Gröt till marsvinen
Har ni provat att ge "gröt" till era marsvin? Vad tyckte de?
Fyll en liten skål med havregryn och lite vatten. Mosa och rör runt tills det blir degigt. Sedan väljer du vad du ska ha i, tex äpple, morot, gurka, paprika, gräs, pellets eller liknande. Ifall du väljer en frukt/grönsak: skär i väldigt små bitar och mosa i. Väljer du pellets låter du pelletset ligga i en annan skål med vatten tills det har blottnat upp, då mosar du i pelletsdegen i havregrynsdegen! Tar du gräs så skär du stråna i små bitar och mosar i. Servera :)
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Mina älskar gröt, speciellt med äppelsmak. Ska prova med paprika ikväll :)
De får gröt någon gång i veckan :)
www.frihetenskaniner.se

Det ska jag testa nångång! Tack för tipset!

Åh, gör det. Det tar bara några minuter att göra och de älskar det :)
www.frihetenskaniner.se
Det var en smart variant :) Själv kör jag med havregryn, haverkross och linfrön + gurka eller morot. Sune tycker det är mycket godare än pellets ^^ Lite jobbigt att diska ur skålen bara när maten torkat till och fastnat -.-'
Hanna

#3 Okej! 

#4: Mina får ha sitt i ca 30 minuter, sedan slutar de äta och då torkar jag. Annars sitter det ju som berget!
www.frihetenskaniner.se
Jag gjorde precis lite gröt till mina grisar, oj vad dom gillade det :D

#7: Trevligt trevligt, mina ska få gröt strax :)
www.frihetenskaniner.se

#8 Mina med ;)

#9: Vilken "smak"?
www.frihetenskaniner.se

#10 Axa… :)

#10 Eller menar du typ vad jag hade i? :-) Iaf var det äpple

#11: Axa? Mina fick gurksmak på sin (mosade små gurkbitar i) och lite persilja strödd över, poppis! Gjorde även havrekakor till dem. Man gör en smet & allt, men istället för att ge dem så lade jag in dem i ugnen en stund & nu torkar de. Ska prova dem sen när de är torra :)
www.frihetenskaniner.se

#12 Jag missförstod nog, haha, är ganska trött. :-) Äpple hade jag :) Ska testa med andra smaker sen.
Okej, ska testa med havrekakor med.

Okej, lycka till!
www.frihetenskaniner.se

På den tiden vi hade massa marsvin fick de gröt bestående av; Vetekli, Betfor och ibland för att piffa till det lite hälldes nyponmjöl i (som är mycket c-vitamin rikt). Det torra blöttes tills det var fuktigt dock inte degigt och serverades på stora fat till grisarnas stora förtjusning. Skitbra sätt om man vill få någon gris att gå upp i vikt!

#16: Inte så bra för mina små knubbisar kanske :')
www.frihetenskaniner.se

#17 nån gång i veckan lär nog inte skada.. Mina grisar bor ute året om i ett garage (som inte används till bilar). De gör av med mer energi speciellt under vintern. Så därför får de sån gröt några gånger i veckan/till varje dag. Fast vi har nog inte haft gröt till grisarna på ett år eller så.. Inte sen klipåsen blev full av fluglarver x_x

#18: Det verkade ändå så komplicerat. Jag kör min vanliga gamla havregryn-vatten-grönsak/gräs/frukt :)
www.frihetenskaniner.se

Jag har precis börjat ge gröt av vetekli till mina två nya, de åt av det men åt inte upp allt. De verkar faktiskt lite kräsna!

#20: Mina är också kräsna. Inte Nattie, hon äter allt, men Snutte ..
www.frihetenskaniner.se
Det ska jag testa till Calypso som är lite undernärd!
Här kommer jag då ut med en varning: Ge inte till överviktiga marsvin (hrm, Bindi!) haha XD
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har ibland gjort gröt av Proviva (med nyponsmak) o blandat i vetekli, havregryn o lite kruskakli. Nu sist hade jag inga havregryn men det gick bra ändå. Populärt! Fast den gången jag hade Proviva med jordgubbssmak åt de inte upp.

det ska jag helt klart prova till mina nassar. hoppas dom tycker om det. ;;))

#20 Kan bero på konsistensen av gröten.. Om den är för blaskig så äter inte ens mina gluppska marsvin upp den men om den är fuktig men utan att vara rinnig så kastar de sig i den. Den ska vara lite som smuldeg tror jag, det är den närmaste liknelsen jag kan komma på just nu xD
#23 - Funkar det med Proviva? Jag trodde det var jätte mycket socker i den? :O Men det är klart, jag har aldrig kollat inehållsförteckningen ;P
Hanna

Kan man ge dem vetekligröt varje dag, eller är det bättre att bara ge det några/någon gång i veckan?

#27: Innehåller ju rätt mycket fett, så det är väl bäst att ge dem det några gånger i veckan. Dock kan du ju ge dem det varje dag i väldigt liten mängd, men komihåg att de behöver frukt/grönsaker, hö & vatten för att kompletera :)
www.frihetenskaniner.se
#26 Jag fick tipset av en uppfödare. Det blir ju mycket energi o passar kanske därför bäst till ungar, skinnys o djur som behöver lägga på hullet. Jag ger det inte ofta, men nån gång, främst med tanke på mina skinnys som fortfarande växer.
#25 Ditt inlägg ser jättekonstigt ut på min dator, medan de andras är normala. Kolla själv (bifogar)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#30 Ser likadant ut för mig..

ser lika dant ut för mig oxå svårt att laäsa vad där står. ;))

Nu har jag gjort gröt till mina pojkar, med gurka i :) För tillfället springer de bara runt tallriken o nosar lite :P men än är kvällen är ung så vem vet :P hihi
cicc Var hittar du fett i vetekli????
Oj detta är en gammal tråd ser jag. men jag blev lite nyfiken om man ska koka upp gröten då eller endast vispa den kallt så pass att den blir fast?
#35 Man kokar den inte utan blandar bara ihop den 
Mina grisar föredrar om det är mycket vatten i så att den blir kladdig (och oj, så charmiga hakor de får då efter de ätit!).
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#22: Varför skall man inte testa det till överviktiga grisar?
Är det av någon speciell anledning(typ sjukdoms liknande) eller att de inte skall äta mycket av det? Tänkte testa att ge mitt marsvin lite grann bara av det och undrade om det är farligt eller så?
Vi har två blandningar i burk för marsvinsgröt.
Den ena består av havre+kruskakli+osötad nyponsoppa (pulver).
Den andra består av have+kruskakli+osötad blåbärssoppa (pulver).
Vi blandar bara i lite ljummet vatten o låter stå en stund så det slipper svälla i magarna för mkt och serverar antingen som det är eller med ex, äpple i.
jag använder Kruskakli + havre+linfrö+solrosfrö + havredryck =)
sen finshackar jag någon grönsak/frukt därtill =)
det brukar bli gurkas , honungsmelon, persillja eller liknade =)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Bara undrar, kan man ge detta till kaniner också? Det borde väl gå, men vill vara på den säkra sidan, haha…
Jag ska absolut testa detta i morgon då =) dom behöver gå upp lite i vikt mina små limpor så detta kanske är bra då? dom är ca 5 veckor.
Jag blandar oftast vetekli+havre+proviva till en gegga, med lite variation. Ibland blir det kruskakli, eller krossat hårdbröd i t ex :) Slinker ner en del solrosfrön med!
Sedan brukar jag lägga i en nypa askorbinosyra och efter det går jag loss ordentligt på diverse frukt och grönsaker. River morötter, gurka, äpple, vitkål osv. Extremt uppskattat av marsvinen! Kaninerna gillar det med, med tanke på #40 :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#42 Passa dig för proviva, den innehåller socker och är rena mardrömmen för människotänder (pga lactobakterierna de tillsatt) så antar de inte är bra för marsvinständer heller+ att de ju inte ska ha socker i födan ;)
#43 Med tanke på att ger marsvinen gröt ca 1 gång i månaden så tänker jag fortsätta med proviva :-) förut körde jag med vanlig nyponsoppa, händer då och då fortfarande. Gröten hör inte till den vanliga utfodringen här hemma. De äter den inte heller lika bra om det bara är vanligt vatten.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#44 Men varför inte sockerfri nyponsoppa? ;) Du skrev inget om att du bara ger 1 gång/månad så andra kan ta efter och ge det ofta… Självklart är det ditt val, men jag skulle aldrig ge mina marsvin något med socker och tillsatta bakterier som man inte vet hur de påverkar marsvinens magar.
Funkar ju att göra som vi oxå, att man har smaksatt med osötad nyponsoppa i pulverform. Har man en blandning i en tätslutande burk så håller det sig länge 
Oj mina små limpor älskade gröten =) blandade i lite äpple och linfrön.
#46 Ja osötad nyponsoppa är ju jättesmart, det är väl väldigt c-vitaminrikt också om jag inte minns fel :)
Blandar man osötad nyponsoppa och kruskakli så kan man ge det dagligen som kraftfoder och får dessutom c-vitaminet på köpet :) Kruskakli är nyttigt och kalorifattigt (jämfört med havrekli och vetekli), dessutom äääälskar mina det. Just nu får de en gröt på kruskakli, fiberhavregryn och vatten. MUMS det också.
#42 Varför askorbinsyra? Vad är den bra till när det gäller marsvinen ?
#49 Askorbinsyra är rent c-vitamin.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#50 åhå!! Det lät ju väldigt bra ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina grisar gillar det väldigt mycket:)
Jag har gjort havregrynsgröt några gånger i säkert ett år tillbaka. Och favoriten är verkligen gröten med gurksmaken! :)
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Haha jag måste bara berätta gällande gröt..!
Min Torsten har numer fått en inbyggt grötklocka 
Varannat kvällsmål är nämligen just gröt och igår hade jag gjort det brutala misstaget att istället servera vitkål (som normalt uppskattas väldigt) och då blev det utskällning!
Torsten ställde sig o visslade hejdlöst o jag fånade runt o frågade men vad äääär det?
Tills jag kom på…ojdå, det var visst grötmiddag idag.
Är det gröt du vill ha Torsten?
VISSEEEEEEEEEEEEEEL
Jaha, lommade ut i köket o gjorde blåbärsgröten o när jag satte ned så gjorde han tre mysrysningar på raken o kastade sig över gröten o sen blev det kivandes om vems tryne som skulle ned i grötskålen, hans eller Lennarts!
Jag har en liten "lasangeformsaktig" porslinsskål som jag ger dem grönt i men den är för stor för gröt som jag ger i mer måttlig mängd, men jag tror jag ska blanda gröten i en mindre skål o sedan klicka ut så de kan äta bredvid varandra som vanligt för det såg himla roligt ut när de rullade runt grötskålen o kivades vem som skulle vara först ned
men för matrons skull så tror jag att jag hoppar den underhållningen nästa grötservering 
Detta är ju en jätte gammal tråd, men jag var tvungen att testa och visst gillade marsvinen gröten.
Jag gör nog om det här minst en gång i månaden! 🙂
man kan ha osockrad blåbärssoppa också! :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Åh måste prova gröt till mina småtroll!
Provade naturell müsligröt och de sniffade som om det var jättegott, men vågade inte äta! Ska prova igen ikväll och blanda i något mer smakligt som morot eller banan.