvin sig ut, vilket kaniner gör, så det ökar möjligheten med förflyttningsbara hagar utan galler under.

Alla mina djur är valda från raser som växer relativt långsamt, snabbväxande djur får ofta problem med hälsan.

jossa5
3

Intressant tråd! Och väldigt roligt att läsa om någon som tänker göra något som inte är särskilt vanligt med. Jag hoppas det går bra för din lilla/stora gård. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Zabbio
5

Jag måste berömma medlemmarna på detta forum för hur den här tråden hanterats.

Inom många andra forum hade ord som ''hemska människa'', 'djurplågare''  osv kastats för länge sedan. Men ni har istället valt att ge så mycket information ni kan för att eventuella marsvin/cuy ska få ett så bra liv som möjligt. All heder åt er!

VildaVittra: Förstår och stöttar din tanke om att kunna äta kött som haft det bra. Inte bara ''ok'' utan faktiskt bra. Jobbar själv mot att minska eller helt utesluta gris och kyckling från min tallrik på grund av hur just de djurslagen behandlas. Vedervärdigt. Ko och får är väl ingen utopi heller, men de brukar ju komma ut iaf.. till och med mjölkkor börjar få gå å lösdrift.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

VildaVittra
0

#42 Vi är inte många i Sverige som gör detta, men i andra länder som England är det relativt vanligt. De har dock ett litet annat klimat att tampas med.

Tack för din lyckönskan!🙂

VildaVittra
3

#43 Jag är faktiskt också imponerad av den mognad som fanns här. Heder till er alla.

Minerad
0

Jag stöttar också din ambition. Och en "guinnea pig tractor" låter ju faktiskt inte alls dumt. Även om jag inte är övertygad om att de är bättre att ha än kaniner. Å andra sidan behöver de ju inte utesluta varandra heller. ;)