Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 724 ggr
Minerad
0

Viktvariation hos vuxna marsvin?

Jag har skaffat en huhållsvåg och börjat väga alla grisar en gång i veckan! Så idag blev det andra gången. Ingen vägde samma som förra veckan och variationen var mellan -25 gram och +80 gram. Vikterna ligger mellan 754 g (en väldigt liten dam) och 1100 g (en nästan vuxen hanne). Så de ligger fortfarande i ganska normala viktklasser antar jag. Minstingen är matglad och vad jag kan se äter hon bra. Trots det är det hon som tappat 25 g vilket gör mig lite bekymrad.

Är det någon annan som väger varje vecka och som kan säga vad som är normal variation? Korrigerar ni fodret efter vikten på något vis?

Ellensmarsvin
0

Mina håller nästan alltid vikten, skiljer ofta högst 10g. Då ett marsvin blir sjukt tappar det ofta i vikt, men 25g är endå ganska normalt. Antagligen har hon säkert gått upp några gram tills nästa vecka. Så länge hon har ett hull och en mage så tror jag inte att det är någon fara. Om hon fortsätter tappa ska du kontakta veterinär.

Minerad
0

Det låter ju mycket tryggare när de inte varierar så mycket! Jag ska såklart fortsätta kolla vikten och hoppas att nästa mätvärde är stabilare.

fossingen
0

Jo, mina brukade hoppa mellan 20-30 gram från och till. Både upp och ner osv.

Minerad
0

Okej, tack. Låter bra. =)
Jag hör gärna fler personers erfarenheter för att få bättre grepp om viktförändringarna!

BellaDonna2
0

Mina pendlar oxå så det ska nog inte vara nåt, det är nog helt normalt :)