Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 978 ggr
busKotten
0

Hjälp med färgbestämning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag undrar om ngn mer kunnig än jag gällande färger på marsvin skulle kunna hjälpa mig att färgbestämma mina små tjejer. Det är tre st petflickor, Majsan och Biggan 5 månader på bilden med två marsvin (Biggan är den släta), och minstingen Lilly 6 veckor på ensamma bilden.

busKotten
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blev lite knas med bilderna… :)

Övre bilden är iallafall Lilly. Syns inte så tydligt på bilden, men hon är RE, samt i det bruna (på vissa ställen) är topparna i den gulbruna färgen som hon även har ngra mindre fläckar i…

Denna bilden är på Majsan och Biggan. (Biggan den släta). Jag skulle gissa på Golden/White samt White/Black/Golden här… men jag är så dålig på detta…

Väldigt tacksam för hjälp…

Lyan
1

Lilly är orangeagouti/golden/white. De andra har du rätt på :-)

busKotten
0

Äh ok! Tusen tack för ditt svar. Hade nog aldrig kommit fram till vad Lilly har för färg. Har inte hört om orange agoutti innan… ser ju väldigt sött ut iochmed att hon är semilånghårig (syns inte riktigt på bilden). Är det en vanlig färgteckning?

busKotten
0

Ännu en liten fundering kring färg och vad som är vad. Har läst en del äldre trådar med diskussionen agouti/ argente. Om jag uppfattat det rätt så är alltså argente ett rödögt agouti-färgat marsvin? Så då till min fråga räknas djupt rubinfärgade ögon till "rödögt" såsom "pinkeye"?, eller räknas det på ngt sätt till darkeyed? Alltså undrar jag om min lilla tjej (på första bilden) som nu då är Orange agouti (bla) och har rubinfärgade ögon. Är hon då orange argente?

idipidi
0

Rubinögon räknas som dark-eye. Argente är precis som du säger en rödögd agouti, men anlagen som ger de röda ögonen bleker svart till lilac och choklad (som din tjej är) till beige.

Hon är absolut orangeagouti/golden/white.

emmaaslund
0

Svar ja, på din första fråga :) 

Ögonfärgerna finns i PE (pink eyed), RE (ruby eyed) och DE (dark eyed). Rubinfärgade ögon räknas inte som rödögt, utan som mörka :) Så din skrutt är en agouti.

(Och #5 hann precis före så det blev dubbla svar haha)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

busKotten
0

Tack för era svar! Hade för mig att jag läst ngnstans att rubinfärgade ögon gick under DE, då var det alltså så… Då har jag även en undran till, och det är hur RE förs vidare och även blir till. Ponera att min tjej skulle få ungar (inget som är planerat alls) med en DE. Skulle det kunna bli RE då eller endast DE? Kanske måste hannen ev ha anlag för det också? Väldigt vacker färg är det iallafall, jag som aldrig gillat djur med röda ögon är helt såld på min lilla älskling. Fast de mörka ögonen är ju också så fina. Säkert lär man sig snabbt att tycka om PE också, efter att ha träffat ngt trevligt marsvin som har det :)